Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Var steg människorna i land?

Fri 03 May 2019, 14:55

Det förekommer två uppgifter om var människorna steg i land när de kom till Ravland. 

I Spelledarens bok, s. 17, står det "Människorna landsteg på stenslätten Sulahäll". Jag tolkar det följande stycket som att det var utifrån denna plats som landet delades i Ravland och Alderland och att Sulaklack (som Sulahäll restes till) är den östligaste punkten av Limaryggen. I sägnen om Pelagia (Korpens klagan, s. 105) står det att "Människorna ska först ha trampat ravländsk jord just vid Pelagia.". Min placering av Pelagia kommer antagligen bli i de norra delarna av kusten, eftersom platsen befolkas av älvestamlingar, vilket gör att de två uppgifterna (eller i alla fall min tolkning av dem) hamnar i konflikt med varandra.

Märk väl att jag inte är ute efter att få fram några fakta kring det här. För det första är jag medveten om att det bara är ett spel och en låtsasvärld och för det andra förstår jag att det bara är berikande om olika spelgrupper väljer att göra olika. Vad jag är ute efter är hur ni andra har använt er av stoffet för att skapa spännande versioner av världen.
- Är Pelagia Sulaklack?
- Ligger Sulaklack (och Pelagia) i Limaryggen?
- Är sägnen om Pelagia osann?
- ÄR SÄGNEN OM PELAGIA SKAPAD FÖR ATT DÖLJA ATT KORACIA FINNS VID SULAKLACK???!!!  :o :o :o :shock: :shock: :shock:
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Var steg människorna i land?

Fri 03 May 2019, 23:51

Mysteriet tätnar!

Nu när jag som bäst sitter och funderar över fortsättningen, så börjar jag misstänka att hela historien såsom den presenterats hittills bara är den officiella alderländska versionen och långt ifrån hela sanningen. Vem var egentligen den där korpen som flög över haven med en orm i klorna, vad var ormen och varför följde människorna efter dem …

Träffar Fria ligan nu på torsdag.
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Var steg människorna i land?

Sat 04 May 2019, 10:41

Spännande! På det mötet hade jag gärna varit en fluga på väggen.

När du skriver som du gör nu kan jag inte undvika att tänka att Korp låg bakom att Ormes tempel störtades och att Orme snarare var Korps gisslan än allierade. Det skulle inte förvåna om Korp i själva verket är Merigall. Ständigt denna Merigall!! Jag antar att du, som oftast, håller inne med dina tankar men teasa gärna mer! Du får också gärna dela med dig av förhållandet mellan Pelagia och Sulaklack.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Var steg människorna i land?

Sat 04 May 2019, 19:27

Spännande! På det mötet hade jag gärna varit en fluga på väggen.

När du skriver som du gör nu kan jag inte undvika att tänka att Korp låg bakom att Ormes tempel störtades och att Orme snarare var Korps gisslan än allierade. Det skulle inte förvåna om Korp i själva verket är Merigall. Ständigt denna Merigall!! Jag antar att du, som oftast, håller inne med dina tankar men teasa gärna mer! Du får också gärna dela med dig av förhållandet mellan Pelagia och Sulaklack.
Jag tänker mig nog uppriktigt sagt att Pelagia ligger längre norrut och att människorna nog inte steg iland på Sulaklack om någon bergskedja alls höjdes därifrån, men säkert kan man inte veta. Vad gäller Orme och Korp så har jag vissa funderingar om vad som egentligen hände, som jag tycker är intressanta, men de är inte färdigtänkta ännu och heller inte godkända av FL. Ambitionen är förstås att en vriden version av backstoryn ska vända på förutsättningar i nuet och att nya grupperingar dyker upp med en helt annan agenda. Idealiskt ska dessa nya förutsättningar stämma med det tidigare sagda, men vrida perspektivet enligt Aristoteles klassiska peripeteia, dvs en ”twist”
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Var steg människorna i land?

Mon 06 May 2019, 10:44

Spännande! På det mötet hade jag gärna varit en fluga på väggen.

När du skriver som du gör nu kan jag inte undvika att tänka att Korp låg bakom att Ormes tempel störtades och att Orme snarare var Korps gisslan än allierade. Det skulle inte förvåna om Korp i själva verket är Merigall. Ständigt denna Merigall!! Jag antar att du, som oftast, håller inne med dina tankar men teasa gärna mer! Du får också gärna dela med dig av förhållandet mellan Pelagia och Sulaklack.
Jag tänker mig nog uppriktigt sagt att Pelagia ligger längre norrut och att människorna nog inte steg iland på Sulaklack om någon bergskedja alls höjdes därifrån, men säkert kan man inte veta. Vad gäller Orme och Korp så har jag vissa funderingar om vad som egentligen hände, som jag tycker är intressanta, men de är inte färdigtänkta ännu och heller inte godkända av FL. Ambitionen är förstås att en vriden version av backstoryn ska vända på förutsättningar i nuet och att nya grupperingar dyker upp med en helt annan agenda. Idealiskt ska dessa nya förutsättningar stämma med det tidigare sagda, men vrida perspektivet enligt Aristoteles klassiska peripeteia, dvs en ”twist”
Aha! Ska bli spännande att se vad det blir och även vad den osanna historieskirvningen (vilken den nu är) har haft för funktion!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests