Skogen
Topic Author
Posts: 2
Joined: Fri 08 Mar 2019, 15:25

Funderingar från grön SL

Mon 29 Apr 2019, 17:35

Vi har nyligen haft vår första träff där spelarna fick skapa sina karaktärer och komma igång lite med äventyrandet.
Jag är den enda som spelat förut, men det var i tonåren för ~15 år sen, dock aldrig som SL.
Jag tycker det gick rätt bra, kom dock på mig själv att göra några misstag, men lyckades prata runt detta, så tror inte att någon märkte det :)
Det var varvat goda skratt och inbitna diskussioner om hur de skulle gå till väga vilket kändes väldigt lyckat.

Hur som helst är jag lite osäker på hur mycket jag ska berätta om världen och de olika släktena. Jag vill gärna att de upptäcker saker allt eftersom, men samtidigt kan det kännas motiverat att deras karaktärer känner till lite om världen. Jag läste introduktionen i spelarboken för dem men höll mig från att berätta något mer egentligen.
Ett exempel jag funderat på: jag kan tänka mig att det skulle bli en häftig upplevelse om det uppstår en situation där de genom händelser lär sig som om alvstenar, men en av karaktärerna är en halvalv och borde kanske redan känna till detta? Alla i det glömda landet kanske t.o.m känner till detta?

Någon som har tips på hur jag bör tänka kring sånt här? Överanalyserar jag?

Ber om ursäkt om jag missat någon befintlig tråd om detta.
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Funderingar från grön SL

Mon 29 Apr 2019, 19:44

Hej och välkommen tillbaka till en underbar hobby (och ett grymt spel!)

Låt spelarna upptäcka hur släkten och religioner när de söker sig genom landet. Blodsdimman började lätta successivt och försvann (helt typ) för 5 år sedan. Så alla som inte är barn eller tillber Rost har varit rätt låsta till sina hem.

Tänk på att spelarna kommer att dö ofta också :)

Mina spelare lärde sig om alvrubiner när de slogs mot en alv, slog för bildning för att veta mer om alver och fick lära sig om rubinerna.
 
Skogen
Topic Author
Posts: 2
Joined: Fri 08 Mar 2019, 15:25

Re: Funderingar från grön SL

Tue 30 Apr 2019, 09:46

Tackar! Låter ju väldigt vettigt. Det där med 5 år måste jag missat, och inte riktigt reflekterat över hur lång tid det gått sen dimman lättat. Bra att ha något att förhålla sig till.

Var ungefär så jag tänkt att de ska få lära sig om rubinerna. De kanske stöter på en stridslysten alv snart :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests