Halvalven Kaellad är en helt nyskapad rollperson och vill starta med att göra ett ordentligt avtryck på världen. Efter att ha spelat ett tag så har han lyckats sparat ihop 10 kraftpoäng.
Han skaffade sig Blodets väg – Nivå 2 när han skapade rollpersonen och är fast besluten att skapa ett magiskt föremål som ska heta Kaellad’s Flamma.
Han lägger besvärjelsen Förbränna med hjälp av 5 kraftpoäng och använder en fackla som ingrediens. Han bestämmer sig för att binda denna besvärjelsen i ett föremål permanent så lägger han 5 ytterligare kraftpoäng. Detta betyder han måste chanskasta då Binda Magi ligger på nivå 3 under Allmänn Magi.
Kaellad kommer då att drabbas av ett automatiskt missöde.
Första kraftpoängen räknas som två på grund av halvalvens släktestalang så då är det lika med 6 kraftpoäng plus 5 kraftpoäng för Binda Magi permanent (10 betalas för jag antar att släktestalangen är ”gratis”).
Effektgraden på Förbränna blir 7 (5 för grunden, 1 för släktestalangen, 1 för ingrediensen)
Kaellad slår 11 tärningar (5 grunden, 1 talangen, 5 för Binda Magi). Han råkar ut för ett automatiskt missöde.
Den slutgiltiga effektgraden av Förbränna som binds i föremålet kommer att bli 7 + eventuella extra lyckade vid tärningsslåendet och föremålet går att aktivera en gång per dygn.
- Har jag som spelledare fattat reglerna korrekt i min beskrivning ovan?
- Kostar en besvärjelse som är bunden i ett föremål kraftpoäng vid aktiveringen eller är den redan betald vid skapandet av föremålet?
- Lyckas en aktivering automatiskt eller finns det risk för missöde?
- Vid ett missöde när besvärjelsen binds i föremålet innebär det att varje gång föremålet aktiveras att det även triggar ett nytt missöde?
Någonting annat jag missat eller är det ganska lätt att skapa mäktiga föremål redan från start?
Känner jag mitt rollspelsgäng rätt så kommer detta att ske rätt snabbt efter vi kört vår första session