Maldion
Topic Author
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Ny magi-tradition Ljus magi

Mon 08 Jul 2019, 13:36

skulle vilja ha hjälp med allt från stavfel till balansering av magiskolan ljusmagi som jag knåpat ihop
https://www.dropbox.com/s/rwt562qgit5s0 ... .docx?dl=0 (uppdaterad)
Last edited by Maldion on Thu 18 Jul 2019, 08:37, edited 2 times in total.
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Mon 08 Jul 2019, 18:49

Snyggt jobbat! Gillar magierna och efter en snabb genomläsning känns det balanserat. Tack å bock
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
Maldion
Topic Author
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Mon 08 Jul 2019, 19:57

jag har lite problem med en sak och vill gärna ha feedback på bindande bojor,
det hade varit roligt att kunna binda monster med den, men känns sjukt op om ett monster bara får stå där i flera rundor och ta stryk,
känns roligt att kunna binda ett monster och för egna medel, kanske för att kunna förflytta det till ett ställe man vill ha försvarat, undersöka det eller bara kunna fly från det
har skrivit lite förslag får vi se vad folk tycker
 
Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Tue 09 Jul 2019, 01:17

Jag tycker att det är okej med bojor som den är nu. Kanske möjligen lägga in att magikern som kastar formlen tar X skada ifall bojorna bryts. X= antal kraftpoäng som kastats.

Blixt tycker jag blir svåranvänd och lite klumpig i nuvarande form. Jag hade nog personligen gjort så att den fungerar mot allting men gör skada 2 mot det som har metallisk rustning som skydd.

Blir inte lika cool formel men bra mycket enklare att balansera och hålla reda på och använda :)
 
Maldion
Topic Author
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Tue 09 Jul 2019, 14:44

det som är med bojorna är ju att det är en av få besvärjelser som kan påverka monster, monster ska vara nått man tänker en extra gång innan man anfaller går på.

Desamma gäller blixten, balans mässigt behöver den tonas ner som den är, annars är det klart den fetaste attack magin den är, att buffa den med mer skada mot rustningar gör den bara för bra,
istället nu får man tänka en gång extra när den ska/behövs kastas, även position är ju mycket viktigt med den och gör det till en roligare aspekt
gemför med andra som kan skada monster dvs slunga sten som man måste ha tillgång till stenar, björnens slag som är närstrid, skalv som är nivå 3, förbränna som i min värd inte gör nån skada på nån som är imun mot eld men är dock är den bästa anfalls magin om man bara är ute efter sånt, 
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Thu 11 Jul 2019, 23:40

Har läst igenom det nu, tycker det är cool magi! Blixt är för kraftig tror jag. Bojor borde inte fungera på monster, för monster är ju just monster. Om de däremot ska fungera på monster så borde det monstret bara vara bundet i rundor, inte kvartsdygn.

Sen vad det gäller att kasta antimagi mot besvärjelser så går det enbart att kasta antimagi för att kontra något som precis kastas. Det går alltså inte att använda på magi som redan har trätt i kraft. 
 
Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Fri 12 Jul 2019, 01:20

Såsom reglerna är skriva för positionering i strid känns det som att blixtens regler kommer bli oerhört godtyckliga och lätt leda till förvirring.

@pelle
Man kan ju använda antimagi mot kärl som omsluter en själ. :)
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Fri 12 Jul 2019, 11:40

@Maldion
Fortsätt skapa grejer förövigt! Sjukt kul med ny magi :) 

@Davian Var hittar jag den infon (jag har lite nitiska spelare så det vore ju göttans om jag hittade den paragrafen).

Själva magin Antimagi lyder så här:
Du kan störa andra magiker när de kastar besvärjelser. Denna besvärjelse är reaktiv
och bryter alltså den normala turordningen i strid. Du minskar målets effektgrad med din
effektgrad för ANTIMAGI. Om resultatet blir noll eller mindre har motpartens besvärjelse
ingen effekt alls. Ni måste båda slå för eventuell övertändning och missöde på vanligt
sätt. Du måste ange hur många kraftpoäng du lägger på ANTIMAGI innan ni slår dessa
slag.
 
Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Fri 12 Jul 2019, 23:35

Det hittar du under ”Fängsla själ” sid 135. :) blodsmagi 3 :)
 
Maldion
Topic Author
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Ny magi-tradition Ljus magi

Thu 18 Jul 2019, 08:39

efter eget dividerande och med pellejones så har jag nu nöjd med min produkt, den är uppdaterad längst upp

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests