Sick Nick

Stensång

Mon 03 Jun 2019, 22:14

Hej
Jag har just skapat min första karaktär i Svärdets Sång och valet föll på en Magiker med Stensång. Min RP är gammal och jag valde att dumpa övriga talangen i förmån för att få 3 i FV från start i Stensång. Tanken med detta är att ha Smidessång från start, gillar den skarpt.
Nu till min fråga. Enligt besvärjelsen kan man skapa metallvapen upp till en vapenbonus på +3, men inga vapen i grundtabellen har en vapenbonus över 2. Kan man anta att man kan smida ett aningen bättre vapen med Smidessång som har 1 mer i bonus eller är man hänvisad till att skapa vapen som har exakt samma värden som de i tabellen?

Fenhorn
Moderator

Re: Stensång

Mon 03 Jun 2019, 22:22

Min gissning är att man precis som du säger kan skapa mästersmidda vapen, ja. Det är ju ändå en nivå 3 ritual.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

Sick Nick

Tue 04 Jun 2019, 19:25

Ok, tack för det svaret. Får se hur min SL tolkar det.

Nästa fråga rör Skalv. Borde inte den ha någon form av areaeffekt när den ska skada folk? Inklusive kompisar som står för nära. Hur mäktig är den egentligen? Om man mot förmodan lägger 10 KP på den, river man en kontinent då?

Fenhorn
Moderator

Tue 04 Jun 2019, 19:43

Skalv används för att riva murar eller väggar. Exact hur många Effektgrader som behövs för varje enskilt object blir väl upp till SL. Jag brukar snegla på Forma Sten besvärjelsen. Vilka skador som personer kan få om de befinner sig vid denna mur blir väl också upp till SL. Om man väljer att skada en enskild person så riktar man all kraft mot denna person. Därav att den är så mäktig om man gör så.

Sick Nick

Sat 22 Jun 2019, 22:00

Hej igen
Nu har jag spelat mitt första spelmöte och karaktären överlevde, trots att jag använde magi. Vi hittade en regel om att 2 är max i en talang från start, så jag har inte nivå 3 längre i Stensång.
Ful som jag är så har jag hittat ett kryphål i reglerna som jag vill dryfta.
Om jag chanskastar Smidessång och överlever missödet, kan jag då skriva ner formeln enligt reglerna och därmed sänka nivån till två så länge jag har formelboken?

Fenhorn
Moderator

Sat 22 Jun 2019, 22:19

Hej igen
Nu har jag spelat mitt första spelmöte och karaktären överlevde, trots att jag använde magi. Vi hittade en regel om att 2 är max i en talang från start, så jag har inte nivå 3 längre i Stensång.
Om jag chanskastar Smidessång och överlever missödet, kan jag då skriva ner formeln enligt reglerna och därmed sänka nivån till två så länge jag har formelboken?
Olika spelledare gör olika här. Jag för min del tycker att en spelare har kastat besvärjelsen så bör han även kunna skriva ner den. Dock, andra spelledare tillåter det inte.

Eldhierta

Sat 22 Jun 2019, 22:46

Hej igen
Olika spelledare gör olika här. Jag för min del tycker att en spelare har kastat besvärjelsen så bör han även kunna skriva ner den. Dock, andra spelledare tillåter det inte.
Jag tillhör andra skolan =D En chanskastning är just det, en chansning. Du vet inte vad som gick rätt och just därför tillåter inte jag mina spelare att skriva ner besvärjelser de chanskastar för att därigenom sänka svårighetsgraden. Om de däremot hittar en formelsamling från en mäktig magiker med avancerade besvärjelser får de självklart använda den. Men då har de förmodligen en ilsk magiker i hasorna framöver =)

pellejones

Sat 22 Jun 2019, 23:34

Jag håller med Eldhierta.

Sick Nick

Sun 23 Jun 2019, 00:20

Personligen så känns det otroligt dyrt att höja magi till 3. Utan lärare så blir kostnaden 27 erf(rätta mig om jag har fel) och magiskolor existerar inte enligt spelarboken. Därför menar jag att är man beredd att ta missödet så kan man ändå med lite tur och planering ändå nå nivå 3 i vissa besvärjelser.
Jag tröstar mig med att det fortfarande går att forma sten och kombinera detta med talangen byggare.
Smidessång är enligt mig väldigt coolt och användbart men dyrt ur ett erfarenhet perspektiv. Eftersom bonusgränsen är plus 1 utöver föremålets normala värden så kan kvalitén jämföras med smed nivå 2 som kostar 9 erf att uppnå om du börjar på 0. Du kan utan vidare skaffa en Rollperson med Smed nivå två från start.
En förmildrande faktor är att höjandet till nivå 3 i Stensång ger tillgång till tre nya besvärjelser i skolan och två allmänna.
Jag får se vad min spelledare säger. Men jag ska nog inte visa den här tråden :-)

Eldhierta

Sun 23 Jun 2019, 22:24

Personligen så känns det otroligt dyrt att höja magi till 3. Utan lärare så blir kostnaden 27 erf(rätta mig om jag har fel) och magiskolor existerar inte enligt spelarboken. Därför menar jag att är man beredd att ta missödet så kan man ändå med lite tur och planering ändå nå nivå 3 i vissa besvärjelser.
Jag tröstar mig med att det fortfarande går att forma sten och kombinera detta med talangen byggare.
Smidessång är enligt mig väldigt coolt och användbart men dyrt ur ett erfarenhet perspektiv. Eftersom bonusgränsen är plus 1 utöver föremålets normala värden så kan kvalitén jämföras med smed nivå 2 som kostar 9 erf att uppnå om du börjar på 0. Du kan utan vidare skaffa en Rollperson med Smed nivå två från start.
En förmildrande faktor är att höjandet till nivå 3 i Stensång ger tillgång till tre nya besvärjelser i skolan och två allmänna.
Jag får se vad min spelledare säger. Men jag ska nog inte visa den här tråden :-)
Skillnaden är att en smed inte automagiskt lyckas med sitt slag för att tillverka sagda föremål och dessutom måste spendera X antal timmar för att tillverka det (beroende på hur många bonustärningar hen vill ha). Om du nu har fuskat till dig Smidessång (ja, så hård är jag i den här frågan) kan du tillverka föremål av mästerkvalité på löpande band, så länge du har kraftpoäng och ingredienser, med en försumbar risk för magiskt missöde och väldigt mycket lägre risk för misslyckat resultat. Låter ytterst orättvist mot Ravlands alla mästersmeder.
GZIP: Off