Page 1 of 1

Nytt Yrke: Lärd (ej färdigt)

Posted: Sun 17 Mar 2019, 15:01
by tobiascervin
Hej,

Detta är mitt första inlägg i denna kategori och jag håller på att förbereda inför lite goa spelsessioner med mitt gäng. Har lite olika tankar men tänkte dela denna här. Detta är alltså ett utkast/idé till ett nytt yrke då jag tyckte detta saknades lite. Det fanns hos Skald/Nasare/Magiker...men ändå inte :P.

Jag skulle vilja ha ER hjälp att fullfölja denna lite som en co-write. Så om ni vill får ni gärna komma med förslag på talanger till denna Lärd! Tänker att det skulle vara kul att kunna nischa sig mot "kunskapsslukeri" såväl som "rådgiveri", men också en "hederlig läkare/helare (på kunskaps/vetenskapsbasis)".

Lärd
Kunskap är ovärderligt, det vet du. Du törstar efter lärdomar bortglömda med *Dimmans* frånfälle. 
Om det så är vad *gråtörtens* rök har för verkan inhalerad eller hur du ska råda en styrande administration i ekonomiska angelägenheter så vet du, åtminstone kan du ta reda på det. 
Om det inte vore för dig så skulle ditt släkte fortfarande vara barbarer. Du är en skald.

BÄSTA GRUNDEGENSKAP: INT
FÄRDIGHETER: Bildning, Genomskåda, Manipulera, Läkekonst, Hantverk, Överlevnad
TYPISKA TILLNAMN: Kunnare, Bokslukare, Vetenskapare

STOLTHET
Välj bland förslagen nedan eller hitta på själv:
✥ Det finns inget som du inte kan (ta reda på).
✥ Du kan Det Glömda Landets historia som i din egen hand.
✥ Utan din kunskap skulle ditt sällskap gå förlorade

MÖRK HEMLIGHET
Välj bland förslagen nedan eller hitta på själv:
✥ Du räds inte för att spilla blod för att upprätthålla din stolthet.
✥ Du bär på hemlig kunskap om en order som skulle få ditt liv att sväva i fara om det kom ut.
✥ Du har på grund av din information blivit brutalt torterad tidigare i ditt liv och bär på förföljelsemani som ett trauma.

RELATIONER TILL ANDRA RP
Välj bland förslagen nedan eller hitta på själv:
… tror att hon vet bäst, men givetvis är det ju du som vet bäst.
… har vunnit din respekt genom att visa prov på stort kunnande inom ett viktigt område.
… är förmodligen galet attraherad av dig, det måste vara på grund av din
ÄGODELAR
, kniv eller stav, ett föremål ur listan över
bruksföremål, T10 silver. Resurstärningar: mat
T8, vatten T6

TALANGER
  • Bokens väg
    • Nivå 1: 
    • Nivå 2:
    • Nivå 3:
  • Rådgivarens väg
    • Nivå 1: 
    • Nivå 2:
    • Nivå 3:
  • Helarens/Fysikerns väg
    • Nivå 1: 
    • Nivå 2:
    • Nivå 3:

Re: Nytt Yrke: Lärd (ej färdigt)

Posted: Sun 17 Mar 2019, 16:43
by Eldhierta
Necroar mitt eget förslag för modifiering av magiker och druider enligt nedan:
Angående magin i R&R så undrar jag över om det kommer finnas någon talang i det färdiga spelet som tillåter dig att ändra yrke, så som det finns i MÅ:0 eller om magi kommer att vara exklusivt magikern och druiden? Jag kan tycka att det kanske blir lite tråkigt, på nån vänster, att magi är exklusivt för två specifika klasser.

Därför har jag funderat på om man skulle omvandla magikern till yrket lärd och druiden till... tja, druid, men utan att tvunget vara bunden till magi, mer som en naturens väktare. Bli kanske lite likt jägaren iofs, men men... Magitalangerna skulle vara obundna till något yrke och kunna läras av alla RP, om de fann en läromästare. Den lärde och druiden skulle precis som alla andra yrken ha tre olika yrkestalanger att välja på varav två skulle vara tydligt bundna till deras nära koppling till magi/natur, typ att de har lättare för att lära sig magi än andra karaktärer eller kan uttyda en besvärjelse när någon kastar den eller något liknande. Den tredje skulle vara en valfri magitradition kopplad till deras yrke (av de som är listade på respektive klass i nuläget). 

Förslag på talanger:

KUNSKAPENS VÄG (Lärd)
Du är väl insatt i den uråldriga kunskap som genomsyrar Ravland, de myter och mysterier som berättar om rikets historia. Det som du inte vet om det Förbjudna Landet är inte värt att veta:

NIVÅ 1:
Genom att lägga en kraftpoäng kan du få +1 på valfritt färdighetsslag. Din gedigna bildning har gett dig teoretisk kunskap i hur färdigheten utförs på allra bästa sätt. Teoretiskt sett. Kan även användas till att ge en annan spelare bonus på ett slag utöver bonusen för att bli hjälpt (med den här förmågan kan en person alltså få upp till fyra hjälptärningar om den blir hjälpt av tre RP + RP som använder Kunskapens Väg).
NIVÅ 2:
När du slår för BILDNING för att få kunskap om en gammal ruin eller artefakt kan du spendera en kraftpoäng för att automatiskt lyckas med slaget.
NIVÅ 3:
I en social konflikt mot en större grupp eller om du ska försöka övertyga en motståndare om att det du hävdar är korrekt kan du spendera valfritt antal kraftpoäng för att ge dina motståndare förvirring genom att citera obskyr information och fakta från någon av dina gamla luntor. Varje kraftpoäng innebär en poäng förvirring på valfri motståndare.


RITUALISTENS VÄG (Lärd)
Du är en mästare på bruket av ritualer och olika ingredienser för magi. En förberedd magiker är en klok magiker.

NIVÅ 1:
Genom att lägga en kraftpoäng när du ska utföra en ritual som kräver en ingrediens som du saknar kan du anpassa ritualen efter situationen och få kasta den ändå. Kraftpoäng för själva ritualen spenderas separat.
NIVÅ 2:
När du använder en ingrediens för att lägga en besvärjelse kan du lägga en kraftpoäng för att tredubbla ingrediensens effekt. Besvärjelsen ökar alltså med tre effektgrader istället för en. Kan inte kombineras med nivå 1.
NIVÅ 3:
Om du spenderar ett antal kraftpoäng när du ser en annan besvärjare lägga en besvärjelse eller ritual kan du automatiskt lära dig den. Kostnaden är en kraftpoäng per nivå på besvärjelsen eller ritualen.

**********

NATURENS VÄG (Väktare)
Du står i förbund med naturen dess kraft och styrka strömmar genom din kropp. Du är livets budbärare.

NIVÅ 1:
När du ska slå ett slag för LÄKEKONST kan du spendera en kraftpoäng för att automatiskt lyckas, då naturen ger dig det du behöver i ditt värv. Varje kraftpoäng botar ett poäng elände i den drabbade grundegenskapen.
NIVÅ 2:
Om du bli anfallen av vilda djur kan du spendera en kraftpoäng för att automatiskt lyckas lugna ner dem. Varje kraftpoäng pacificerar KAR antal individer.
NIVÅ 3:
Genom att lägga en kraftpoäng när ni färdas genom skog och mark kan du halvera tiden det tar för er grupp att färdas genom en zon. En kraftpoäng per zon. Naturen banar väg för sin förkämpe.


VÄKTARENS VÄG (Väktare)
Naturen är angripen från alla håll. Av demoner och deras avkommor, av de vanvördiga inkräktarna som hugger och bränner för att bygga sin anskrämliga boplatser. Du är livets beskyddare, naturens väktare.

NIVÅ 1:
Genom att spendera en kraftpoäng kan du automatiskt lyckas GÖMMA dig i skog och mark. Fler kraftpoäng kan användas för att GÖMMA dina följeslagare också.
NIVÅ 2:
Du är van vid att slåss under trädens kronor och kan lägga en kraftpoäng för att distrahera din motståndare när du slåss i skogen. Distraktionen innebär att du använder naturen för att sätta honom ur balans, vilket resulterar i att han får -1T6 på alla slag tills striden tar slut.
NIVÅ 3:
När du hamnar i kamp med styggelser mot naturen såsom odöda, demoner och demonsmittade varelser kan du använda naturens kraft för att besegra dem. Varje spenderad kraftpoäng orsakar två poäng skada på valfritt mål (som passar in på kriterierna)

Något åt det hållet, men det är självklart ett WIP. 
Kanske inte helt OT, men Kunskapens Väg kanske kan vara nåt?

Re: Nytt Yrke: Lärd (ej färdigt)

Posted: Sun 31 Mar 2019, 19:06
by Tomas
Trevligt!