Page 1 of 1

Tabell med örter och växter

Posted: Sat 08 Dec 2018, 16:01
by KarlOlsson
En av mina spelare ville spela en druid som söker ovanliga örter och växter under äventyren, så jag skapade en tabell med olika naturfynd i olika miljöer som jag tänkte att jag kunde dela med er alla. Förslagsvis slås ett slag på tabellen efter ett kvartsdygns letande och lyckat slag för överlevnad. Detta är ett snabbt ihopslängt men fungerande utkast men med värden ni kanske behöver ändra på. Utöka gärna med  egna idéer spännande växter, svampar och andra naturfynd ni vill dela med er av. Enjoy!

Skog, T12
  1. Örtamoss - grötfärgad mossa som kan läggas på sår. +2 på slag för att minska läketid på kritiska skador
  2. Bläckrot - svart, hård rot med spets. Kan användas till att skriva med.
  3. Alvarom - slank, ljus blomma vars extrakt blir en väldoftande parfym. Växer i skogsgläntor. Värd 2T6 silver.
  4. Gastbunke - Ormbunkeliknande. Bladen fungerar som kamouflage i skogsmiljö. +2 på smyga.
  5. Drakhals - Röd, avlång trattliknande köttätande blomma. Brännande gift, styrka 3.
  6. Stinksopp - svullen gasfylld svamp, gasen ger - 2 på alla handlingar i T6 rundor.
  7. Dödvändebär - små röda bär som smakar bittert. Kramas vätskan ut och blandas i kroppens blodomlopp funkar det som ett motgift, +2 på uthållighetsslag mot gifter.
  8. Vredhatt - Ger samma effekt som talangen bärsärk. En nivå per dos svamp.
  9. Ulvatand - Svart tagg på snårbuske med underbart söta bär(värda 1T6). Fingerfärdighetsslag för att plocka utan att sticka sig. Hallucinerande, skräckattack 5T
  10. Ormesling - slingerväxt som vid kraftigt ryck stelnar. Kan användas som rep. Tas den loss från sin rot vissnar den efter en användning.
  11. Spindelväxt - Snår som växer i nätformation. Kan användas som nät, göras till lina,  bågsträng och strängar för instrument.
  12. Barkspets - Trädsjukdom som får barken att växa i spetsiga utskott från stammen. Ökar Pilar ett steg. Fungerar som träspets, att målets skyddsvärde fördubblas.
Slätt, kullar och berg, T12
  1. Sanndrype - Bladväxt som samlar morgondagg, ger +2 på manipulera om ens offer får i sig daggen.
  2. Blodlav - rostfärgad lav som det går att krama ut blodliknande vätska ur.
  3. Vegurört - växt med vita tussar som växer i cirkel på stjälken. Sövande, styrka 6.
  4. Treblom - stjälk med tre blommor: röd, grön och blå. Kan göras till färg. Värt 1T6 silver.
  5. Ites tystnad - ensamväxande vit blomma som sluter sig som ett öga vid mörker. Kan torkas och malas till pulver som gör att talförmågan försvinner i T6 timmar.
  6. Vingblad - stjälk med vingformade blad. +2 på uthållighet om de tuggas. Slag för uthållighet för att inte blir beroende. Beroende sitter i i T6 dagar och ger -1 på alla handlingar om inte vingblad tuggas. Tuggas blad under beroende slås nytt slag för beroendets tid.
  7. Svartvinge - Mörkgrönt ogräs med svarta prickar som när den planteras sakta kväver närliggande växtlighet.
  8. Hornpeppar - stark krydda, +2 på att laga mat. Äter man kryddan som den är ger den +1 på att motstå kyla.
  9. Drömblad - Vita, tunga blad från en böjd stjälk. Te gjort på bladen försätter den som dricker det i en dvala och saktar ner skadors, sjukdomars och gifters effekt på kroppen.
  10. Stenmossa - Pressas mossan ihop stelnar den och kan då stoppa blödningar. +2 på läkekonst för att behandla blödande kritiska skador.
  11. Midvintermatta - Grön mossa som drar åt sig kyla och blir då vit. Kan användas för att isolera kläder eller sovsäckar och ger då +1 på att motstå kyla.
  12. Pipgräs - vanlig tobak, värd 1T6 silver.

Träsk och myr, T6
  1. Skrumpsvamp - Ser ut som en skrumpen hjärna. Gift som skadar intelligens. Styrka 3.
  2. Skramevrid - tvåfärgad svamp, en ljus och en mörk halva. Ändrar sinnesstämningen: lugnt till argt och argt till lugnt
  3. Gälblad - Tuggas bladen ihop och ligger kvar i munnen utsöndrar de en liten mängd syre som gör att man kan hålla andan längre. +2 på rörlighet vid dykning.
  4. Tuggrot - Kan tuggas för att undvika att bli sömnlös. Åsamkar 1 skada på styrka.
  5. Brandmossa - Långsamt brinnande mossa. Ökar resurstärningen facklor ett steg.
  6. Likspor - Krossas dessa svampsporer till ett fint pulver och andas in blir man förlamad och verkar som om man är död. Giftstyrka 6, skada på SMI. Blir man bruten leder det till dödsillusionen.  

Re: Tabell med örter och växter

Posted: Sat 08 Dec 2018, 17:09
by Tomas
Bra grejer!

Re: Tabell med örter och växter

Posted: Sun 09 Dec 2018, 10:46
by Röteborgaren
Helt suveränt!

Re: Tabell med örter och växter

Posted: Sun 09 Dec 2018, 21:31
by Rasmus
Topp! Kopierades direkt in i kampanj-dokumentet.Har själv inte börjat fundera på örterna ännu, men om/när jag kommer dit så fyller jag på. 

Re: Tabell med örter och växter

Posted: Tue 11 Dec 2018, 11:10
by johnnii
Utmärkt jobb.

Skulle vilja att parfym av Alvarom gav +2 i Manipulera :)

Re: Tabell med örter och växter

Posted: Tue 11 Dec 2018, 17:17
by KarlOlsson
Utmärkt jobb.

Skulle vilja att parfym av Alvarom gav +2 i Manipulera :)
Ja, det är ju klart att det ska vara! Bra idé! :)

Re: Tabell med örter och växter

Posted: Mon 07 Jan 2019, 13:40
by Leperkaan
Två saker till som skulle kunna läggas in i Träsk är ju det som det skrivs om angående reptilmännens handel?
Brödrot och purpursnäckor

Re: Tabell med örter och växter

Posted: Sun 07 Jul 2019, 15:38
by Maldion
lägg till purpurblomster, som finns på fästningens egenheter, jag sa att det va bedövande känsel medel +2 vid läkekonst vid kritiska ingrepp eller om det behöver sys osv,

Re: Tabell med örter och växter

Posted: Mon 15 Jul 2019, 23:59
by faun
Vredhatt - Ger samma effekt som talangen bärsärk. En nivå per dos svamp.
For the Angry Hat fungus, would it be appropriate to cause 2 points of strength damage per dose taken as exhaustion? 

Sorry to peak into the Swedish corner, but you guys have some great stuff over here, thanks