User avatar
Fenhorn
Moderator
Topic Author
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Stormunsel

Mon 22 Jul 2019, 12:12

På sidan 129 i Korpens Klagan så står det "Se då till att de lämnar vattenbomber som kan behövas.". Visst jag har inte läst alla böcker från A till Ö, vad är det som menas med detta, vad har jag missat?
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Mr Oldtimer
Posts: 391
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Stormunsel

Mon 22 Jul 2019, 13:38

Jag hittade inte heller något om dessa och antar att vattenbomberna är ytterligare några av offren på sidantalets altare. Min spontana tanke var att de skulle kunna röra sig om metallklot med tunna väggar med hål/porer som långsamt släpper in vatten efter att de sänks i en vattensamling. Innehållet skulle kunna vara metalliskt natrium eller kalium, vilket reagerar med vattnet och resulterar i en explosion då metallen antänder inne i metallklotet. Därigenom skulle de fungera som primitiva sjunkbomber. Metallerna skulle Dvelverna ha kunnat få fram och det skulle också förklara varför bomberna inte finns på ”ovansidan”. Vill man ha en mer realistisk, fysikalisk förklaring skulle väl dvelverna kunna ha hittat ytterligare en alkalimetall som reagerar än mer explosivt med vatten. Speltekniska värden har jag inte bedömt än då vi inte är i närheten av att nå Stormunsel än.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Stormunsel

Mon 22 Jul 2019, 13:43

[SPOILERS]



Tror att det är en detalj som missats att utvecklas. Det avsnittet handlar ju om ett rum som spelarna ska ta sig över och ett par NPC:er som tar en genväg runt rummet. Som jag förstår det kan NPC:erna lämna kvar vattenbomber till spelarna, tänkt som en hjälp för att hantera det hotande monstret i det mörka vattnet. Verkar inte finnas några stats dock...



[SLUT PÅ SPOILERS]
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Stormunsel

Tue 23 Jul 2019, 11:48

Dwelverna medförde utrustning som ströks i slutversionen. Nedanstående fanns med i ett av utkasten. Några stat fanns aldrig eftersom reglerna inte var kända när det skrevs.

”Dvelverna bär dessutom speciell utrustning:
– Ett etui med sällsynta mineralprover som kung Karonax med stor tvekan anförtrott dem eftersom det är mycket värdefullt. Dvelverna avser använda mineralerna som diffundanter, dvs ämnen som omedelbart ändrar egenskaperna hos en sammanhängande större metallkropp.
– En ask guldmynt som Karonax lika ovilligt givit dem. Mynten är mat åt malmvällarna i metallfälten.
– Tjugo meter långa repstegar och rep av mjuktenn. Dessa är följsamma som tyg, men om de beröres med rätt diffundant stelnar de omedelbart i hela sin längd och blir hårda som stål. Effekten sitter i under en halvtimme varefter metallen åter mjuknar. Processen kan upprepas.
– Vattenbomber. Dessa består av klumpar med alkalimetall som exploderar våldsamt i kontakt med vatten. Varje klump omges av en klängare, ett manetliknande djur som skyddar och lever av klumpen, men som släpper taget om det helt nedsänks i vatten varpå metallen exploderar.
– En burk sprängpasta. Denna är fuktig och liknar mest brunviolett gyttja, men om den breds ut och får torka blir den explosiv vid minsta beröring. Smällen avger ett violett gasmoln som irriterar ögon och lungor som tårgas.”
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Stormunsel

Tue 23 Jul 2019, 14:24

Dwelverna medförde utrustning som ströks i slutversionen. Nedanstående fanns med i ett av utkasten. Några stat fanns aldrig eftersom reglerna inte var kända när det skrevs.

”Dvelverna bär dessutom speciell utrustning:
– Ett etui med sällsynta mineralprover som kung Karonax med stor tvekan anförtrott dem eftersom det är mycket värdefullt. Dvelverna avser använda mineralerna som diffundanter, dvs ämnen som omedelbart ändrar egenskaperna hos en sammanhängande större metallkropp.
– En ask guldmynt som Karonax lika ovilligt givit dem. Mynten är mat åt malmvällarna i metallfälten.
– Tjugo meter långa repstegar och rep av mjuktenn. Dessa är följsamma som tyg, men om de beröres med rätt diffundant stelnar de omedelbart i hela sin längd och blir hårda som stål. Effekten sitter i under en halvtimme varefter metallen åter mjuknar. Processen kan upprepas.
– Vattenbomber. Dessa består av klumpar med alkalimetall som exploderar våldsamt i kontakt med vatten. Varje klump omges av en klängare, ett manetliknande djur som skyddar och lever av klumpen, men som släpper taget om det helt nedsänks i vatten varpå metallen exploderar.
– En burk sprängpasta. Denna är fuktig och liknar mest brunviolett gyttja, men om den breds ut och får torka blir den explosiv vid minsta beröring. Smällen avger ett violett gasmoln som irriterar ögon och lungor som tårgas.”

All utrustning utom vattenbomberna och sprängpastan kom faktiskt med i boken. Diffundanterna för Vardes kedjor, guldmynten för malmvällarna och de långa repstegarna av mjuktenn står alla med i Korpens Klagan. Tack för info om bomber och sprängpasta =D
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Stormunsel

Tue 23 Jul 2019, 17:01

All utrustning utom vattenbomberna och sprängpastan kom faktiskt med i boken. Diffundanterna för Vardes kedjor, guldmynten för malmvällarna och de långa repstegarna av mjuktenn står alla med i Korpens Klagan. Tack för info om bomber och sprängpasta =D
Jag kan tillägga att förebilden till sprängpastan är kvävetrijodid. Finns några coola filmer på YouTube.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_triiodide
https://www.youtube.com/watch?v=DFfRqoIdArM

Kan även tillägga att förebilden till de mekaniska vandrande spindlarna är konstnären Theo Jansens Wildebeest:
https://www.youtube.com/watch?v=MYGJ9jrbpvg
 
Anaythea
Posts: 16
Joined: Thu 21 Jul 2016, 06:25

Re: Stormunsel

Sat 27 Jul 2019, 21:22

Jag har ett annat problem med Stormundsel:

På tre olika ställen kan jag hitta referenser till att legenden om att Varde dödats inte är sann. Vad hände egentligen? Det står ingenstans vad jag kan hitta. Spelarna ska tala med Varde och då borde hon ju ha lite att komma med.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Stormunsel

Sun 28 Jul 2019, 08:18

Jag har ett annat problem med Stormundsel:

På tre olika ställen kan jag hitta referenser till att legenden om att Varde dödats inte är sann. Vad hände egentligen? Det står ingenstans vad jag kan hitta. Spelarna ska tala med Varde och då borde hon ju ha lite att komma med.
.
Varde infångades uppenbarligen för länge sedan genom kromberdvärgarnas svek och spärrades in under jord av dvelverna. Hon antyder enligt spelledarboken att dvärgarna slog ihjäl hennes urmoder medan denna sov.

Jag föreställer mig att följande hände: Drakarnas urmoder, vars namn är glömt, arbetade ihop med dvärgarna i deras tidiga anläggningsarbeten med att bygga världen. Hon växte sig emellertid så stor och besvärlig att dvärgarna blev rädda och de dödade henne efter vad Varde tror i sömnen, kanske med Vardebane. Varde själv var då nykläckt och dvärgarna tog sig an henne för att fortsatt få hjälp. För femtonhundra år sedan blev hon i sin tur så stor att de ville bli av med henne. De lurade henne då att krypa ner mot bergens rötter på jakt efter sällsynta mineraler, men hade anlagt det metallnät som är hennes fängsel längs passagen och drog åt det så att hon fångades där hon påträffas. Genom åren har berättelsen om de två drakhonorna sammanblandats och kromberna har använt sägnen om drakdödandet för att framhålla sin storhet (STOR-het ;-) ) Jämför med hur asarna fjättrade Fenrisulven.
 
Anaythea
Posts: 16
Joined: Thu 21 Jul 2016, 06:25

Re: Stormunsel

Sun 28 Jul 2019, 19:20

Mmm det var en god idé, den kan jag jobba med. 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests