osbjer
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sun 02 Jun 2013, 22:46

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Mon 27 May 2019, 11:12

Mitt tips är att ge spelarna lite mer bakgrundsinfromation än vad som står i spelarboken. 
Ge dom mer kött på benen så att säga. Annars blir det svårt att motivera spelarna att verkligen ta tag i storyn. 
Ja det är en bra idé. Jag har get dem sista uppslaget av den detaljerade historien (sid 32 och 33) samt kapitlen om gudar och släkten ur spelledarboken. Är det något mer än det du tänker på specifikt?

/j
 
Gustaf
Posts: 5
Joined: Mon 27 May 2019, 12:01

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Mon 27 May 2019, 12:12

Jag är i samma sits som dig, vi börjar vår kampanj på söndag. Min plan är att börja lite som boken rekommenderar i Kumleklint. Ska förbereda några rykten som kan leda vidare samt att det finns en Nasare i byn som ska resa vidare snart som de kan resa med. Lite osäker på hur jag ska leda det in korpens klagan men det beror lite på vad rollpersonerna nappar på. Det vore kul om de snubblar över något som de inte vet om att det tillhör stanengist. Min tanke är att de helst ska bli inblandade i något istället för bli utvalda att rädda Ravland.
 
Magnus Seter
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Mon 27 May 2019, 13:10

Jag tycker det låter som bra idé att låta dem starta i Kumleklint.

En liten varning dock: min spelgrupp grottade ner sig i Kumleklint och spenderade hela sex spelomgångar där, tills jag sparkade ut dem. Det är inget problem för oss, vi spelar inte Korpens Klagan, men det blev lite mycket mikroperspektiv på just Kumleklints stora konflikt. Korpens Klagan tar visserligen säkert många fler spelmöten än sex stycken, men jag är helt säker på att om man sedan summerar kampanjen så skulle sex spelomgångar i Kumleklint kännas lite för mycket.

Om Kumleklint ska vara starten på Korpens Klagan så tror jag att det är bäst att försöka använda byn till att etablera gruppen och miljön, men att sedan ge dem legender och annat som gör att de beger sig ut upptäckarstråt rätt snabbt. Hellre att de återvänder och använder Kumleklint som en "säker" plats.

MVH

/Magnus
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Mon 27 May 2019, 15:54

Mitt tips är att ge spelarna lite mer bakgrundsinfromation än vad som står i spelarboken. 
Ge dom mer kött på benen så att säga. Annars blir det svårt att motivera spelarna att verkligen ta tag i storyn. 
Ja det är en bra idé. Jag har get dem sista uppslaget av den detaljerade historien (sid 32 och 33) samt kapitlen om gudar och släkten ur spelledarboken. Är det något mer än det du tänker på specifikt?

/j
Låter som en bra plan faktiskt!
 
User avatar
Jumbojanne
Posts: 46
Joined: Mon 15 Jun 2015, 15:19

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Tue 28 May 2019, 10:12

Min kampanj har tagit en lite annorlunda approach från den som föreslås i boken, på gott och ont. Då jag visste att få av spelarna skulle vara intresserade av att läsa in sig på på särskilt mycket bakgrundhistoria osv, bestämmde jag att deras rollpersoner var satta i exil från alderland, och därför inte visste särskilt mycket om Ravland. De fick välja på "mjukstart" dvs, skeppsbrott på kusten utanför kumleklint, eller "hårdstart" dvs. nedsänkta över muren i harga. De valde hårdstart och fick därmed smaka på spelets överlevnadsaspekt väldigt tidigt. Jag valde att lägga Ramakved som närmaste by, vilket satte en ganska obehaglig ton och illustrerade Rostkyrkan som ytterst osympatiska. Jag valde att introducera Nekhakas spira först utan särskilt mycket förklaring. Resten av meta-plotten har introducerats stegvis sedan dess. Min tanke var att börja smått och sedan låta plotten bli mer storskalig över tid, i takt med att RP skaffar sig ett rykte och blir mäktigare. Det har fungerat bra tycker jag. En rolig grej som uppstod under deras äventyr i Vädersten var att jag insåg att Järngardet kan användas lite som Nazgulerna i Sagan om Ringen. Onda riddare som jagar RP och därmed tvingar dom att vara i rörelse och inte bli för bekväma när de väl hittat en säker plats. 

Min personliga erfarenhet är att det krävs väldigt goda anledningar för att spelarna frivilligt ska söka upp spelets farligare platser, typ Lumragruvorna och Haggahus. Just nu är de på väg mot Eners Pik (just för att det verkar vara en säker plats) och min plan är att använda Zertorme för att ge dom en mer konkret anledning att börja leta efter stanengist och söka upp dessa farligare platser. Jag ska försöka presentera Zertorme som en rättvis och god härskare, någon som RP kan tänka sig att stötta. Hur det går i praktiken får vi se. Jag har sedan länge gett upp på att göra överdrivet tydliga planer.

Lycka till! :)
 
osbjer
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sun 02 Jun 2013, 22:46

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Tue 28 May 2019, 10:51

Jag är i samma sits som dig, vi börjar vår kampanj på söndag. Min plan är att börja lite som boken rekommenderar i Kumleklint. Ska förbereda några rykten som kan leda vidare samt att det finns en Nasare i byn som ska resa vidare snart som de kan resa med. Lite osäker på hur jag ska leda det in korpens klagan men det beror lite på vad rollpersonerna nappar på. Det vore kul om de snubblar över något som de inte vet om att det tillhör stanengist. Min tanke är att de helst ska bli inblandade i något istället för bli utvalda att rädda Ravland.
Vi kanske ska ta rygg på varandra och uppdatera oss om hur våra respektive kampanjer utspelas?
 
osbjer
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sun 02 Jun 2013, 22:46

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Tue 28 May 2019, 10:53

Min kampanj har tagit en lite annorlunda approach från den som föreslås i boken, på gott och ont. Då jag visste att få av spelarna skulle vara intresserade av att läsa in sig på på särskilt mycket bakgrundhistoria osv, bestämmde jag att deras rollpersoner var satta i exil från alderland, och därför inte visste särskilt mycket om Ravland. De fick välja på "mjukstart" dvs, skeppsbrott på kusten utanför kumleklint, eller "hårdstart" dvs. nedsänkta över muren i harga. De valde hårdstart och fick därmed smaka på spelets överlevnadsaspekt väldigt tidigt. Jag valde att lägga Ramakved som närmaste by, vilket satte en ganska obehaglig ton och illustrerade Rostkyrkan som ytterst osympatiska. Jag valde att introducera Nekhakas spira först utan särskilt mycket förklaring. Resten av meta-plotten har introducerats stegvis sedan dess. Min tanke var att börja smått och sedan låta plotten bli mer storskalig över tid, i takt med att RP skaffar sig ett rykte och blir mäktigare. Det har fungerat bra tycker jag. En rolig grej som uppstod under deras äventyr i Vädersten var att jag insåg att Järngardet kan användas lite som Nazgulerna i Sagan om Ringen. Onda riddare som jagar RP och därmed tvingar dom att vara i rörelse och inte bli för bekväma när de väl hittat en säker plats. 

Min personliga erfarenhet är att det krävs väldigt goda anledningar för att spelarna frivilligt ska söka upp spelets farligare platser, typ Lumragruvorna och Haggahus. Just nu är de på väg mot Eners Pik (just för att det verkar vara en säker plats) och min plan är att använda Zertorme för att ge dom en mer konkret anledning att börja leta efter stanengist och söka upp dessa farligare platser. Jag ska försöka presentera Zertorme som en rättvis och god härskare, någon som RP kan tänka sig att stötta. Hur det går i praktiken får vi se. Jag har sedan länge gett upp på att göra överdrivet tydliga planer.

Lycka till! :)
Tack det här låter fantastiskt! Det var en kul början du hittade på kampanjen, och jag kan förstå de problem som kan uppstå när rollpersonerna ogärna vill göra farliga saker (vilket är fullt rimligt). Jag kanske ska försöka få rollpersonerna mot Eners Pik så tidigt som möjligt i kampanjen.

/j
 
Gustaf
Posts: 5
Joined: Mon 27 May 2019, 12:01

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Tue 28 May 2019, 11:29

Vi kan hålla tråden levande kan vara kul att se hur olika det kan bli i olika grupper. Kan vara bra inspiration med.
 
User avatar
Jumbojanne
Posts: 46
Joined: Mon 15 Jun 2015, 15:19

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Tue 28 May 2019, 13:07

Tack det här låter fantastiskt! Det var en kul början du hittade på kampanjen, och jag kan förstå de problem som kan uppstå när rollpersonerna ogärna vill göra farliga saker (vilket är fullt rimligt). Jag kanske ska försöka få rollpersonerna mot Eners Pik så tidigt som möjligt i kampanjen.

/j

Du kan läsa den kampanjkrönika jag skriver i engelska forumet i subforumet General om du söker mer inspiration. Där finns kanske några tips på saker man kanske inte ska göra också... 

En annan viktig SLP som tål att diskuteras är Merigall. Så här i efter hand känner jag att jag introducerade hen lite klumpigt i min kampanj, den karaktären förtjänade lite mer finess än jag gav den. Även om det blev rätt bra i slutändan ändå. Hade hoppats på att kuna lura mina spelare lite bättre än jag gjorde. Några tips angående Merigall är att tona ner de gula ögonen lite, dom är en ganska extrem varningssignal om att hon är en skummis. Jag har i efterhand förvillat mina spelare genom att introducera andra SLPs som också har gula ögon men som uppenbart INTE är Merigall. Dessa SLPs är givetvis Merigalls avkomma som är spridd över Ravland.

Hen är också väldigt användbar för att levera plot-info, gärna ur ett lite skruvat perspektiv. Jag tänker mig att hen vill använda RP för att störta Zytera, men kan inte hjälpa dom på något direkt vis då hon är svuren att tjäna densamme. Min förhoppning är att detta ska leda till att RP känner att de får hjälp av Merigall, samtidigt som de förstår att de blir manipulerade på något diffust vis.
 
SatorinVacano
Posts: 24
Joined: Thu 07 Feb 2019, 09:02

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Tue 28 May 2019, 15:19

Hur använder ni i så fall Merigal i eller med hans avkommor?

Gör ni så att han/hon tar över sin avkommas kropp eller att Merigal bara kan teleportera sig till samma plats?


Själv tänkte jag plantera Merigal som en falkenerare (eftersom en av rp som är jägare vill ha en tam falk) och då låta honom berätta om den gröna stenen från Merigals älskade som finns med i som förslag. Sedan kan falken vara en spion åt Merigal om så behövs.

De flesta spelargrupper har säkert en magiker som behöver höja sin magitalang/er med sina erfarenhetspoäng och vill säkert då ha en magiker lärare.
Jag valde därför Ravil till detta vilket kan bli roligt när de i finalen i Pelagia har en batalj - lärling o mästare.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests