Davian

Re: Stensång

Fri 28 Jun 2019, 13:38

Hur kan det vara fusk att följa regelverket?

För övrigt hade jag personligen designat diverse formler på lite annorlunda vis. Alternativt tagit bort ”skriva ner” regeln. Men jag tillhör den typen av spelare och spelledare som föredrar att följa det som står skrivet så långt det går.

Eldhierta

Sun 30 Jun 2019, 12:02

Hur kan det vara fusk att följa regelverket?

För övrigt hade jag personligen designat diverse formler på lite annorlunda vis. Alternativt tagit bort ”skriva ner” regeln. Men jag tillhör den typen av spelare och spelledare som föredrar att följa det som står skrivet så långt det går.
Men det står väl inte skrivet nånstans att du får skriva ner en chanskastad besvärjelse? Det är ju bara en tolkning av regelverket. Jag väljer att tolka det på annat sätt, så enligt min uppfattning är det "fusk", eller i alla fall utnyttjande av ett oavsiktligt kryphål.

Davian

Sun 30 Jun 2019, 20:57

Det står ju i rutan "Formelböcker" på sidan 116. :)  "Att nedteckna en besvärjelse kräver att du har lyckats kasta den en gång."  

Du tolkar att chanskasta inte är att lyckas kasta en formel? Om så är fallet förstår jag inte varför regeln knappt ens skulle existera eftersom man antingen kan kasta spells på sin egen nivå eller från någon annans formelbok. Man kan ju redan kasta formler på lägre nivå utan bok. :)  

Eldhierta

Mon 01 Jul 2019, 09:32

Det står ju i rutan "Formelböcker" på sidan 116. :)  "Att nedteckna en besvärjelse kräver att du har lyckats kasta den en gång."  

Du tolkar att chanskasta inte är att lyckas kasta en formel? Om så är fallet förstår jag inte varför regeln knappt ens skulle existera eftersom man antingen kan kasta spells på sin egen nivå eller från någon annans formelbok. Man kan ju redan kasta formler på lägre nivå utan bok. :)  
Mjo, visst, rent tekniskt har du ju lyckats kasta besvärjelsen...

Men den stora vinsten med att kasta en nedtecknad besvärjelse är ju att den räknas som en nivå lägre, alltså användbart för alla magiutövare som vill praktisera så säker magi som möjligt. Lägre nivå, lägre risk för missöde.

Hur som helst, jag kommer inte tillåta det vid mitt spelbord, men folk gör ju som de själva vill =D

Sick Nick
Topic Author

Wed 14 Aug 2019, 23:02

Har spelat igen. Hamnade i konflikt med en gast. Testade besvärjelsen Bedöva men enligt reglerna fungerar inte den på monster så effekten uteblev. Fysiskt våld fungerade inte heller. Det fick mig att fundera på om något inom Stensång kan påverka okroppsliga odöda. Slunga sten kastar en befintlig sten på offret så stenen i sig är troligtvis inte magisk så det funkar inte. Skalv skakar marken och kan skada ett offer men det är tveksamt om det skadar en gast. Då återstår Smidessång. Är ett magiskt skapat vapen kapabelt att skada en gast eller måste man binda magi i det?

Fenhorn
Moderator

Wed 14 Aug 2019, 23:56

Det vapen du skapar med Smidessång blir inte ett magiskt vapen utan du använder magi för att tillverka ett vapen. Ett magiskt vapen har en s.k. artefakttärning. Det finns inga besvärjelser (än) som kan tillverka "magiska" vapen. Vad gäller gastar så är det nog bara Förinta Odöd (Helande) eller att vifta (i.e. "anfalla") med en fackla som gäller.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Grimmar Bärse

Thu 15 Aug 2019, 11:45

Någon tanke kring hur mycket skada en fackla kan tänkas göra?

Fenhorn
Moderator

Thu 15 Aug 2019, 11:50

Någon tanke kring hur mycket skada en fackla kan tänkas göra?
Också en bra fråga. Det vi kör med att slår för att träffa som vanligt. Gasten får flytta på sig om den vill (m.a.o. ducka). En skada per 6:a som går igenom.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Grimmar Bärse

Thu 15 Aug 2019, 13:44

Verkar rimligt.

Sick Nick
Topic Author

Thu 15 Aug 2019, 15:26

*Köper 2 liter lampolja, 5 lerkrus, trasor samt ett elddon. Skaffar talangen Kastarm och höjer Skytte.