nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Wed 14 Nov 2018, 10:57

Hej! 

Tack för ett grymt slipat och fint spel! Det är en ren fröjd att läsa, titta och hålla i dessa böcker. 

Med det sagt, så är det några saker som gjort att jag kliat fundersamt på huvudet ett antal gånger.

I listan med vapen så har varje vapen en eller ibland flera egenskaper, t.ex. trubbig, liten, egg osv. 
Jag finner ingen lista över vad de här egenskaperna gör någonstans i boken. 
Efter mycket letande insåg jag att de är inbakade i beskrivningarna av långa respektive korta handlingar. 
Rätt bökigt tyckte jag men, dem är iaf där. 
Dock kunde jag inte hitta vad egenskapen "liten" gör? 

I Coriolis så finns ju en fin beskrivning av vad varje egenskap gör samt dess regeltekniska fördel/nackdel, det hade vart riktigt trevligt om man kunde få ett liknade sätt att besrkiva egenskaperna i Svärdets Sång!


En annan fråga är relaterad till Grundegenskaperna. 

Är det så att om min karaktär har 4 i STY, så kan han ta 4 i skada i den grundegenspaen innan han blir bruten? 
Eller är det så att oavsett vad man har i t.ex. STY, så kan alla karaktärer ta 6 i skada innan man blir bruten? 
Min förvirring börjar på rollformuläret där det efter grundegenskaperna finns 6 st cirklar, och jag undrar om man helt enkelt stryker de cirklarna som överstiger ens grundegenskap?

Tack på förhand! 
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Wed 14 Nov 2018, 11:08

Dock kunde jag inte hitta vad egenskapen "liten" gör? 
[...]

En annan fråga är relaterad till Grundegenskaperna. 

Är det så att om min karaktär har 4 i STY, så kan han ta 4 i skada i den grundegenspaen innan han blir bruten? 
Eller är det så att oavsett vad man har i t.ex. STY, så kan alla karaktärer ta 6 i skada innan man blir bruten? 
Min förvirring börjar på rollformuläret där det efter grundegenskaperna finns 6 st cirklar, och jag undrar om man helt enkelt stryker de cirklarna som överstiger ens grundegenskap?
Nu har jag inte min PDF tillgänglig. Är du säker på att det står "liten" och inte "lätt"? Lätt innebär att det bara tar upp en halv "slot" på utrustningslistan (medan tung innebär att det tar upp två slots, utöver att du kan ta sats med det). Håller med om att detta kunde vara tydligare förklarat i sammband med listan.

För grundegenskaper så kan du ta så mycket skada som ditt värde i grundegenskapen, så stryk de överflödiga cirklarna.
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Wed 14 Nov 2018, 17:13

Lätt = ½ vikt
Småsak = tar inte upp någon vikt (gäller saker som får plats i din slutna hand)
Egg, trubbig osv = vilken typ av attack du kan göra. Kolla långa handlingar i strid. Det avgör också vilken typ av kritisk skada du kommer att göra.
STY X = antal fysiska skadepoäng du kan ta innan du blir bruten. Detta gäller samtliga Grundegenskaper (GE). T.ex. om du har INT 4 kan du ta 4 poäng skada INT innan du blir bruten (och eventuellt slår för kritisk skada).
 
nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Thu 15 Nov 2018, 10:29

Tack för svaren! 
Nu förstår jag bättre hur det ska hanteras :)

@Rymdhamster - Du har helt rätt, det var "lätt" och inte "liten". 
 
jensanshelm
Posts: 14
Joined: Thu 12 Oct 2017, 14:22

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Sun 02 Dec 2018, 14:01

Jag hra letat efter vad "krok" på ett vapen har för effekt men kan inte hitta någonstans?..... Hjälp mig gärna!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Sun 02 Dec 2018, 14:32

Jag hra letat efter vad "krok" på ett vapen har för effekt men kan inte hitta någonstans?..... Hjälp mig gärna!
Sidan 89 "Knuff"
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
jensanshelm
Posts: 14
Joined: Thu 12 Oct 2017, 14:22

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Sun 02 Dec 2018, 15:18

Tack! Som jag letat!!
 
Slafsa
Posts: 17
Joined: Fri 10 Aug 2018, 22:10

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Wed 14 Oct 2020, 11:56

På sid 97 i spelarboken står följande
EGENSKAPER anger vilka egenskaper vapnet har. De möjliga egenskaperna är LITEN, TUNG, EGG, SPETS, TRUBBIG, PARERANDE, KROK. Hur dessa används förklaras närmare under avsnittet Närkamp.

TUNG - krävs för handlingen TA SATS
EGG - kan utföra HUGG
SPETS - kan utföra STÖT
TRUBBIG - kan utföra HUGG
PARERANDE - krävs för PARERA
KROK - ger bonus vid KNUFF

Det står alltså LITEN och inte LÄTT. Lätta föremål relaterar till hur många man kan bära.

Jag tänker att DRA VAPEN är en fri handling för vapen med egenskapen LITEN.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Wed 14 Oct 2020, 14:22

Tror att det här kan vara en rest från Coriolis. Där står det såhär i reglerna:

"LITEN gör att vapnet är lätt att gömma på sig och ger -1 mot SPANING när någon undersöker bäraren, men ej mot sensorer."
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vapnens Egenskaper samt Grundegenskaper

Wed 14 Oct 2020, 14:46

Liten ska vara Lätt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests