Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: One-shot för Svärdets Sång

Fri 18 Jan 2019, 12:35

Många bra tips och mycket som i min mening egentligen gäller för i princip alla spelmöten. Transportsträckor är aldrig kul, om de inte fyller en funktion kan de lika gärna klippas bort. Stor tumme upp!
Tack! Eftersom jag ännu inte spelat kan jag inte ger mer regeltekniska tips, utan delar din frågeställning.

Till er som spelat: Finns det något du önskar att du gjort annorlunda, eller något du borde haft bättre koll på, innan ditt första spelmöte?
 
Magnus Seter
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: One-shot för Svärdets Sång

Thu 31 Jan 2019, 13:40

Många bra tips och mycket som i min mening egentligen gäller för i princip alla spelmöten. Transportsträckor är aldrig kul, om de inte fyller en funktion kan de lika gärna klippas bort. Stor tumme upp!
Tack! Eftersom jag ännu inte spelat kan jag inte ger mer regeltekniska tips, utan delar din frågeställning.

Till er som spelat: Finns det något du önskar att du gjort annorlunda, eller något du borde haft bättre koll på, innan ditt första spelmöte?
Det som jag måste lära mig är att tärningar ska slås när det verkligen betyder nått, och inte lite när som helst. Och om vi slår tärningar så ska det finnas en konsekvens av ett misslyckade, vilket känns lite konstigt för mig som är van vid att man slår en massa tärningar mest hela tiden, för stort och smått.
Så det känner jag att jag borde tänkt mer på, och det är något jag kommer att tänka mer på.
/Magnus
 
Magnus Seter
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: One-shot för Svärdets Sång

Fri 01 Feb 2019, 10:57

Till er som spelat: Finns det något du önskar att du gjort annorlunda, eller något du borde haft bättre koll på, innan ditt första spelmöte?
Nu har vi haft vårt andra spelmöte. En massa rollspelande och scener som ska leda framåt i kampanjen, mycket bakgrund och SLP och sånt. Så det visade sig att det enda spelarna kunde få ERF för var frågan "har du varit med på spelmötet?".
Vilket kändes helt knasbananas, eftersom mycket hade hänt, de hade jagat, hoppat in och jobbat extra hos smeden, letat flugsvamp i skogen och gjort succé som skald på värdshuset. Och alla hade haft kul.
Så det kändes fel att bara ge 1 ERF för det. Så nu ska vi testa följande husregel. Vi kör på tanken att det är bättre med lite för mycket ERF än för lite (jag är ofta en snål SL):

HUSREGEL 1

Frågor till gruppen. Varje JA ger varje rollperson som deltagit i spelmötet 1 ERF.

- HUSREGEL: Har ni upptäckt något viktigt?
- HUSREGEL: Har ni fått ett nytt uppdrag?
- HUSREGEL: Har ni fått en ny sägen?
 
Röteborgaren
Posts: 61
Joined: Sun 18 Jun 2017, 21:58

Re: One-shot för Svärdets Sång

Fri 01 Feb 2019, 15:25

Vi har följande extra sätt att tjäna ERF:
- Har du tagit med fika? (Pay 2 Win)
- Har vi spelat hemma hos dig idag? (ERF till den vi spelar hos)
- Har du skrivit en sammanfattning av spelmötet ur din egen karaktärs perspektiv? (Uppmuntrar spelarna att se händelser ur sin karaktärs perspektiv och ger ofta lite coola insikter i hur de olika RP uppfattar saker och ting)
- Har du varit krönikör sen senast? (Varje möte har en krönikör, en spelare som sammanfattar mötet på 8-10 meningar ur ett ooc-perspektiv så att folk som missar mötena kan hänga med)
Resources for Forbidden Lands
Slumpgen NPC Generator for Android (EN, SE)
Collection of Houserules (EN, SE)
Fobbot the Discord Dice Bot (EN, SE)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests