• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
jedvard
Posts: 20
Joined: Fri 07 Feb 2014, 11:55

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sat 15 Dec 2018, 18:49

Wow tack! vilket snabbt svar :shock:
Toppenbra förklaringar tack!
 
jedvard
Posts: 20
Joined: Fri 07 Feb 2014, 11:55

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 17 Dec 2018, 09:31

Hej har ytterligare lite funderingar hur ni andra gör vid några regler.

1 Visst är det möjligt att spara (avvakta) en handling (om man har initiativet) för att kunna parera/ducka om man blir anfallen senare i rundan? (vet att det finns som kort i avancerad strid så det borde ju fungera även vid vanliga stridsregler)
2 Om man ska ducka mot en attack är det viktigt att deklarera innan om man ska förbli stående med  -2 på slaget annars så hamnar man automatiskt på backen nästa runda (blir ju ganska viktigt om attacken missar att detta är bestämt innan).
3 Ger talangen Sköldkämpe +1 vid knuff med sköld eller bara parering?
4 Kan man som försvarare pressa ducka/parera?
5 För att greppa krävs att man har båda händerna fria? (ingen sköld eller fackla eller annat i händerna)
6 Kan man "Avväpna" någon utan att själv ha ett vapen? och sedan använda dra vapen för att plocka upp det som en kort handling?
7 Om man knuffar någon är det tillfällig (eventuellt sänkt) STY som beräknas vid jämförelse med motståndarens STY?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 17 Dec 2018, 10:31

1) Det står rent tekniskt inte under vanligt strid annat än att reaktiva handlingar bryter den normala turordningen i strid. Men, jo, man kan spara en eller bägge av sina handlingar så att man kan använda dom reaktiva handlingar senare.
2) När man deklarerar sin handling så gäller det allt vad den handlingen innebär. Om man deklarerar handlingen Ducka så måste man även då välja om man ska vara liggande eller stående efteråt (innan någon slår).
3) Sköldkämpe nivå 1 ger +1 (och nivå 3 ger + T8 artefakttärning) vid Parader. Knuff och Hugga (nivå 2) är inte Parader, tyvärr.
4) Ducka/Parera är inte ett passivt motståndsslag (som ju inte kan pressas) utan en reaktiv handling som ju är en vanlig handling, bara det att den händer utanför turordningen. Detta är väl i.o.f..s. inte fullt så tydligt i boken kanske.
5) Jag skulle säga ja, det krävs båda händerna för att greppa såvida inte målet är väldigt litet.
6) Jag skulle nog säga ja här men att målet för avväpningen får +2 på att Parera avväpningen.
7) Eftersom ditt nuvarande styrke-värde bara används för styrkebaserade färdighetsslag så skulle jag säga att det är ditt normala styrke-värde som används.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 17 Dec 2018, 10:56

Tack Fenhorn, hade liknande funderingar men fick allt ut nystat nu. Mycket bra svar.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
jedvard
Posts: 20
Joined: Fri 07 Feb 2014, 11:55

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 17 Dec 2018, 12:04

Återigen wow! Tack för dina svar Fenhorn! Kan dyka upp fler funderingar frammöver ;)
 
Tvar
Posts: 6
Joined: Tue 21 Aug 2018, 16:41

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 19 Dec 2018, 12:44

2) Startar man med pilar/armborstlod så startar man med ett koger eller en bältespung med stenar om man startar med en slunga.
Min SL kommer med säkerhet vilja ha detta med sid-referat, vet du vilken sida jag har stöd för detta?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 19 Dec 2018, 13:01

2) Startar man med pilar/armborstlod så startar man med ett koger eller en bältespung med stenar om man startar med en slunga.
Min SL kommer med säkerhet vilja ha detta med sid-referat, vet du vilken sida jag har stöd för detta?
Ingen sida all, mer än ren logik. En jägare startar med en pilbåge och pilar och han har jobbat som jägare ett tag, men han har inte kvar sitt koger? Även om det rent tekniskt är möjligt att skjuta med en pilbåge utan ett koger så blir det ju väldigt bökigt om man ska rota i sitt ränsel varje gång han ska lägga an en pil. Ett koger kostar inte heller så mycket (8 koppar). Bältespung (en penningpung men med stenar i istället för mynt) står inte med i prislistan men jag skulle sätta ett pris på ungefär 3 koppar. Det är inte heller några jättesummor och är också nödvändigt om man ska vara slungskytt. Man får vara en bra nitisk spelledare om man ska neka en spelare det eller så får den spelledaren komma med en mycket bra förklaring till varför man som bågskytt har allt en bågskytt behöver utöver ett koger.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Hrodebert
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 26 Dec 2018, 21:39

Ett par föremålsfrågor.

Om en spelare köper en bunt facklor (pilar eller mat) från föremålslistan vilken resurstärning gäller då vid start?

Tygförband ger +1 på Läkekonst. Frågan är hur många gånger dessa går att använda?
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 26 Dec 2018, 22:03

Ett par föremålsfrågor.

Om en spelare köper en bunt facklor (pilar eller mat) från föremålslistan vilken resurstärning gäller då vid start?

Tygförband ger +1 på Läkekonst. Frågan är hur många gånger dessa går att använda?
Köper man utrustning som använder resurstärning så ökas det ett steg, ifrån - (eller 0) till T6 o.s.v. Så om man inte har några facklor så kan man för 2 silver köpa 'T12' Facklor (5 koppar per steg).
Ett tygförband ger +1 så länge du har förbandet. Om du pressar ett Läkekonst-slag och får en Bane på redskapstärningen så är tygförandet slut. Skulle för mer normala föremål betyda att föremålet är sönder men när det gäller tygförband så är det mer logiskt att anta att förbanden är slut. Detta har jag märkt händer oftare än man tror då spelare gärna vill pressa slaget. Det verkar vara ett viktigt färdighetsslag  :D
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
jedvard
Posts: 20
Joined: Fri 07 Feb 2014, 11:55

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Thu 27 Dec 2018, 18:45

"Förflyttning" för monster? är det hur snabbt/många avstånd de kan förflytta sig i en handling?
och vad är en "Ferrall?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests