User avatar
mselberg
Topic Author
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Talang - Kock

Wed 08 May 2019, 06:39

Såg det fanns en fråga på den engelska sidan men tyvärr tycker jag inte den ger ett bra svar på min fråga så här kommer frågan på svenska istället.

På sidan 146-150 i spelaren kan man läsa om mat, jakt och fiske. Där står det att en kock kan omvandla respektive råvara till lika många enheter mat.
Att varje lagad enhet mat ökar resurstärningen mat ett steg har jag förstått och att om man inte tillagar råvaran så kan man äta en enhet råvara istället för en dagsranson och att den blir dålig snabbt.

Det som förbryllar mig är talangen kock där det står man kan omvandla upp till en T6 enheter råvaror till mat varje kvartsdygn. I ett riktigt kök kan man tillaga upp till ett dussin enheter mat per kvartsdygn.

Ska det verkligen stå T6, som om det är ett tärningsslag som ska göras, eller ska det vara upp till 6 enheter så att man konverterar 1 till 1? Varför står det då inte 2T6 om man lagar mat i ett kök?

Om det är korrekt med T6 så undrar jag när den tärningen kastas? Efter jag lagt i råvarorna för att sedan se hur bra jag lagat maten och hur många enheter mat det blev? Vad händer om jag lägger i 3 enheter råvaror och slår 4? Kan jag påverka resultatet med ett färdighetsslag?

Har tolkat det som att T6 är en felskrivning och att en kock kan förvandla antalet råvaror till lika många enheter mat under kvartsdygnet. Totala antalet beror på om kocken jobbar i fält eller i ett kök.

Tacksam om någon har en bra förklaring hur det är tänkt att fungera.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Talang - Kock

Wed 08 May 2019, 06:55

Man omvandlar T6 enheter Grönsaker, Kött eller Fisk till Mat. Kokkärl ska ge +2 här och inte +1 till någon färdighet som det står i utrustningslistan (då det inte involverar ett färdighetsslag att laga mat). Om du fortfarande har enheter Grönsaker, Kött eller Fisk kvar som inte har omvandlats så får man spendera ytterligare kvartsdygn (eller äta det som det är vilket då räknas som en dagsranson mat per enhet).

Rent tekniskt sett så om man slår lågt så förlorar man tid.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
mselberg
Topic Author
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Talang - Kock

Wed 08 May 2019, 07:21

I förlängningen betyder det ju att ju mer mat jag lagar desto sämre kock är jag då risken att råvaror går till spillo blir större.
Att tillaga 3 råvaror till mat i fält med hjälp av ett kokkärl gör att jag inte kan misslyckas. Att stå i ett kök och använda 12 råvaror för att få ett resultat på 2T6 innebär ju väldigt stor risk att många råvaror blir förstörda.

I en värld där överlevnad ska vara fokus så skulle jag personligen, iaf i fält, välja att i första hand reservera 3 enheter till matlagning. Sedan äta råvaror för dagens ranson och om det fortfarande finns kvar råvaror även ta chansen att tillaga dom för eventuell extra mat då råvarorna ändå förstörs. Dvs laga 3 + överblivna råvaror efter dagsransoner. Mätt idag och mat för framtiden utan något större svinn.

Kommer nog att köra någon form av husregler på detta då jag känner jag saknar ett färdighetsslag för kocken. En person som vill bli bra på att vara kock har inga alternativ till det. Känns bara som en passiv talang och inte jämförbar med tex bågmakare där skickligheten ökar med färdighetsvärdet i hantverk. Ser väl själv på matlagningen som ett annat sorts hantverk.

Tackar för dina synpunkter och tror jag förstår varför det är resursen mat som man vill ska vara slumpmässig.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Talang - Kock

Wed 08 May 2019, 07:40

Det är inga råvaror som går till spillo. Om du har 5 Kött t.ex. och spenderar ett kvartsdygn med talangen Kock och slår 3 så ökar resurstärning Mat tre steg och du har 2 Kött kvar som råvara. Du kan spendera ytterligare ett kvartsdygn och tillaga de sista 2 Kött (och då få ytterligare 2 steg resurstärning Mat) eller äta den som den är (man gör väl en enkel grillning kan man tänka, man äter ju inte rått kött).

Så om du slår dåligt så tar det bara längre tid. Om du har ett Kokkärl så kan du omvandla T6+2 råvaror till Mat per kvartsdygn. Det är ofta tillräckligt. Men som sagt, du förlorar inte råvaror som du inte omvandlat.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
mselberg
Topic Author
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Talang - Kock

Wed 08 May 2019, 07:47

Då fattar jag äntligen. Känns helt plötsligt som självklart, genomtänkt och mycket bättre än nåt jag skulle kunna hitta på själv.

Tack för att du styrt mig rätt!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests