Fri 30 Nov 2018, 22:46
* Det är här inte D&D, Heroquest, det är ett rollspel där äventyrarna ställs inför många olika problem med många olika problemlösningar som svar. Besvärjelserna hjälper en äventyrargrupp att klara av många olika typer av hinder.
* En magiker lära sig alla sina fyra talanger och vad gäller magikerns talanger så har två utav dem besvärjelser som kan skada monster.
* Spelet är färdighetsdrivet. D.v.s. man slår för färdigheter för att driva handlingen framåt förbi hinder och faror av många olika slag. Ingen utav de 16 färdigheterna är låsta utan kan användas utav alla. Det finns alltså ingenting som stoppar en magiker från att ta på sig en ringbrynja och med svärd i hand leka hjälte på en vit häst.
* Besvärjelserna är talangstyrda och kräver inga färdigheter så man kan med sin magiker, när han väl kommer med i spelet, satsa på vilka färdigheter som känns rätt för den spelaren.
* Alla släktes- och yrkes-talanger kräver Kraftpoäng (KP). Eftersom spelet är färdighetsdrivet så är det meningen att alla (detta inkluderar magiker och druider) ska använda sina färdigheter under ett spelmöte. Om alla spelare kommer med i spelet och då och då slår för sina färdigheter och pressar så kommer de att få KP. Man behöver inte krysta fram situationer.
* Jag och min grupp har spelat 13 (långa) spelmöten så långt i Svärdets Sång och jag har märkt att det är inga problem med KP. Mina spelare regelspelar dessutom inte utan pressar färdigheter bara när det är naturligt att pressa dom (dessutom så vill dom inte ta skada om de inte måste).
* Idén med druid och magiker är inte att de ska kasta besvärjelser hela tiden utan att de ska bidra med färdighetsslag som alla andra. De kastar sedan besvärjelser när det är viktigt (ungefär som Gandalf). Tar man en startdruid så blir de ofta utmärkta stigfinnare och överlevare i skogen vilket ofta involverar många färdighetsslag under ett spelpass. En startmagiker kan, förutom att han kan saker (bildning), även ofta manipulera, något som är praktiskt då och då. Dessutom, som sagt, vad man lär sig i spelet är upp till spelarna själva.
* Magiker (och även druider) är mycket mäktiga och eftersom mina spelare både har spelat karaktärer med magi-talanger och mött sådana så vet dom hur pass farliga de är. Mina spelare har också spelat Mutant År Noll sedan flera år (samma spelmotor) så vet de om att spelet är färdighetsstyrt och vet då om att varje spelare måste hitta sin nisch, vad de bidrar med i gruppen.
* Men vill man spela en typ D&D magiker så är det här nog fel spel.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore