Tirumbar
Posts: 39
Joined: Thu 28 Dec 2017, 16:12

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Fri 04 Jan 2019, 10:33

Jag är fast på nästan samma fråga som OP, så jag klämmer väl in min fundering här:

Jag ser helt klart fördelen med zonsystemet när man jobbar med handgemäng i sinnets teater. Om man nu mot all förmodan skulle ha råkat köpa en skitstor raderbar stridskarta innan man upptäckte att man inte gillar 5E, och istället är lite förälskad i SS, ja... Ja, men hur ska man då tolka det hela?

Ett sätt skulle ju kunna vara att säga att den angränsande rutan är armlängds avstånd, z1, en till två rutor längre bort är nära, z2, och kanske fem eller fler rutor bort z3. Ja niin eteen. Potentiellt är spjutet då väldigt överkraftig, eftersom den så att säga skulle kunna användas till att teleportera mellan fiender utan att behöva genomgå förflyttningsfasen. En person med vapen som bara ger stryk på armlängds avstånd skulle emellertid behöva röra sig för att ha chans att slå spjutföraren, varför spjutföraren skulle kunna dansa runt slagfältet samtidigt som svärdnissar och yxsannor skulle bli tvingade att jaga runt i panik.

Alltså, om jag vill använda rutfält och miniatyrer av ingen annan anledning än att det är kul, är jag utlämnad till hembrygd, och har ni i så fall något förslag på hur sådana regler skulle kunna se ut? Eller har jag missat en sida i kapitlet om slagsmål som tydligt och klart lägger fram saken?
Om det kan vara till någon hjälp kan jag berätta hur jag har anpassat SS till en klassisk "battlemap" med 1" rutor. 
1" ruta = 2m
Direkt angränsande ruta = Armslängd.
Inom 2 rutor, (1 ruta mellanrum) = Nära.
Inom 10 rutor (9 rutor mellanrum) = Kort.
Inom 50 rutor (49 rutor mellan) = Långt.
Över 50+ rutor bort = Distans
1 kort handling på springa/retirera = Förflyttning upp till 5 rutor (10m) 
1 kort + lång handling på springs/retirera = Förflyttning upp till 15 rutor (30m)
-------------------------------------------
Detta baserat på andra Fria ligan system (framförallt Coriolis) hantering av avstånd, zoner och handlingar, som jag då lagt över på SS. Och det har fungerat mycket bra för två spelgrupper.
Monster med fler handlingar än vanligt bör dock inte lägga mer än 1 kort + lång handling på förflyttning då de annars kan teleportera sig över brädet, men det är lika oavsett rutsystem eller bara zoner i tankens teater också.
 
User avatar
andarp
Posts: 47
Joined: Sat 24 Mar 2018, 15:32

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Fri 04 Jan 2019, 10:33

Jag är fast på nästan samma fråga som OP, så jag klämmer väl in min fundering här:

Jag ser helt klart fördelen med zonsystemet när man jobbar med handgemäng i sinnets teater. Om man nu mot all förmodan skulle ha råkat köpa en skitstor raderbar stridskarta innan man upptäckte att man inte gillar 5E, och istället är lite förälskad i SS, ja... Ja, men hur ska man då tolka det hela?

[...]
Jag använder själv ofta raderbar stridskarta i strider som antingen är viktiga eller taktiskt intressanta/komplexa. Detta gillar jag att använda både i t.ex. D&D och MÅ0, och kommer använda det även i SS. I mina ögon så är styrkan med skissbar stridskarta inte att kunna rita upp exakta mått (även om det hjälper i D&D) utan att alla runt bordet har en samsyn när det gäller positionering, hinder och taktiskt läge. Detta kräver inte på något sätt att man tar hänsyn till rutor/hexor eller sitter med linjalen och mäter, och kräver därmed inte heller att man målar upp allt i helt korrekta dimensioner. En zon och dess angränsande zoner kan vara lika löst definierade som de är när man spelar i sinnet - med skillnaden att man skissar ned sin gemensamma syn på dess ungefärliga utformningar och distanser. Sedan är det fritt för varje RP (och SLP) att positionera sig på valfri plats inom en zon när de använder SPRINGA inom zonen, alternativt flytta sig till en annan zon om de använder SPRINGA för att röra sig till nästa zon. Var zongränserna går kan man om man vill markera med penna (kanske i annan färg?) så att alla är med på var gränserna ligger.

Nu blev det väldigt långt för att egentligen bara göra en enkel poäng: i ett mer abstrakt stridssystem så blir skissade kartor också mer abstrakta när det gäller distanser, vilket är helt okej!

Edit: Om man *vill* använda mer exakta mått i ett abstrakt distanssystem så tycker jag att Tirumbar ovan målar upp ett utmärkt exempel på hur man kan göra. Jag utgick mer ifrån vinkeln "jag vill använda ett abstrakt måttsystem och samtidigt använda en stridskarta" :-)
 
Sibilisibili
Posts: 7
Joined: Fri 04 Jan 2019, 00:10

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Fri 04 Jan 2019, 12:47

Tack, jag lär sno allt ni sagt och utmåla det som min alldeles egen uppfinning!

Men betyder det att ni helt struntar i zoner? Som jag förstår zoner är de närmast frågan om där stridsfältet byter karaktär på ett sådant sätt att det påverkar de stridande, så att en plan gräsmatta skulle kunna tänkas vara zon 1, medan anslutande buskage är zon 2 - har jag förstått det rätt?
 
User avatar
andarp
Posts: 47
Joined: Sat 24 Mar 2018, 15:32

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Fri 04 Jan 2019, 13:05

Men betyder det att ni helt struntar i zoner? Som jag förstår zoner är de närmast frågan om där stridsfältet byter karaktär på ett sådant sätt att det påverkar de stridande, så att en plan gräsmatta skulle kunna tänkas vara zon 1, medan anslutande buskage är zon 2 - har jag förstått det rätt?
Som jag förstår det så är zoner i grund och botten godtyckligt stora "stridsområden". Om det är en gräsmatta som inte är för stor och ett buskage som inte är för stort skulle de nog vara varsin zon. Men om gräsmattan är stor som en fullskalig fotbollsplan kanske det är vettigt att dela in den i ett par zoner: t.ex. zonerna "nära buskaget", "mitten av gräsmattan" och "längst bort på gräsmattan". Eftersom distansen "Nära" når inom samma zon så borde den inte vara allt för stor, då detta t.ex. skulle göra det lite konstigt att kunna springa tvärs över en fotbollsplan på en handling, samt kunna attackera med ett spjut i närstrid tvärs över fotbollsplanen.
Tack, jag lär sno allt ni sagt och utmåla det som min alldeles egen uppfinning!
Är det inte så vi alla gör? ;-)

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 2 guests