Mon 04 Mar 2019, 13:18
Jag håller med om att det är fel att slänga in bödel på alla SLP:er. I så fall skulle en bättre lösning vara att plocka bort Tursam som talang (men om de nu har nivå 2 skulle jag ta mig en funderare på att begrännsa den till det, om du nu vill ha kvar karaktärsdöd på bordet).
När det kommer till strid, fundera över fiendernas motivation. Om fienderna faktiskt är specifikt ute efter att döda rollpersonerna så finns ju nådastöt. Då spelar ens nivå i Tursam ingen roll. I så fall hade jag som SL dock förklarat detta i början av striden: "Okej, de här soldaterna verkar vara ute efter att faktiskt döda er. De vill inte ta er tillfånga, de kommer inte nöja sig med att bara besegra er. De vill se er döda."
Det finns också andra situationer än strid som kan vara dödliga. Om man försöker friklättra nedför en brant klippvägg, eller om man desperat försöker ta sig ut ur en byggnad som håller på att rasa ihop eller brinna upp. I dessa lägen kan det krävas ett färdighetsslag, annars är man helt enkelt död. Även i detta läge skulle jag absolut förklara detta i förväg; "Om du väljer att försöka dig på det här behöver du få X framgångar annars kommer du att dö". I det här fallet skulle jag antaligen göra det till ett mer utdraget test också, att spelaren får slå flera gånger i rad tills denne akumulerat tillräckligt många framgångar, har brutit sig själv i sina försök att göra det, eller misslyckats med att få några framgångar alls tre gånger. Dels för att dra ut på det dramatiska lite, men också ge spelaren lite bättre chanser att faktiskt lyckas. Sätt inte heller kravet till allt för många framgångar.
Slutligen, med nivå 2 i Tursam är det fortfarande möjligt att få allvarliga kritiska skador, det är bara inte särskilt troligt. Men ju fler slag för kritiska skador, dessto troligare blir det att det händer. Så kom ihåg talanger som Yxkämpe, där man automatisk måste slå för en kritisk skada om man tar någon skada från attacken. Det finns även en egenpåhittat talang här nånstans för lönnmöradre som ger samma effekt vid en smygattack. Den skulle passa ypperligt på en SLP-lönmöradere som kommer efter dem ifall de lyckas göra någon mäktig person förbannad.
Prata gärna också med dina spelare. Du vill kanske hålla dödligheten uppe, men vill spelarna det? Har de investerat mycket i sina karaktärer (tid och känsla, pratar jag nu. inte erfarenhet) så kanske de inte alls vill ha spelet lika dödligt som du vill. Om ni diskuterar saken kanske ni kan hitta en nivå där alla är nöjda.
En husregel som skulle kunna "nudga" oddsen lite kan vara att säga att de får välja om de vill kasta om sifforna eller slå om. Alltså först slår de slaget en gång och tittar på det. Är de nöjda med att vända på siffrorna och ta den skadan istället? Fine. Om inte, då får de slå om slaget en gång, men den här gången får de inte kasta om siffrorna. Då har de fortfarande en väldigt bra chans att klara sig undan allt för allvarliga skador, men inte fullt lika bra som i reglerna som de är. Innan jag gjorde det här skulle jag dock prata med spelarna först, och om jag införde detta skulle de få tillbaka lite ERF för att kompensera att den är lite nerfad. (Jag skulle så klart kombinera detta med att förbjuda nivå 3).