AndersP

Ytterligare en spelrapport - denna gång från Norrland

Tue 23 Jan 2018, 10:30

Hej!

Här är ytterligare en (längre) spelrapport.  Vi är en ganska stor spelgrupp på 6 spelare och SL. För att hinna spela så mycket som möjligt hade jag förskapat 6 karaktärer (delvis efter spelarnas önskemål), vilket gjorde att gruppen också blev ganska funktionell även om de saknade vissa färdigheter som skulle vara nyttiga.

Spelarna började genast började använda sig av det jag skrivit om relationerna till de andra spelarna, vilket gav en ganska bra gruppdynamik då ingen av karaktärerna gillade alla andra utan de hade sina favoriter och de de ogillade.  Karaktärerna var:
*Dorm Stigfinnare – halvlingsjägare
*Vorgello Örtsamlare – alvdruid med kunskaper om helande
*Arland Spöksteg – halvalvtjuv
*Norl Rödkåpa – människomagiker med kunskaper om blodmagi
*Tyrgar Skallklyvare – dvärgkrigare
*Hardar Spjuthök –människoryttare

###Ut på äventyr
Jag gav spelarna en egenritad karta baserat på sydöstra delen av kartan som publicerats. Jag hade lagt in Vädersten, en gammal fyr, en mörk skog (där det skulle finnas skatter enligt legenderna) samt grannbyn (som man hade kunnat besöka under bloddimmans existens) samt en mystisk by längre bort. Genast blev det en diskussion om vart de skulle gå, men Norl och Arland lyckades övertyga de andra att Vädersten var ett bra första mål.

Var kul att kartan kunde ge en sådan diskussion, som tur hade jag förberett saker i alla riktningar så kunde sitta lugnt och vänta på deras val. Kul också att de valde Vädersten så jag kunde ge feedback på den officiella äventyrsplatsen.

Väl ute så funkade vildmarkslivet på ett bra sätt (se mer i reflektionerna, de stötte på en kyrkogård, en grip (där Arland tappade en tå i en kritisk skada), enter och skelett (där Arland fick en ögonskada). Striderna blev intensiva, och flera spelare knäcktes i båda fighterna.

Väl framme i Vädersten så stötte de på Dalb, och även om de inte litade på honom fullt så lockades de av skatterna där inne. Monstret gjorde de dock något skrajsna. Efter att ha lyckats ta sig in i borgen och efter lite möda tagit sig över klyftan så kom de till monstret.

Hade jag inte gjort monstret betydligt starkare hade han nog gått ner fort, nu tog det ett par rundor och att Tyrgar dels blev Bärsärk och dels pressade sitt slag så pass mycket att hans yxa gick sönder innan besten föll. Två spelare fick skador och knäcktes, och Arland fick en sprucken tarm. Han räddades dock av Vorgellos magi.

Här slutade vi kvällen då spelarna behövde plåstra om sina sår.

##Reflektioner
Både jag och spelarna hade roligt, och det gick ganska snabbt för spelarna att komma in i reglerna. Några blandade tankar som jag och mina spelare fick har jag samlat här nedan.

#Kartan och resor
*Kartan kommer locka spelare att fara ut på äventyr, det är något med en värld där de kan gå vart de vill. Förhoppningsvis kommer de också diskutera och bråka om vart de ska som mina spelare gjorde.
*Att leda vägen, leta mat o.s.v. är en kul grej som gör att resan inte blir så enkel som spelarna tänkt sig. Nu började det ösregna när de stötte på gripen då Dorm inte lyckades leda vägen vilket gjorde att striden blev än mer spännande.
*Slumpmötena måste bli flera, nu blev det en hel del av samma sak när jag slog vilket gjorde att jag var tvungen att byta resultatet så det inte blev ännu en kyrkogård o.s.v.

#Strid
Spelets motstånd är inte anpassat för en så stor grupp som vi var. Hade jag inte i förväg uppgraderat monstren och övrigt motstånd lite hade striderna blivit alldeles för enkla. Även om jag kan göra detta själv så skulle det vara önskvärt att i SL-boken ha lite tips och förslag på regler för att minska och öka motståndet beroende på gruppstorlek.

Kan även tänka mig att samma ska händer när spelarna får mer erfarenhet och samlar på sig talanger, vilket gör att även mindre grupper skulle kunna behöva tips om detta.

#KP
KP funkade bättre än jag trodde. Spelarna pressade sina slag väldigt ofta, vilket gjorde att en pilbåge och en tvåhandsyxa blev trasiga (och att de knäckte sig själva). De enda som inte hade hyfsade ruljangs på sina KP var magikerna ironiskt nog, men även de kunde samla på sig en del KP på vägen. Då de samlade på sig så mycket KP kunde de även använda yrkes- och släktestalangerna mycket.

Det skulle vara kul om monstren skulle kunna göra något med kraftpoängen. Nu pressade jag slagen för dessa ibland, men kunde inte använda dessa för monstren. Kanske att man har generella regler för KP och monster, till exempel att de får slå en extra tärning för sin attack för varje spenderad KP.

#Talangerna
Talangen Bärsärk behöver nog klargöras lite. Som vi tolkade det finns ingen begränsning i hur många gånger den kan användas, vilket gör att en rollperson med denna talang bara kan gå ner helt om den får en direkt dödlig skada. Är det tänkt att det ska vara så här, eller är det något som missats?

#Vädersten
Bra äventyrsplats att börja med tycker jag då spelarna får möjlighet att använda många olika färdigheter, har lite spännande idéer för fortsättningen vid nästa spelmöte.

AndersP

Re: Ytterligare en spelrapport - denna gång från Norrland

Tue 23 Jan 2018, 12:52

Ett tillägg är att det vore bra om det fanns en koppling till resurstärningarna och matinsamlandet om någon har talangen Kock. Nu blir det lite mystiskt att man både ha Resurstärningar för Mat och enskilda ransoner.

Fenhorn
Moderator

Tue 23 Jan 2018, 13:16

Ett tillägg är att det vore bra om det fanns en koppling till resurstärningarna och matinsamlandet om någon har talangen Kock. Nu blir det lite mystiskt att man både ha Resurstärningar för Mat och enskilda ransoner.
Meningen är väl att det är samma sak. Utan talangen Kock så blir inte hållbar och måste ätas den dagen och då passar ordet ransoner bättre. Har du talangen Kock så kan det bli hållbart och effekten av en matlagning är att du får ut resurstärningar mat, i stället för ransoner. Skulle dock kunna klargöras lite bättre kanske.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

AndersP

Tue 23 Jan 2018, 13:53

Meningen är väl att det är samma sak. Utan talangen Kock så blir inte hållbar och måste ätas den dagen och då passar ordet ransoner bättre. Har du talangen Kock så kan det bli hållbart och effekten av en matlagning är att du får ut resurstärningar mat, i stället för ransoner. Skulle dock kunna klargöras lite bättre kanske.
Det är just den kopplingen som skulle behövas tycker jag, alltså hur många ransoner mat är en ökning i resurstärningar? Att en skjutet vildsvin eller hjort borde ge en ökning om man tillagar den känns självklart, men att en sork eller kråka  skulle öka resurstärningen känns konstigare.

Tomas
Site Admin

Thu 25 Jan 2018, 00:31

Bra feedback, tack för det!
Fria Ligan

Nils
Site Admin

Thu 25 Jan 2018, 13:20

Bra rapport! Angående mötestabellerna så är de som är med i alfan bara ett litet smakprov. I slutprodukten kommer de vara betydligt mer omfattande. 
Fria Ligan

soda

Thu 25 Jan 2018, 21:02

Bra rapport! Angående mötestabellerna så är de som är med i alfan bara ett litet smakprov. I slutprodukten kommer de vara betydligt mer omfattande. 
Det är ju underbart! (trots att jag var rätt säker på att det var så blev jag jätteglad)

AndersP

Thu 01 Feb 2018, 14:47

En kortare uppdatering från senaste spelträffen.

Vi blev nu klara med Vädersten. Det blev två större strider. Dels när en viss person utanför slottet väckte de odöda till liv (här spelades The Rains of Castamere precis innan det hände för att spelarna skulle börja ana oråd) och dels slutstriden mot Dödsriddaren.

Först striden blev lite rolig då spelarna blev uppdelade i två grupper på två sidor om sista vindbryggan. Av det andra äventyrsgänget som också fanns i slottet dog tre av fyra i denna strid. Gjorde det enkelt för mig och slog T6 varje runda för de andra äventyrarna, en 6:a innebar att de fick en kritisk skada (sen slog jag 61, 63 och 56 som kritiska skador…). Den fjärde blev ”bara” av med armen.

Slutstriden blev blodig, men alla spelarna överlevde. Här fick jag göra samma sak som tidigare och biffa till slutbossen och ge han mera styrka så han inte ”dog” under första rundan. Äventyrarna hjälpte den 4 av andra gänget och begav sig själva (med en del missöden) hemåt. Nästa gång tänker de söka efter en skatt i den mörka skogen väster om byn efter att ha köpt och sålt lite saker.

### Reflektioner från mötet
Nu när vi körde andra gången gick det mesta smidigare, spelarna behövde tänka mindre på vilka tärningar som skulle slås vilket gjorde det smidigare.

När det gäller Kraftpoäng märkte jag att det blev en del obalanser denna gång, medan de som gjorde mycket i strid kunde samla på sig en hel del KP så fick andra mindre (då det främst är i strid man slår tärningar och även pressar sina slag så samlas det en hel del här). Hade inte vår blodmagiker försökt ”hela” en bruten kamrat (han använde kraftöverföring för att ta KP från honom men låtsades hela) så hade båda magikerna haft få poäng. Vi får se hur det blir med balansen av KP i framtida omgångar, men denna omgång blev det mindre balanserat än förra i hur många KP varje spelare lyckades få ihop.

En annan reflektion är att KP är svårt att använda som SL, av de personerna som jag styrde var det egentligen bara det andra äventyrsgänget som kunde använda dem som reglerna är nu. Skelett och monster kan vad jag ser inte använda dessa då de saknar talanger. Detta borde som sagt göras om lite som jag nämnde i första inlägget.

I övrigt så uppskattade jag och spelarna återigen spelet, med lite finputsningar så kommer det här blir riktigt bra!

Tomas
Site Admin

Thu 01 Feb 2018, 19:13

Tack för feedback! Två små kommentarer:
  • För att samla in KP i strid är det viktigt att även RP som inte är stridisar ger sig i kampen. Även magiker bör bära vapen i detta spel och inte tveka att ge sig in i närkamp. :)
  • SL måste inte spendera KP om det inte fyller någon funktion. Det är inget misslyckande för en SL att avsluta spelmötet med flera KP i sin pott.
Fria Ligan

AndersP

Thu 01 Feb 2018, 19:25

Håller med om första kommentaren, och båda medverkade i striderna. Dock har de sämre styrka och färdigheter vilket gör det svårare för dem att pressa slagen. Med bättre färdigheter kan det kanske dock jämna ut sig.

Angående andra kommentaren ser jag det väl inte som ett misslyckande att inte använda KP. Dock skulle det vara roligt att kunna använda de på mer sätt då så många motståndare inte kan använda KP. Då skulle det också vara mer motiverande att pressa slag som SL då man skulle få något för eventuella ettor på grundegenskapstärningarna när man t.ex har skelett som fiender. Inte för att jag vill sätta dit spelarna, men kul om man kan överraska dem ibland (lite som ni gjort med mekaniken i Coriolis).
GZIP: Off