erebus
Topic Author
Posts: 5
Joined: Fri 30 Nov 2018, 21:34

Är magiker värdelösa?

Fri 30 Nov 2018, 21:40

Jag har kollat igenom reglerna och tycker det verkar som magiker är totalt värdelösa rent ut sagt.
Dom flesta besvärjelser som gör skada påverkar inte monster, alltså kan magiker inte anfalla monster med sin magi.
Alla besvärjelser kräver kraftpoäng, vilket man inte har nån grund av. Detta innebär att magikern måste göra något annat där han kan pressa sitt slag och ta skada innan han har möjlighet att överhuvudtaget använda sina besvärjelser (och besvärjelser är ju själva poängen med att vara magiker).
Allt detta göra att magiker inte kan bidra med något vettigt merparten av gångerna. Vad är oddsen att man innan tillfälle när man behöver sina besvärjelser har fått chansen att slå ett slag för något där man dessutom fått 1:or på tärningarna OCH kunnat pressa slaget.

Har jag missat något i reglerna eller är magin verkligen så värdelös som jag fått intrycket av?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Är magiker värdelösa?

Fri 30 Nov 2018, 22:46

* Det är här inte D&D, Heroquest, det är ett rollspel där äventyrarna ställs inför många olika problem med många olika problemlösningar som svar. Besvärjelserna hjälper en äventyrargrupp att klara av många olika typer av hinder.

* En magiker lära sig alla sina fyra talanger och vad gäller magikerns talanger så har två utav dem besvärjelser som kan skada monster.

* Spelet är färdighetsdrivet. D.v.s. man slår för färdigheter för att driva handlingen framåt förbi hinder och faror av många olika slag. Ingen utav de 16 färdigheterna är låsta utan kan användas utav alla. Det finns alltså ingenting som stoppar en magiker från att ta på sig en ringbrynja och med svärd i hand leka hjälte på en vit häst. 

* Besvärjelserna är talangstyrda och kräver inga färdigheter så man kan med sin magiker, när han väl kommer med i spelet, satsa på vilka färdigheter som känns rätt för den spelaren.

* Alla släktes- och yrkes-talanger kräver Kraftpoäng (KP). Eftersom spelet är färdighetsdrivet så är det meningen att alla (detta inkluderar magiker och druider) ska använda sina färdigheter under ett spelmöte. Om alla spelare kommer med i spelet och då och då slår för sina färdigheter och pressar så kommer de att få KP. Man behöver inte krysta fram situationer.

* Jag och min grupp har spelat 13 (långa) spelmöten så långt i Svärdets Sång och jag har märkt att det är inga problem med KP. Mina spelare regelspelar dessutom inte utan pressar färdigheter bara när det är naturligt att pressa dom (dessutom så vill dom inte ta skada om de inte måste). 

* Idén med druid och magiker är inte att de ska kasta besvärjelser hela tiden utan att de ska bidra med färdighetsslag som alla andra. De kastar sedan besvärjelser när det är viktigt (ungefär som Gandalf). Tar man en startdruid så blir de ofta utmärkta stigfinnare och överlevare i skogen vilket ofta involverar många färdighetsslag under ett spelpass. En startmagiker kan, förutom att han kan saker (bildning), även ofta manipulera, något som är praktiskt då och då. Dessutom, som sagt, vad man lär sig i spelet är upp till spelarna själva.

* Magiker (och även druider) är mycket mäktiga och eftersom mina spelare både har spelat karaktärer med magi-talanger och mött sådana så vet dom hur pass farliga de är. Mina spelare har också spelat Mutant År Noll sedan flera år (samma spelmotor) så vet de om att spelet är färdighetsstyrt och vet då om att varje spelare måste hitta sin nisch, vad de bidrar med i gruppen.

* Men vill man spela en typ D&D magiker så är det här nog fel spel.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
erebus
Topic Author
Posts: 5
Joined: Fri 30 Nov 2018, 21:34

Re: Är magiker värdelösa?

Fri 30 Nov 2018, 23:04

Jag har inte spelar spelet utan endast läst reglerna därför jag frågade. Tyckte mycket av reglerna verkade bra men just magin kändes inte helt genomtänkt som mycket annat gjorde.

För mig har inte tärningsslagandet / slag på färdigheter varit det som drivit spelet framåt utan rollspelandet, detta har även gjort att man försökt undvika att slå tärningar i onödan eller när det passar sig bättre att rollspela en situation. Gör man på det sättet så tappar man många möjligheter att pressa för att få kraftpoäng.

Om jag spelar magiker vill jag inte ta  på mig en ringbrynja och använda ett svärd, även om det är möjligt i detta spel, tycker det är bra att alternativet finns och inte låses utan anledning (som i D&D).

Gillar inte D&D med sina classes och level system heller.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Är magiker värdelösa?

Fri 30 Nov 2018, 23:14

Jo, man slår inte så ofta tärningsslag i Svärdets Sång (eller Mutant År Noll) som man gör i andra spel (ja, förutom i strid då kanske) och självklart så är det storyn och rollspelandet som driver handling men då och då i handlingen så krävs det färdighetsslag för att se hur handlingen ska fortlöpa. Mina spelare slår inte heller slag om det inte är nödvändigt men den handling som jag målar upp som SL kräver då och då ett slag. Gillar man rollspela rent narrativt så blir det kanske lurigt med Svärdets Sång då spelets spelmotor är färdighetsstyrt.

Edit: Vill man frikoppla KP ifrån färdighetsslag, så kan man kanske:
* Alla får KP när det sover. Hur många, ja, kanske lika många som den GE-värde man har i sitt yrkes GE. Så har man är magiker och har 5 i Int så får man 5 varje gång man sover. Det här bryter då den meta-regeln om hur många KP SL har men det kanske går att lösa.
* När det gäller magiker och att kunna skada monster så får man tänka på att ta sten- eller blodsmagi först (även om dödsmagi, indirekt kan skada monster).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Är magiker värdelösa?

Sat 01 Dec 2018, 00:18

Det finns sexton färdigheter och många handlar om annat än att ta på sig brynjan och slåss med svärd. Med detta sagt så har vi tidigt gjort klart i gruppen att kasta besvärjelser är något som hör undantagen till. Besvärjelser kräver kraftpoäng - och "magins vindar"(tillgången till KP) är godtyckliga. Det finns stor chans för magiskt missöde om man inte tar tid på sig att kasta säkra formler. I det glömda landet kan man inte förvänta sig att helas vid varje bytempel, eller få magisk support i varje strid -  en oförsiktig formel och plötsligt så har den lokala druiden/magikern lockat till sig en demon. Men det finns så klar många tillfällen för en äventyrande magiker då det är värt risken - och eftersom man i många fall kan åstadkomma riktigt mäktiga effekter (om man har KP nog och ingredienser tillhanda) så upplever vi nog att magin är väldigt kraftfull och stämningsfull. Det är nog en fråga om perspektiv och förväntningar antar jag.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Är magiker värdelösa?

Sat 01 Dec 2018, 12:04

Tänk också på att monster är en ganska specifik term i Svärdets Sång. En jättespindel stor som en ponny räknas inte nödvändigtvis som ett monster.

Det kommer vara väldigt sällan SL säger "din magi har ingen effekt på varelsen".
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Är magiker värdelösa?

Sat 01 Dec 2018, 12:47

Magiker är livsfarliga. Det går inte ducka eller parera den farligaste magin.
 
Gustafssonz
Posts: 9
Joined: Tue 17 Sep 2019, 21:47

Re: Är magiker värdelösa?

Thu 23 Apr 2020, 21:44

Vår magiker misslyckades med en magi, blev sjuk och dog efter 3 dagar. Fan va feta regler. 
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Är magiker värdelösa?

Fri 24 Apr 2020, 19:14

Taskig SL. Reglerna är trots allt bara guide lines.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Är magiker värdelösa?

Fri 24 Apr 2020, 19:53

Om han dog efter tre dagar så är det ju tre dagar som man kan hitta ett botemedel, en mystiker som kan någonting. Tre dagar är ju gott om tid.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests