User avatar
Jumbojanne
Posts: 46
Joined: Mon 15 Jun 2015, 15:19

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Tue 28 May 2019, 15:47

Hur använder ni i så fall Merigal i eller med hans avkommor?

Gör ni så att han/hon tar över sin avkommas kropp eller att Merigal bara kan teleportera sig till samma plats?


Själv tänkte jag plantera Merigal som en falkenerare (eftersom en av rp som är jägare vill ha en tam falk) och då låta honom berätta om den gröna stenen från Merigals älskade som finns med i som förslag. Sedan kan falken vara en spion åt Merigal om så behövs.

De flesta spelargrupper har säkert en magiker som behöver höja sin magitalang/er med sina erfarenhetspoäng och vill säkert då ha en magiker lärare.
Jag valde därför Ravil till detta vilket kan bli roligt när de i finalen i Pelagia har en batalj - lärling o mästare.

Jag har fått intrycket av att Merigall teleporterar till sina avkommors sida, (som på sidan 8 i introduktionstexten i Korpens Klagan) och inte att hen tar över dom på något vis, även om det också låter väldigt tufft. 

Varför inte låta falken i sig vara Merigall? Vilken chock din jägare skulle få när det visar sig att dennes trogna kompanjon varit en ond demon hela tiden! Har inte alla falkar dessutom gula ögon? ;) Skämt åsido, Merigall skulle också fungera bra som magi-lärare tror jag. Perfekt SLP att erbjuda en "faustian bargain" av något slag. Att ta del av demonens kunskaper bör ha ett högt pris.
 
osbjer
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sun 02 Jun 2013, 22:46

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Thu 30 May 2019, 09:06

Jag har nu läst igenom din spelkrönika Jumbojanne, och jag tycker det är förträffligt. Att starta i sydväst sätter ju äventyrarna i händelsernas centrum (geografiskt sett) från början. Jag tänkte starta vid kusten och sedan försöka få äventyrarna att söka sig allt längre väster ut i jakt på mer rikedomar.
Min känsla av Merigall är att hen kanske inte får upp ögonen för rollpersonerna utan jag väntar med att introducera hen tills de kommer till Vädersten där han möter upp dem ungefär som det står beskrivet i boken. Hen kommer dock hävda att hen mot betalning guidade Esgar Färding till platsen för en rimlig förklaring till varför hen är där. Men det verkade på krönikan som att motståndet i Vädersten kan vara lite hårt så jag avvaktar lite med att låta äventyrarna hitta dit.

Snygg idé med falken SatorinVacano. Det ger dem både en ledtråd till den gröna stenen och att du får en bra anledning till att Merigall har ögonen (bokstavligt) på äventyrarna.

Vi kommer starta spela på söndag och jag tänker låta äventyrarna först komma till en random gravhög/dungeon för lite begynnande loot, och därefter få dem till Kummleklint. Där kan de få lite ledtrådar av rostbrodern och av korpsystern. Jag tänker även plantera fiskarfamiljens son som en person de kommer möta i framtiden. Kanske får de något av dem som de ska lämna till honom om de hittar honom.

/j
 
SatorinVacano
Posts: 24
Joined: Thu 07 Feb 2019, 09:02

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Thu 30 May 2019, 12:11

Jag inledde mina äventyrare vid en begravning av deras skeppare som fört dem till landet med båt. Tagit ett snabbt landhugg i Kumleklint för ett möte där skepparen blivit mördad.
Mordet blev ett test. Var de rouges som struntar i detta eller är de hedersfyllda hjältar som vill söka sanningen.
De skippade det hela men lite nyfikna var de på mordet. Varför hade någon brännt offret med en svärdsspets under dennes öga?
Sedan dök det upp ytterligare ett offer med samma märkning.
Vittnen berättade att de sett en okänd person med ett liknande inbränt ärr under sitt öga kommit och lämnat Kumleklint. osv

Ett stickspår eller ett vilospår?
Sedan hade två av äventyrarna som anslöt till gruppen en mörk hemlighet att de råkat ha ihjäl en rik ädlings dotter av misstag.
Dålig efterlysningsplakat dök upp.
Äventyrar gruppen börjar känna sig lite jagade.
Det ryktas om att en "Sökare" (prisjägare letar och hör sig för om två personer som stämmer in på spelarnas utseende osv.
De känner sig mer jagade och sätter hela gruppen i mer klister.
Sökaren sägs ha ett fult ärr under ena ögat som ett inbränt V osv.
De söker skydd i en by - de känner sig trygga.
Tills att de överhör ett samtal vid bordet jämte att byns mäktige furste fortfarande är nedstämd över mordet på hans dotter.

Just nu flyr de för sina liv runt landet och tänker ha ihjäl "Sökaren" innan denne hittar dem......hur ska det gå?
Och vad är det för ryttare som följer i deras spår? Furstens utsända?

Så ett litet litet stickspår för att introducera gruppen med varandra och varför de hamnat där de hamnat har blivit en jäkligt bra tvist. De är på flykt, de är rädda mm
Samtidigt får de små små ledtrådar till det stora äventyret.

Vart vill jag komma?
Jo att när man kastar in något till gruppen så låt inte det bli deras enda uppdrag. Låt något bli ett frö. Nappar de eller tror sig att fröt är större bygg ut det men låt dem inte konfronteras med det direkt. Låt dem känna sig osäkra. Driv dem framåt. Låt denna rädsla leda dem till platser som de som kanske finns i Korpens Klagan så hamnar de ur askan i elden osv. 
 
osbjer
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sun 02 Jun 2013, 22:46

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Thu 30 May 2019, 15:52

(snip)

Vart vill jag komma?
Jo att när man kastar in något till gruppen så låt inte det bli deras enda uppdrag. Låt något bli ett frö. Nappar de eller tror sig att fröt är större bygg ut det men låt dem inte konfronteras med det direkt. Låt dem känna sig osäkra. Driv dem framåt. Låt denna rädsla leda dem till platser som de som kanske finns i Korpens Klagan så hamnar de ur askan i elden osv. 
Mycket bra idéer! Jag ska ta till mig detta och se vad jag kan komma upp med.

/j
 
osbjer
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sun 02 Jun 2013, 22:46

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Tue 04 Jun 2019, 07:40

Nu har vi påbörjat kampanjen. Vi började med att RP befinner sig i sin hemby, placerad långt åt sydost. Ingen spelar människa utan alv (jägare), halvalv (jägare), vargman (druid/helare) och svartalf (vargryttare och pyroman). Ingen gillade att bo i bebyggelse och ingen gillar människor så de drog iväg för att söka lyckan på annat håll. De fick också var sin legend med sig från start; om Zytera, Ramakved, Pelagia respektive Eners Pik.
De fick nys om att Kummleklint ligger en dagsmarsch norrut (men vi missuppfattade utfärdsreglerna så det blev två). På vägen dit stötte de ihop med Teramalda som de fann mystisk. De ogillade även att de kände sig hånfullt iakttagna även genom tunnhjälmen så de beslutade sig för att följa henne. Men vargmannen satte ett väderkorn på henne så de kunde besöka Kummleklint först. Där mötte de Ywim, Vike och lite lokals. De undersökte även templet och insåg att det är fullmåne om tre nätter. Så de beslöt sig för att följa efter Teramalda dagen därpå. Spåren ledde åt väst in i skogen Vargaved och väl där började det regna kraftigt. Efter ett kvartsdygn eller så såg alven en gravsättning på en kulle, som de undersökte. Jag plockade kumlet från Döda Skogen som de fick röja runt i och hitta lite loot. Vi behövde också testa strids- och magireglerna. Jag bytte även två av gastarna mot andra kroppsliga odöda. Efteråt hade de tappat spåret efter Teramaldaoch beslöt sig att återvända till Kummleklint. Under första mötet kom legenden om Eners Pik och Zytera i spel av spelarna eftersom svartalfen misstänkte att Teramalda istället var Zertome. Dock visste han inte vem Zygofer var, men det kunde Alven hjälpa till med.
Det blev mycket regelkollande i början, men det hade vi förberett oss på. Vi införde dessutom två husregler med en gång; resurstärning T6 och T8 räknas som lätt föremål, och om du slår 1 eller 2 på en resurstärning T6 har du 1 eller 2 objekt kvar istället för att de tar slut direkt.
 
Simpa
Posts: 53
Joined: Mon 22 Dec 2014, 10:23

Re: Ge mig era bästa tips innan jag börjar med Korpens Klagan

Wed 05 Jun 2019, 06:02

Hej!
Intressant diskussion, särskilt om Merigall som jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska använda - och då har jag ändå lagt upp så att en av spelarna, i sin bakgrund haft en romans med Merigall i en av hens bardskepnader. De gula ögonen stryker jag, alldeles för mycket av en give-away. Jag tänker att de lyser gula när de speglar sig i levande eld, eller att det är ett födeslsemärke som alltid är samma som kan avslöja, t.ex på insidan av ljumsken. Däremot har såklart Merigall spridit ryktet om de gula ögonen och använder dem ibland - allt för att kunna vara oupptäckt när det gäller!

Jag vill slå ett slag för att ta saker i en annan ordning när det gäller Stenegist. Vi började med att spela Väderklint som beta-test, och då rollpersonerna besegrade Algarod då lät jag dem behålla spiran Nekhaka när vi började vår kampanj med det färdiga spelet (utan att ha legenden om spiran - dock hade en av rollpersonerna legenden om Rosenöga från början). Mäktig men jobbig då du förlorar INT och SMI hela tiden. Det bev mycket roliga förvecklingar kring detta, var det verkligen lönt att bära runt på "den där jävla spiran", borde de inte bara gräva ner den eller kasta den i en brunn tills vidare? Spelmöte fem fick de höra legenden om Nekhaka och Maligarn (där i alla fall Stanengist nämns) från Astrid i Häxveden, efter att Emma-Linas odöda tagit Nekhaka från dem. De återtog (efter viss tvekan - "är de inte lika bra att de behåller den") Nekhaka men gjorde sig osams med häxorna på kuppen. Spelmöte nummer tio var de tillbaks i Häxveden för att förhandla (efter att ha använt Emma-Linas spegel som de stal i samband med återtagandet av Nekheka) om att "dela" på spiran med häxorna. Det gick dock åt fanders och häxorna, nu enade mot rollpersonerna, tog tillbaka Nekhaka är nu något rollpersonernas ärkefiender! Nekhaka är nu i tryggt förvar i Häxveden, och rollpersonerna har insett att de kommer att behöva en mindre armé för att ta tillbaka den. Ikväll är det dags för spelmöte nummer 15, och Virelda ska få den stora äran att berätta legenden om Stanengist för rollpersonerna (inspirerad av denna tråd - dags att komma igång på riktigt). Ser så fram emot detta!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests