Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Hjälp! - Dödlighet

Mon 04 Mar 2019, 12:03

Hejsan alla!

Jag och min grupp har nu spelat 9st spelmöten och älskar spelet. Men för mig som SL har det dock uppstått ett litet problem. I början av spelet och en bra bit in lyckades jag få till känslan av dödlighet ganska bra. Men nu har spelarna fått tag på metall rustning och alla har tagit talangen Tursam nivå 2. Och med det har jag super svårt att få tillbaka känslan av dödlighet till bordet. Jag vet att det finns exempel magi och vissa monster attacker som ignorerar rustning, och talangen bödel som kontrar talangen tursam. Men jag har svårt att se att alla SLP som jag slänger mot dem kan ha talangen bödel och det känns inte helt rätt häller då dem har spenderat sina ERF på just den talangen. Sen finns det inte ett kraftigt monster runt varje hörn. 

Har ni några tips till mig så jag kan kanske få tillbaka känslan av dödlighet i min kampanj :)

Tack! 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4460
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hjälp! - Dödlighet

Mon 04 Mar 2019, 12:59

Man kan få folk att bryta ihop på mer än sätt än genom svärd. Skräck t.ex. eller med Vass Tunga. En bra okvädning kan ibland stjälpa även den största krigaren. När gruppen slått läger för natten så kan ju en grupp svartalfer smyga in i lägret och stjäla all mat (att de kan vara så lömska). Detta gör att gruppen kan försvagas då de är utan mat. Riktigt lömska svartalfer kan ju även smyga in och lägga gift i den stora krigarens mat så när han tar sitt röda fina äpple som frukost så...

Men SLP kan ju också ha talanger. Om dina spelare möter en krigare så kan ju han ha Klingans Väg (eller Pilens Väg för en jägare). Då kan du spendera en KP för att ignorera rustningen. Denna metod är ganska bra även ur balanseringssynpunkt då du som SL använder dina KP för att göra detta, något som du inte har oändligt av.

edit: Jag var väldigt dålig på att använda mina KP de första spelmötena. Nu när jag är varm i kläderna så är jag bättre. T.ex. alla människor har ju Adaptiv. När spelarna mötte en liten grupp rövare och jag hade ett tiotal KP beslöt jag mig för att göra striden mer intressant. När en rövare var skadad så använde jag en KP för att slå för en annan färdighet (en färdighet vars GE inte var skadad). Även om dessa rövare var ganska alldagliga blev denna strid en utav de svåraste för spelarna att hantera.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hjälp! - Dödlighet

Mon 04 Mar 2019, 13:18

Jag håller med om att det är fel att slänga in bödel på alla SLP:er. I så fall skulle en bättre lösning vara att plocka bort Tursam som talang (men om de nu har nivå 2 skulle jag ta mig en funderare på att begrännsa den till det, om du nu vill ha kvar karaktärsdöd på bordet).

När det kommer till strid, fundera över fiendernas motivation. Om fienderna faktiskt är specifikt ute efter att döda rollpersonerna så finns ju nådastöt. Då spelar ens nivå i Tursam ingen roll. I så fall hade jag som SL dock förklarat detta i början av striden: "Okej, de här soldaterna verkar vara ute efter att faktiskt döda er. De vill inte ta er tillfånga, de kommer inte nöja sig med att bara besegra er. De vill se er döda."

Det finns också andra situationer än strid som kan vara dödliga. Om man försöker friklättra nedför en brant klippvägg, eller om man desperat försöker ta sig ut ur en byggnad som håller på att rasa ihop eller brinna upp. I dessa lägen kan det krävas ett färdighetsslag, annars är man helt enkelt död. Även i detta läge skulle jag absolut förklara detta i förväg; "Om du väljer att försöka dig på det här behöver du få X framgångar annars kommer du att dö". I det här fallet skulle jag antaligen göra det till ett mer utdraget test också, att spelaren får slå flera gånger i rad tills denne akumulerat tillräckligt många framgångar, har brutit sig själv i sina försök att göra det, eller misslyckats med att få några framgångar alls tre gånger. Dels för att dra ut på det dramatiska lite, men också ge spelaren lite bättre chanser att faktiskt lyckas. Sätt inte heller kravet till allt för många framgångar.

Slutligen, med nivå 2 i Tursam är det fortfarande möjligt att få allvarliga kritiska skador, det är bara inte särskilt troligt. Men ju fler slag för kritiska skador, dessto troligare blir det att det händer. Så kom ihåg talanger som Yxkämpe, där man automatisk måste slå för en kritisk skada om man tar någon skada från attacken. Det finns även en egenpåhittat talang här nånstans för lönnmöradre som ger samma effekt vid en smygattack. Den skulle passa ypperligt på en SLP-lönmöradere som kommer efter dem ifall de lyckas göra någon mäktig person förbannad.

Prata gärna också med dina spelare. Du vill kanske hålla dödligheten uppe, men vill spelarna det? Har de investerat mycket i sina karaktärer (tid och känsla, pratar jag nu. inte erfarenhet) så kanske de inte alls vill ha spelet lika dödligt som du vill. Om ni diskuterar saken kanske ni kan hitta en nivå där alla är nöjda.

En husregel som skulle kunna "nudga" oddsen lite kan vara att säga att de får välja om de vill kasta om sifforna eller slå om. Alltså först slår de slaget en gång och tittar på det. Är de nöjda med att vända på siffrorna och ta den skadan istället? Fine. Om inte, då får de slå om slaget en gång, men den här gången får de inte kasta om siffrorna. Då har de fortfarande en väldigt bra chans att klara sig undan allt för allvarliga skador, men inte fullt lika bra som i reglerna som de är. Innan jag gjorde det här skulle jag dock prata med spelarna först, och om jag införde detta skulle de få tillbaka lite ERF för att kompensera att den är lite nerfad. (Jag skulle så klart kombinera detta med att förbjuda nivå 3).
 
Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Re: Hjälp! - Dödlighet

Mon 04 Mar 2019, 14:13

Men SLP kan ju också ha talanger. Om dina spelare möter en krigare så kan ju han ha Klingans Väg (eller Pilens Väg för en jägare). Då kan du spendera en KP för att ignorera rustningen. Denna metod är ganska bra även ur balanseringssynpunkt då du som SL använder dina KP för att göra detta, något som du inte har oändligt av.

edit: Jag var väldigt dålig på att använda mina KP de första spelmötena. Nu när jag är varm i kläderna så är jag bättre. T.ex. alla människor har ju Adaptiv. När spelarna mötte en liten grupp rövare och jag hade ett tiotal KP beslöt jag mig för att göra striden mer intressant. När en rövare var skadad så använde jag en KP för att slå för en annan färdighet (en färdighet vars GE inte var skadad). Även om dessa rövare var ganska alldagliga blev denna strid en utav de svåraste för spelarna att hantera.
Detta är bra tips och något som jag har funderat lite över lite själv. Har alla era SLP talanger? eller är det något som ni sparar till speciella möten/individer, typ "boss" strider. 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4460
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hjälp! - Dödlighet

Mon 04 Mar 2019, 14:26

Jag brukar låta vanliga "no-names" bara ha släktestalangen. Viktigare SLP låter jag ha talanger. Framför allt då yrkestalanger.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Yinkin
Posts: 4
Joined: Sun 25 Oct 2015, 01:02

Re: Hjälp! - Dödlighet

Tue 05 Mar 2019, 10:34

Prata gärna också med dina spelare. Du vill kanske hålla dödligheten uppe, men vill spelarna det? Har de investerat mycket i sina karaktärer (tid och känsla, pratar jag nu. inte erfarenhet) så kanske de inte alls vill ha spelet lika dödligt som du vill. Om ni diskuterar saken kanske ni kan hitta en nivå där alla är nöjda.
Detta är en mycket viktig poäng. Att prata med dina spelare är en bra ide! Det faktum att de allihopa köpt tursam och rustning tyder för mig att de tycker om sina karaktärer och inte vill att de skall dö! Prata med varandra om vad ni vill få ut av spelet och kampanjen. Var öppen med dina funderingar och var öppen inför dina svar.

Sedan är det ju också så att bara för att det är liten chans att en RP dör så blir inte striden mindre spännande. En RP kan fortfarande bli Bruten och utslagen, på flera sätt, och det kan skapa nya dramatiska situationer! 

Personligen tycker jag att oftast så är en död RP en av de tråkigaste resultaten av en strid. Deras saga är slut, alla trådar man knutit till dem faller. Det är mycket intressantare att ta dem tillfånga, utpressa dem, lemlästa dem (om skada skall vara ett resultat), råna dem... massor av berättelser kan komma av en förlust!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4460
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hjälp! - Dödlighet

Tue 05 Mar 2019, 11:05

Tursam har ju ingenting med om du vinner eller förlorar en strid, bara att ev. kritiska skador förmodligen inte blir så farliga, man blir ju bruten lika enkelt.

Precis som Yinkin ovan påpekade så behöver ju detta inte betyda att striden blir mindre intressant. Spelarna kan ju bli brutna och rånade utav rövare (som då har den där talangen så att pilar kan ignorera rustningar t.ex.) eller om de blir brutna utav trollen (luktar illa) som då släpar bort dom till sin grotta för att stoppa i deras skafferi för att ha till senare, dessa utkomster utav en strid kan ju bli intressantare än om de bara skulle dö rakt av.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hjälp! - Dödlighet

Tue 05 Mar 2019, 12:05

Spelarna kan ju bli brutna och rånade utav rövare...
Och blir de rånade är ju "problemet" med rustningen löst tills vidare =D
 
User avatar
Herr Otypa
Posts: 35
Joined: Mon 12 Nov 2018, 14:23

Re: Hjälp! - Dödlighet

Tue 05 Mar 2019, 13:05

Finns så mycket annat som knäcker sturska äventyrare. Se till att de drabbas av något tillstånd. Nedkyld, Sömnlös är överjävligt. Halva spelgruppen höll på att gå åt för några episoder sedan efter att de begav sig ut på en längre utförd, mitt i vintern, utan att köpa på sig varma kläder. Gifter kan verkligen vara jobbigt, magi, skräck (som nämndes ovan). 

Om spelarna optimerar sin karaktärer så ska du också optimera vissa av dina SLP, inte mer än rätt. Ta en titt på varje RP. Vilken är RP svagaste punkt. Anteckna och sedan utsätter du RP för just det. Jag har en ganska optimerad Krigarkaraktär i min grupp. Hon är rätt seg att få ner i närstrid. När de senast mötte en Dödsriddare så drog jag på några skräckattacker. Done! Alla flydde! =)
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Hjälp! - Dödlighet

Tue 05 Mar 2019, 23:05

Men så fort en RP är bruten är det ju bara för dina SLP att gå fram och göra en nådastöd - Problem solved.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests