jensanshelm
Topic Author
Posts: 14
Joined: Thu 12 Oct 2017, 14:22

Avvakta i normal strid

Sun 13 Jan 2019, 11:40

I det avancerade systemet för strid kan man avvakta men det nämns inte i det normala systemet. Hur hanterar ni det? Låter ni RP spara en handling till senare i rundan?
I strid med tex monster kan följande utspela sig;
Ex.
3 RP möter ett monster. Efter en runda är RP 1 och 2 inom armslängdsavstånd från monstret (och fortfarande vid liv)
Turordningen är RP 1, RP2, monster och RP3
RP1 anfaller monstret igen (lång handling) men vad göra med sin andra handling (kort)? Monstret väljer att ducka men stå upp (-2)
RP 2 anfaller monstret ( lång handling) därefter samma problem. Monstret väljer att ta emot smällen
Monstret som fortfarande lever och valt att enbart utföra 1 reaktiv handling ( kort) tidigare anfaller nu RP1. 
RP1s tur har redan varit..... 

Låter ni RP1 spara tex en kort handling för att ev parera/ducka eller står RP1 försvarslös?
Jag har tyckt att det varit rimligt att man kan avvakta för att göra en reaktiv handling senare i rundan men vill ändå höra hur andra har resonerat?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Avvakta i normal strid

Sun 13 Jan 2019, 12:04

Självklart att man inte behöver använda båda sina handlingar när det är dennes tur, de handlingar man inte använder kan användas senare som responshandlingar.

I Avancerad Strid så står det att försvararen får spela det kortet om han vill spara handlingar till senare. Anledningen till det är att försvararens egentliga initiativ är senare i rundan och om han vill så ska han få göra sina handlingar då istället för under den Avancerade Striden, även om det är riskabelt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
andarp
Posts: 47
Joined: Sat 24 Mar 2018, 15:32

Re: Avvakta i normal strid

Sun 13 Jan 2019, 12:12

För att svara på en annan fråga du ställer: Vad göra med sin korta handling?

Stridssystemet i SS har som tur är en mängd saker att göra i närstrid med sin korta handling, tex knuffa, avväpna, finta. Några kan alla vara väldigt bra sätt att inleda en runda, tex knuffa omkull följt av attack med +2. Eller avväpna någon så att de inte kan parera.
 
jensanshelm
Topic Author
Posts: 14
Joined: Thu 12 Oct 2017, 14:22

Re: Avvakta i normal strid

Sun 13 Jan 2019, 14:24

En handling ska kännas relevant i sammanhanget och inte bara vara utfyllnad..... Att knuffa ett "monster" tex en matikora, känns mest krystat och att finta för att ( som i exemplet ovan) nästa omgång "få" attackera sist samt möjlighet att reagera på "monstrets" ev attack känns omständigt....
 
User avatar
andarp
Posts: 47
Joined: Sat 24 Mar 2018, 15:32

Re: Avvakta i normal strid

Sun 13 Jan 2019, 15:19

En handling ska kännas relevant i sammanhanget och inte bara vara utfyllnad..... Att knuffa ett "monster" tex en matikora, känns mest krystat och att finta för att ( som i exemplet ovan) nästa omgång "få" attackera sist samt möjlighet att reagera på "monstrets" ev attack känns omständigt....
Håller med dig - delvis. Jag tycker inte heller om när en RP forceras till att tänka taktiskt sett till regelverket snarare än agera som sin karaktär. Men jag tycker generellt att stridssystemet i SS tillåter detta:

- Attackerar du med ett distansvapen är det lätt att spendera en hel runda på du ladda om/lägga an/sikta/plocka fram ett kastvapen ihop med själva attacken
- Attackerar du med ett tungt vapen passar det att TA SATS som kort handling innan man gör själva attacken
- Använder du sköld så passar det att vara mer taktisk i striden, dvs t.ex. attackera och avvakta fiendens attack för att parera den (dvs spara sin korta handling för att använda som reaktion)
- Spelar du en "rörlig" karaktär så passar det att spara sin korta handling för att ducka
- Spelar du en teknisk svärdskämpe passar det att försöka finta/avväpna innan din attack
... och så vidare

Jag håller alltså inte med om att det känns krystat eller omständigt eller "out of character" att spara en handling för att reagera på eventuella attacker - inte heller från ett monster. Om man slåss mot ett vidunder likt en mantikora är det väl snarare högst sannolikt att man kommer vara försiktig i sin offensiv, försöka undvika/parera attacker när det går och hugga först när man ser en mer säker öppning? 
 
jensanshelm
Topic Author
Posts: 14
Joined: Thu 12 Oct 2017, 14:22

Re: Avvakta i normal strid

Sun 13 Jan 2019, 16:21

Du verkar som du har missförstått min fråga! 
Jag har inget problem med stridssystemet, inte heller med dom olika val som man kan göra som kort handling....... Inte heller att det är krystat att spara sin handling.
Jag har tillämpat reglerna så.

Min fråga handlade om - om andra tillät att man som RP kan spara en handling till senare i rundan i normal strid. Reglerna ger inget direkt svar på detta vad jag kan se. Det står att man gör sina handlingar och att sen går turen vidare. Reaktiva handlingar bryter turordningen. Jag ville höra hur andra tänker om detta. Fenhorn gav sin syn på detta. Tack!
 
User avatar
Herr Otypa
Posts: 35
Joined: Mon 12 Nov 2018, 14:23

Re: Avvakta i normal strid

Mon 14 Jan 2019, 10:07

Ja alltså handlingar som man inte använder under ens turordning kan senare under stridsronden användas som reaktiva handlingar. Annars går de förlorade.
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Avvakta i normal strid

Mon 14 Jan 2019, 12:10

Ja alltså handlingar som man inte använder under ens turordning kan senare under stridsronden användas som reaktiva handlingar. Annars går de förlorade.
Exakt så är min tolkning. 
Så en kort handling - reaktiv handling - gå att använda under hela stridsrundan - out of turn så att säga. Använder man inte upp den i sin tur så finns den kvar. 
Andra korta handlingar händer under din turordning. 
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Avvakta i normal strid

Tue 15 Jan 2019, 20:39

Reaktiva handlingar bryter turordningen. Jag ville höra hur andra tänker om detta.
Apropå detta. Jag har börjat experimentera med att tillåta lite fler typer av reaktiva handlingar. Inte bara Ducka/Parera som nämns i regeltexten. Ett exempel är när spelarna står bredvid en dörröppning, redo att slå till. Då låter jag dem anfall som en reaktiv handling. 
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Avvakta i normal strid

Tue 15 Jan 2019, 22:41

Ja alltså handlingar som man inte använder under ens turordning kan senare under stridsronden användas som reaktiva handlingar. Annars går de förlorade.
Helt rätt.

Vill du byta plats i turordningen kan du dock byta initiativkort med en medkämpe.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests