Hrodebert

Frågor om fästen och funktioner

Thu 03 Jan 2019, 12:19

Ett par frågor som någon kanske kan svara på?

Hur ska jag förstå stycket om BYGGMÄSTARE på sidan 159? Det verkar som att den gode mästaren inte behöver något tärningsslag för att lyckas bygga något men vad menas då med det som står i parentesen?

När någon antingen reparerar eller bygger nytt från grunden ställs vissa krav men hur många arbetare krävs?

Reflektion angående tillgången för BÖDEL är att husregla denne som ovanlig. Ty att dräpa någon försvarslös är inte så lätt som man tror utifrån talangen KALLBLODIG.
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."

Fenhorn
Moderator

Re: Frågor om fästen och funktioner

Thu 03 Jan 2019, 13:59

En Byggmästare är en SLP som har talangen Byggare. Man brukar inte slå slag för SLP, annat än när de agerar direkt emot en spelare (se sidan 47). Så en om man hyr en Byggmästare så antas han alltid lyckas (med ett X). Om spelarna själva väljer att bygga en funktion så måste de ha rätt talang och de slår givetvis ett färdighetsslag för att se om de lyckas.

Allting är skrivet så som om en person (byggmästaren) gjorde jobbet. Om det är så att två personer gör jobbet fortare har jag ingen aning om. Det finns ett exempel på sidan 159 där Nirmena och Tyrgar bygger Värn, Eldstad och ett Skriptorium. Jag har försökt att bena ut siffrorna i exemplet men misslyckats.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore
GZIP: Off