SingingFox
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 12 Aug 2018, 20:49

Ingen specifik magi för gudatjänare?

Sat 17 Nov 2018, 00:13

Hejsan!

Jag satt nyss och kikade igenom boxen och tycker att allt skriker kvalité, vilket såklart är en jättehärlig känsla. Nu har jag endast hunnit skumma igenom spelarboken, men en sak jag reagerade på är avsaknaden av ett prästyrke. Det verkar vad jag kan se varken finnas ett sådant yrke, eller en magiskola som nämner något om en koppling till gudarna, förutom dvärgarnas stenmagi. Är detta er uppfattning också av boken/böckernas innehåll eller är det jag som missade relevant information vid min första titt?

Detta är ju såklart inget problem utan mer en förvånad observation från min sida. Jag har tidigare spelat med Fria Ligans Svavelvinter-regelsystem där flera av magiskolorna var just tydligt gudagivna, och då även detta spel är ett samarbete mellan FL och Granström samt att gudatron verkar stor i denna värld också så förväntade jag mig även ett yrke som återspeglade detta. :)

Trevlig helg!
SingingFox
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Ingen specifik magi för gudatjänare?

Sat 17 Nov 2018, 01:07

Jag tycker Druid verkar funka bra rätt av. Man kan lätt tänka sig en Orme-munk med tonsur som har Helandets väg och slåss med trästav t.ex. Idéerna på stoltheter och personliga problem i Druid-texten funkar också med en typisk präst. 
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Ingen specifik magi för gudatjänare?

Sat 17 Nov 2018, 01:14

Hejsan!

Jag satt nyss och kikade igenom boxen och tycker att allt skriker kvalité, vilket såklart är en jättehärlig känsla. Nu har jag endast hunnit skumma igenom spelarboken, men en sak jag reagerade på är avsaknaden av ett prästyrke. Det verkar vad jag kan se varken finnas ett sådant yrke, eller en magiskola som nämner något om en koppling till gudarna, förutom dvärgarnas stenmagi. Är detta er uppfattning också av boken/böckernas innehåll eller är det jag som missade relevant information vid min första titt?

Detta är ju såklart inget problem utan mer en förvånad observation från min sida. Jag har tidigare spelat med Fria Ligans Svavelvinter-regelsystem där flera av magiskolorna var just tydligt gudagivna, och då även detta spel är ett samarbete mellan FL och Granström samt att gudatron verkar stor i denna värld också så förväntade jag mig även ett yrke som återspeglade detta. :)

Trevlig helg!
SingingFox
Nu är jag inte helt insatt i tankarna bakom, men jag tror att det finns en poäng i att magierna är frikopplade från gudarna, då alla raser kan ha tillgång till alla magier. Så eventuell koppling till gudarna är något de troende själva skapar för att rationalisera magins existens i världen. Samtidigt som "rena" magiker helt enkelt ser magin som en egen entitet/naturkraft som står fri att bruka för den som har kraften, kunskapen och viljan.

Rostbröder tenderar till exempel att bruka blods- och dödsmagi som de såklart tackar Rost och Heme för, men den magin finns tillgänglig även för icke-troende. Även om den sanna expertisen troligen finns hos Rostfanatiker. På samma sätt tenderar helandet, hamnskiftet och seendet att kopplas till druiderna och jungfrun Tusenhjärta. Religiös appropriering kanske man skulle kunna kalla det :D
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Ingen specifik magi för gudatjänare?

Sat 17 Nov 2018, 12:03

Spelets Ravland är ju ganska skakigt med olika historieskrivning mellan släktena och även skiftande tolkningar av samma gudar – inte som exempelvis i Trakorien med ganska etablerade religioner och tillhörande kyrkor. Det är inte ens helt klarlagt om alla gudar finns, vilka de är eller om de har en helt annan agenda och natur än vad dyrkarna tror. Saker kan klarna i framtida moduler, men osäkerheten gör också att det idag vore lite olyckligt med solklara prästerskap med solklara gåvor från etablerade gudar enligt min mening. Som Eldhierta säger rör det sig åtminstone delvis om ren religiös appropiering av magiska gåvor. Ni får liksom Ravlands invånare leva med viss osäkerhet tills vidare.
 
SingingFox
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 12 Aug 2018, 20:49

Re: Ingen specifik magi för gudatjänare?

Sat 17 Nov 2018, 13:17

Gaddeborg: 
Jag kikade en extra gång på druiden och det är nog det yrket som passar bäst in. Och genom att välja egna religiösa anknytningar så funkar det ju utmärkt att skapa karaktärer likt ditt förslag. Det jag kanske kände saknades och reagerade på var just avsaknaden av de i magikunniga som med ett regeltekniskt och/eller historiskt stöd får sina krafter direkt från en eller flera gudar. Druidernas beskrivning beskriver ju att de nyttjar krafterna i den skapelse som gudarna bistått med, vilket är åt ett liknande håll men inte riktigt samma sak. Att väva in det som står skrivet till religiösa följare är nog inget problem, utan frågan var mer för att försäkra mig om att jag inte missade en tydlig sådan yrkesroll. :)


Eldhjerta:
Jo precis, det var min uppfattning också vid första titt. Krafterna och verktygen för att skapa sig en egen religiös fanatiker finns absolut i böckerna, men då är den religiösa kopplingen betydligt mer av en rollspelaraspekt än en regelteknisk eller tidigare gudapåverkad historia. "Religiös appropriering" hade en fin klang till sig! :D


Brior:
Jag förstår din jämförelse mellan Ravland och Trakorien och självklart finns där stora skillnader. Dock uppfattade jag religiösa oenigheter inom samma  kyrkor, samt närvaron av klyftan mellan gudarnas natur och dyrkarnas uppfattningar även i Trakorien med omnejd. Krafterna verkade ju finnas där oavsett tolkning, vilket klingar likt med hur jag uppfattar Ravland. Men då Ravland är i ett betydligt mer kaotiskt stadium, informationsmöjligheterna genom landet mer begränsade och faran från vildlandet runtom alltmer hotande så känns det väldigt rimligt att de religiösa kyrkorna ännu inte är ordentligt cementerade och unifierade i landet. Den vägen som skulle ha kunnat tagits och vars avsaknad jag reagerade på är att de gudsgivna krafterna hade kunnat bemästrats i två olika byar, vilka i sin tur hade kunnat vara vitt skilda i sina trosuppfattningar och dyrkanden av denna gud. Detta går ju då att få till genom historieberättandet som SL men skillnaden regeltekniskt blir väl då att istället för att magin "dras" direkt från gudarna så finns den redan i världen att dra ifrån.


Tack till er alla för de givande svaren! Det är en rolig fråga att diskutera och jag är säker på att jag kommer finna mycket matnyttigt i böckerna när jag har tid att gå igenom dem mer noggrant. Svaret på min fråga är besvarad och jag ser fram emot att få hugga in ordentligt i denna värld framöver!
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Ingen specifik magi för gudatjänare?

Sat 17 Nov 2018, 16:14

Ett tips för att uppnå något som påminner om religionsspecifik magi är att hitta på några lämpliga talanger i gränslandet mellan det rent praktiska och det övernaturliga. Mannen som kunde tala med hästar demoner...
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Ingen specifik magi för gudatjänare?

Mon 19 Nov 2018, 14:39

I väntan på framtida gudaförmågor och mirakelkonster så kör jag på att hålla religion och gudarna så mystiska att de inte kan ”kokas ner” till specifika förmågor. Det passar väldigt bra med en setting som skall upptäckas, varje ny by bjuder på nån liten nytolkning eller en variant på ceremonierna som spelarna stött på tidigare. När det gäller dyrkan så blir det en fråga om att tro (hoppas?) på gudomligt stöd snarare än att få regelmässiga effekter svart på vitt som förmågor/besvärjelser.

Exempel: efter Ormemässa kan jag ge bonustärningar på nått slag utan att förklara varför. Spelarna kan misstänka, men de vet inte säkert. Ett annat mer påtagligt (och lustigt) exempel var efter Vannas glädje. En bypräst stänkte vatten på rollpersonerna i nån ceremoni. Under natten drömde de om laxar som hoppar och vatten som porlar och morgonen efter var alla vattenskinn fulla och alla väldigt nödiga (misslyckat uthållighet = sängvätare). Det lämnades osagt om det hela berodde på att det dracks så förbaskat mycket kvällen innan under folkfesten, eller om det var gudomligt ingripande.

Att man sedan kan locka till sig demoner genom magiska missöden gör att jag har lätt att skilja på gudatro och magi. En bypräst är så klart troligen en druid, men jag kör nog mer på att han betraktar helandets magi som ett redskap för att göra gott i gudens namn, precis som färdigheten läkekonst, snarare än en gudaförmåga. Han ber sedan om hjälp att använda detta redskap rätt och skydd från onda krafter. Exempelvis så kanske jag låter det bli svårare att drabbas av ett missöde i ett kapell/kyrka om prästen är from nog och håller sig till liturgin (eller så kanske det kan vara grunden för nån talang som Klas nämnde).

Jag tycker det är rätt nice att det hålls lagom ospecifikt. Skall oavsett bli spännande med mer om gudarna framöver ☺️

Edit: Nu när jag grubblar på ämnet. Gudatro, bön och offer skulle förståss kunna vara en källa till kraftpoäng som man kan använda till magi i gudens tjänst. Kanske att jag slump-bjussar på ett KP efter nån högmässa - då lär ju spelarna komma tillbaka och hoppas på mer.
 
SingingFox
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 12 Aug 2018, 20:49

Re: Ingen specifik magi för gudatjänare?

Mon 19 Nov 2018, 22:39

Klas och Rasmus:

Mycket intressanta idéer! Älskar idén om lite slumpartade bonusar i samband med denna typ av händelser, men med tillräcklig oregelbundenhet att spelarna aldrig kan vara helt säkra över vad som gäller. Jag kommer nog allt väva in religionen i min värld med ceremonier och en och annan fanatiker längsmed vägen. Jag har inget emot att kraftkällan är ospecificerad då det som sagt lämnar en härlig mystik över det hela!  :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests