Mayor
Topic Author
Posts: 24
Joined: Tue 26 Dec 2017, 13:56

Egna artefakter

Wed 03 Oct 2018, 11:23

Här är mitt första försök att skapa en egen artefakt till spelet. Synpunkter mottages gärna. :) Om någon annan har någon egen idé till en artefakt, posta gärna i tråden.

Artefakt: 
Vegnars Fjäderdräkt
 
Legenden säger att en ung man vid namn Vegnar var förälskad i dottern till en mäktig krigsherre. Flickans far var emot förhållandet, så det unga paret försökte fly tillsammans, men flickans far skickade sina soldater efter dem. Soldaterna tog dottern tillbaka till sin far, och lämnade Vegnar döende i skogen. Där blev han funnen av en gammal druid, som tog honom till sin hydda och vårdade honom tillbaka till livet.
När Vegnar tillfrisknat återvände han till sin älskades hem, bara för att finna att hennes far låtit låsa in henne i ett högt torn. Där satt hon bakom lås och bom, och tilläts bara öppna fönstret under natten för att släppa in lite frisk luft i det unkna tornet.
Vegnar återvände då till den gamle druiden, och denne lät tillverka en fågelhamn åt Vegnar med vars hjälp han kunde ta formen av en uggla. Med hjälp av denna hamn kunde han obehindrat besöka sin älskade nattetid.
Det dröjde inte länge innan flickan blev med barn, och hennes far började då ana oråd. Han lät placera vakter runt tornet, och en av dessa satte en pil i Vegnar när denne i ugglehamn kom flygande till sin älskades fönster. När vakterna nådde fram till platsen där fågeln störtat, fann de den döde Vegnar på marken med en pil genom hjärtat. Vad som hände med manteln är det ingen som vet.
Några månader senare var det dags för flickan att föda, och hon lade ett ägg stort som en pumpa. Ur ägget kläcktes ett vederstyggligt vidunder, till hälften människa och till hälften fågel. Monstret kastade sig ut genom fönstret och flög sin kos, medan flickan dog av sviterna efter förlossningen.

Om något i sägnen är sant är det ingen som kan säga, men den ger några ledtrådar till artefaktens användning. Den antyder att manteln är skapad för att användas nattetid, och att den på något sätt kan ge bäraren negativa, ”fågellika” egenskaper.
 
Utseende:
Vegnars fjäderdräkt är en mantel gjord av svarta, bruna och vita ugglefjädrar.  Räknas som ett normaltungt föremål.
 
 Effekt:
Den som tar på sig manteln förvandlas omedelbart till en uggla, av typ kattuggla eller hornuggla. Föremål som bärs på kroppen förvandlas också. Personen kan när som helst återta sin normala form genom att ta av sig manteln. Manteln fungerar 2 gånger varje dygn, och bara på natten. Om solen går upp och bäraren fortfarande befinner sig i uggleform, kommer förtrollningen att brytas och bäraren återta mänsklig form. (Och i värsta fall störta från himlen.)
Bäraren behåller sina värden i Intelligens och Karisma även i uggleform, men kommer att ha Styrka 1 och Smidighet 3. Bäraren får också Rörlighet 3 och Speja 5. Utöver detta får bäraren ugglans flygförmåga och hastighet, samt mörkersyn och mycket god hörsel.
 
Nackdel:
Att använda fågelhamnen för ofta är farligt. Manteln kommer att väcka en längtan i bäraren att lämna sin mänsklighet bakom sig och helt och hållet bli en fågel. Varje gång manteln används måste spelaren slå ett slag mot karisma. Om spelaren misslyckas, kommer rollpersonen att få ett ”ugglelikt” drag. (Slå på listan nedan. Dessa egenheter försvinner gradvis om manteln inte används på en längre tid.) Rollpersonen kan ”ackumulera” lika många ”uggledrag” som sin intelligens. Om spelaren misslyckas med ytterligare ett slag, kommer rollpersonen att förbli en uggla för resten av sitt liv, och även till sinnet förvandlas till ett djur. Dags att göra en ny rollperson.
1.Rollpersonen vill inte längre äta lagad mat, utan föredrar rått kött.
2.Rollpersonen får ugglans jaktinstinkter, och kommer att ta varje tillfälle att jaga smådjur, som gnagare och småfåglar. (Slag mot intelligens för att stå emot impulsen att jaga, när ett tillfälle uppenbarar sig.) Dessa kommer rollpersonen sedan att äta upp med hull, hår och fjädrar. 
3.Rollpersonen vänder på dygnet, och får mycket svårt att sova på natten samt att vara vaken på dagen. Detta leder antagligen till konstant trötthet, vilket ger -1 på alla färdighetsslag.
4.Rollpersonen blir extremt ljuskänslig. Detta orsakar konstant huvudvärk under dagtid, vilket ger -1 på alla färdighetsslag.
5.Rollpersonen blir extremt känslig för ljud. Detta orsakar huvudvärk i alla sammanhang när det förekommer mycket ljud, vilket ger -1 på alla färdighetsslag.
6.Rollpersonen får svårt att tala, och kan bara med möda formulera kortare meningar med en eller tvåstaviga ord. Orden kan bara sägas vid utandning, vilket ger melodin en något ”hoande” karaktär.
 
User avatar
AndersP
Posts: 94
Joined: Tue 03 Oct 2017, 14:12

Re: Egna artefakter

Wed 03 Oct 2018, 11:43

Riktigt bra, den ska jag använda! Ska bli kul att se hur spelarna rollspelar eventuella effekter.

En liten förändring som kanske ska läggas till är hur effekten kan avbrytas. Hur tar man av en mantel som blivit en del av kroppen? Jag kan tycka att effekten kan sitta i tills något av följande händer:
*Det blir dag (som din ursprungliga idé).
*RP:n blir skadad/dödad (passar legenden).
*RP lyckas med INT-slag för att kunna gå tillbaka till sin ursprungliga form. Misslyckas RP måste denna vänta tills det blir dag. Vill man vara hård skulle man kunna kräva allt fler lyckade slag ju fler bieffekter rollpersonen har.
 
Mayor
Topic Author
Posts: 24
Joined: Tue 26 Dec 2017, 13:56

Re: Egna artefakter

Thu 04 Oct 2018, 08:36

Riktigt bra, den ska jag använda! Ska bli kul att se hur spelarna rollspelar eventuella effekter.

En liten förändring som kanske ska läggas till är hur effekten kan avbrytas. Hur tar man av en mantel som blivit en del av kroppen? Jag kan tycka att effekten kan sitta i tills något av följande händer:
*Det blir dag (som din ursprungliga idé).
*RP:n blir skadad/dödad (passar legenden).
*RP lyckas med INT-slag för att kunna gå tillbaka till sin ursprungliga form. Misslyckas RP måste denna vänta tills det blir dag. Vill man vara hård skulle man kunna kräva allt fler lyckade slag ju fler bieffekter rollpersonen har.
Tack för feedbacken. :) Bra förslag, måste absolut ta en till funderare på hur effekten bryts. Vid soluppgång och vid död är givet. Tänker dock att den ska gå att bryta när man behöver, kanske kan manteln tas av genom att ugglan "ruggar", och på så sätt lossnar fjäderdräkten. 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests