Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Någon som har slagit en drake?

Sat 06 Apr 2019, 09:03

Fast när Huruvin väl får skada förlorar han sin handling nästa runda och eftersom han brinner måste han lägga en handling på att släcka sig eller så fortsätter han förlora sin handling. 
Så i näst sista rundan tar draken initiativet och då kan bollen snabbt rulla åt andra hållet, dvs det sista hugget kan inte göras utan Huruvin förlorar sin långa handling samt måste släcka sig med sin korta handling och kan draken fly eller banka på en gratis omgång.

Fast hade man kört med de avancerade reglerna hade ju draken tappat sina handlingar från början och aldrig slagits tillbaka och kunnat skada Huruvin :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Någon som har slagit en drake?

Sat 06 Apr 2019, 09:20

Om jag förstår reglerna för gifterna rätt med att man antingen tar 1 skada eller 1 skada/runda så är en drake ingen större svårighet. Så länge den inte flyger.

Ett äventyrargäng som ska sänka en drake behöver bara ladda upp med ett stort gäng pilar och vapen som är täckta med förlamande gift. 4 lyckade attacker senare så är draken förlamad och då är enkelt att döda den permanent... :)
Jag hade nog kört med att om någon (i samma strid) blir förgiftad med samma typ av gift två gånger så låter man bara den värsta effekten ta effekt, alltså inte någon kumulativ effekt. Så om en drake skulle få fyra förgiftade pilar i sig (med samma gift) och lyckas (duh) motstå giftet alla gånger så tar han bara en poäng skada i SMI, inte kumulativt fyra i skada.
Dock ska det tilläggas att en utövare av Giftets Väg kan skapa extremt starka gifter, så att idén med att förgifta en drake är inte helt oäven även med min syn på giftreglerna.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Någon som har slagit en drake?

Sun 07 Apr 2019, 01:55

Jag hade personligen blivit irriterad om en SL hade ändrat regler som de står skrivna utan en bra anledning. :) och jag tycker inte ovanstående är av typen tillräckligt bra anledning tbh. Den typen av lösning hade mest irriterat mig. (Beroende på såklart om jag tolkat giftreglerna rätt)

Det finns liksom varken värdslig eller regelmässig stringens på den situationen. För mig hade jag tolkat det som DM Fiat som inte vill bli av med sin SLP. :) och jag hade nog lämnat gruppen för att undvika konflikt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests