Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Äventyrsplats - Tomb of Horrors / Skräckens Krypta

Sun 30 Jun 2019, 13:59

Hejsan allesammans! Jag har jobbat på ett litet projekt någon månad nu och detta är resultatet. 

Jag skulle vilja börja med att säga att det material som finns med i dokumentet, karta, bilder, etc, inte är skapat av mig utan taget från Tomb of Horror originalet och olika konverteringar av modulen till Dungeons and Dragons. Jag försöker inte ta ära, beröm, vinning eller något annat för denna översättning. Allt sådant ska gå till Gary Gygax, författaren av modulen, och andra relaterade till originalet och eller affilierade till det. Det enda jag har gjort är översätta modulen till svenska, skapat en relevant historia som kan inkorporeras till Svärdets Sång och anpassat reglerna.

För er som inte vet vad Tomb of Horror är för någon modul kan jag ge er lite historia. Denna modul är skapad av en av Dungeons and Dragons co-grundare Gary Gygax år 1975 åt sina spelare för att han tyckte dem var för duktiga och ville ge dem en utmaning. Den kom senare att användas i en av dem första officiella D&D turneringarna år 1975. Modulen räknas som den tredje bästa äventyret i historien till Dungeons and Dragons och har mycket historia runt omkring sig! Den dök nyligen upp i boken Ready Player One skriven av Ernest Cline vilket är där jag upptäckte den och blev intresserad av den, och jag kan starkt rekommendera boken! Modulen räknas inte bara som en av de bästa äventyren i historien till D&D utan även som kanske den mest dödliga, till stor del för att gift i tidiga versioner till D&D nästan var en insta-kill mekanik, och i princip alla fällor i modulen är giftiga. 

Under min översättning och konvertering till Svärdets Sångs regler har jag försökt hålla modulen så nära dess ursprungliga känsla som jag bara kan och jag hoppas att jag har lyckats någorlunda. Dock en sak som jag har gjort medvetet är att inte göra den exakt lika dödlig då jag planerar att använda denna version av Tomb of Horror/Skräckens Krypta i min egen kampanj och inte vill att alla mina spelare ska dö i kryptan. Men en varningens ord, det finns fortfarande insta-kill mekaniks i min översättning, är detta något som inte gillas ersätt den delen med en stor mängd skada istället. Slutligen skulle jag vilja säga att MODULEN INTE ÄR SPELTESTAD då mina spelare inte har hittat ingången till den ännu. När jag och mina spelare har spelat igenom den återkommer jag till denna tråd och berättar hur det gick. 

Ni kan hitta dokumentet och allt material ni behöver här: Äventyrsplats - Tomb of Horrors / Skräckens Krypta

Sägen
Någonstans under en bortglömd och ensam kulle ligger en labyrintkrypta fylld av hemska fällor och inte få farliga monster för att döda det oförsiktiga. Rikedomar både i värdet av guld och magi fyller kryptan, men utöver de farliga monstren sägs det även finnas en demi-lich som vaktar hans mest värdefulla föremål. Men akta er, det berättas historier om att den sista väktaren besitter krafter som gör honom nästan oslagbar! Det sägs att äventyrare som beger sig in i kryptan har en extremt liten chans att även hitta den sista kammaren där Acererak sägs vila, och för att ens ta sig dit måste man ta sig igenom kryptans passager och rum som sägs vara fyllda med hemska fällor, giftig gas och magiska skydd. Och ryktena slutar inte där. Det sägs att demi-lichen har gömt sin vilokammare så väl att till och med de äventyrare som är tillräckligt förbereda och lyckas undvika alla fallgropar troligtvis inte kommer hitta deras sanna mål. Så endast de modigaste och väl förberedda äventyrare bör ens fundera på att gå in i kryptan, om dem ens hittar den, och om dem gör det måste dem vara beredda på att sätta sina liv på spel.


Jag hoppas att denna översättning går att spela och att ni kommer tycka att den är rolig och spännande! Jag uppskattar all feedback ni kan ge mig på Skräckens Krypta då det är det bästa sättet för mig att förbättra framtida äventyrsplatser! 

Hoppas ni spelar och gillar min version av Tomb of Horror - Skräckens Krypta! // Hannes 
 
Angerboda
Posts: 16
Joined: Wed 21 Nov 2018, 19:42

Re: Äventyrsplats - Tomb of Horrors / Skräckens Krypta

Sun 30 Jun 2019, 21:03

Awesome!
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Äventyrsplats - Tomb of Horrors / Skräckens Krypta

Mon 01 Jul 2019, 07:34

Fantastiskt schysst historia som skapats runt denna grotta.
Nothing lasts, but nothing is lost.

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 6 guests