Kapten Stoffe

Rasen halvling

Sun 31 Dec 2017, 11:49

Hej, 

det här är min första tråd på forumet och jag hoppas att jag inte bryter mot någon regel för Alfa-pdf:en med posten, i så fall får Admin radera tråden. 

Jag har bara börjat skumma alfa-reglerna, men är ett stort fan av Erik Granströms skrivna verk sedan Svavelvinter till DDE och har spelat en del Mutant år 0. Jag kom till beskrivningen av raserna och hajar till vid halvlingarnas beskrivning (text nedan) som jag tycker skär sig helt med resten av rasernas beskrivningar, både vad gäller stämning och skrivet språk. Om detta var det enda jag läst när Kickstartern kom upp så skulle jag aldrig ha backat det här rollspelet. Vad hände egentligen? Det känns som att ni försöker ta ett nytt grepp på halvlingarna och göra dem dualistiska med en polerad sida utåt och en mörkare inre sida och det är väl kanske... ok, men texten som beskriver gifter sig inte med resten av texterna.

Jag hoppas att det är en place holder-text och att vi får en justerad text till den slutliga utgåvan. Och helst ett annat namn än R&R. Kanske 'Fördömda Länder' eller något annat utan 'rov' i.

Nu låter jag förstås negativ, men i övrigt är jag väldigt pepp på att få spela/spelleda detta. 

HALVLING
I din familj är alla glada och trinda. De sjunger
skojfriska sånger på värdshusen och dricker och
röker på bakom knuten, men när mörkret faller
spyr de i rabatterna och går hem och slår sina
barn. Din tokiga moster har de låst in och era
ännu mörkare släktingar vill ingen ens låtsas
om, fast alla vet att de finns där ute i skogarna.
Ni rensar rabatterna och oljar hålans träfasad
så att grannen ska se det och tvingas gå ut han
också, och alla ler och nickar, fast de hatar och
förtalar varandra i smyg så snart de får tillfälle.
Du står inte ut. Nu drar du ut i världen och
kommer aldrig mer tillbaka. Du vill se blod
på din kniv och guld i din börs och äta farligt
kryddad mat och se gator som ingen bryr sig
om att sopa, i byar där ingen flinar utan anledning.

Jurij 1138

Re: Rasen halvling

Sun 31 Dec 2017, 14:37

Jag vet inte, jag. De känns väldigt mycket som ex. Bilbo i början av Lord of the Rings. Han hatar sina släktingar, och misstror dem i allt, men utåt så är han en god värd.

Tomas
Site Admin

Sun 31 Dec 2017, 18:45

Alla släktestexter är skrivna av samma skribent (Erik Granström), så jag tycker nog att de funkar ihop, men smaken är ju delad. :)
Fria Ligan

Eldhierta

Sun 31 Dec 2017, 20:32

Hej, 

det här är min första tråd på forumet och jag hoppas att jag inte bryter mot någon regel för Alfa-pdf:en med posten, i så fall får Admin radera tråden. 

Jag har bara börjat skumma alfa-reglerna, men är ett stort fan av Erik Granströms skrivna verk sedan Svavelvinter till DDE och har spelat en del Mutant år 0. Jag kom till beskrivningen av raserna och hajar till vid halvlingarnas beskrivning (text nedan) som jag tycker skär sig helt med resten av rasernas beskrivningar, både vad gäller stämning och skrivet språk. Om detta var det enda jag läst när Kickstartern kom upp så skulle jag aldrig ha backat det här rollspelet. Vad hände egentligen? Det känns som att ni försöker ta ett nytt grepp på halvlingarna och göra dem dualistiska med en polerad sida utåt och en mörkare inre sida och det är väl kanske... ok, men texten som beskriver gifter sig inte med resten av texterna.

Jag hoppas att det är en place holder-text och att vi får en justerad text till den slutliga utgåvan. Och helst ett annat namn än R&R. Kanske 'Fördömda Länder' eller något annat utan 'rov' i.

Nu låter jag förstås negativ, men i övrigt är jag väldigt pepp på att få spela/spelleda detta. 

HALVLING
I din familj är alla glada och trinda. De sjunger
skojfriska sånger på värdshusen och dricker och
röker på bakom knuten, men när mörkret faller
spyr de i rabatterna och går hem och slår sina
barn. Din tokiga moster har de låst in och era
ännu mörkare släktingar vill ingen ens låtsas
om, fast alla vet att de finns där ute i skogarna.
Ni rensar rabatterna och oljar hålans träfasad
så att grannen ska se det och tvingas gå ut han
också, och alla ler och nickar, fast de hatar och
förtalar varandra i smyg så snart de får tillfälle.
Du står inte ut. Nu drar du ut i världen och
kommer aldrig mer tillbaka. Du vill se blod
på din kniv och guld i din börs och äta farligt
kryddad mat och se gator som ingen bryr sig
om att sopa, i byar där ingen flinar utan anledning.
Är det inte lite så som folk är mest?

Vije

Mon 01 Jan 2018, 14:47

Jag kom till beskrivningen av raserna och hajar till vid halvlingarnas beskrivning (text nedan) som jag tycker skär sig helt med resten av rasernas beskrivningar, både vad gäller stämning och skrivet språk.
Jag förstår lite vad du menar. Halvlingen är den enda som inte beger sig ut på äventyr för att bevisa för världen det egna släktets överhöghet... Lite överdrivet förvisso, men själv tycker jag att släktesbeskrivningarna (allihopa) kanske är alfans svagaste punkt. Det är väldigt ingående och omständigt beskrivet hur de olika varelserna hatar och föraktar alla andra släkten. Är det avsiktligt för att skapa spänning inom spelgruppen? Kan tycka att det isf kanske kunde göras snyggare.
Beklagar negativiteten! Gillar ju nästan allt annat hur mycket som helst :) Gott nytt år! :)
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije

Hemlock

Mon 01 Jan 2018, 15:35

Kanske var lite väl jävligt med slagna barn och inlåsta släktingar men för all del, fräscht iaf :)

Men det jag skulle vilja ta upp är att deras släktegenskap Svårfångad kanske skulle kunna vara lite bättre?
Jag har ju inte spelat så jag vet inte hur många kraftpoäng man lallar runt med men det känns som att om
någon träffar en halvling med ett rejält slag så blir det farligt. Att bara reducera skada per offrad KP känns lite fjösigt.
Istället skulle en KP negera hela attacken (efter att man sett att den faktiskt ger skada) och ytterligare
en KP ge halvlingen i fråga en extra attack eller handling? Möjligen med något minus.
Då skulle man få känslan av att de är snabba och kvicktänkta.
För egen del kommer jag nog inte göra de så gemytliga i mina äventyr utan mer krigiska. Blir man sutten på i tid och otid utvecklar man antingen pruttkuddar eller häftstift. :)  
Finns ju härliga figurer där ute på nätet med halvlingriddare på getabockar!

Klas

Mon 01 Jan 2018, 17:15

Just halvlingarnas beskrivning är den jag gillar bäst. Över lag tycker jag det är en bra sak att bygga in lite animositet mellan släktena. Det verkar rätt i förhållande till spelvärlden.

Thomas

Tue 02 Jan 2018, 00:22

I släktenas beskrivning är det i flera fall mer än ”lite animositet”. Mitt intryck blir att inte bara orcher är ett problem i en spelgrupp. Snarast tycks människor vara en nästan lika hatad grupp. Lite mer utrymme till släktena att förenas, om med djupa motsättningar, tror jag vore positivt. Alternativt att rutan om orcher som RP skrivs om flr att handla om motsättningar mellan släkten.

Brior

Tue 02 Jan 2018, 11:01

En sak som inte framgår av dessa kortare släktesbeskrivningar, men som det finns mer av i settingen, är att alla enskilda släkten har olika fraktioner där vissa vill ha fred med andra och vissa vill utrota dem. Spelare kan välja anknytning och preferenser och personliga motiv, men att minska fiendskap mellan släktena för att möjliggöra en blandad äventyrargrupp skulle för mig kännas som en ljum eftergift. Snarare kan gruppen fungera med och trots motsättningarna – det blir något att spela mot.

Vad gäller halvlingarna, så var utgångspunkten Nisses gamla bilder av godmodigt flinande hober vilka jag personligen finner provocerande glättiga ;-). Jag är väldigt förtjust över att lägga en dubbelmoral i botten. Det talas om ”mörkare släktingar” i texten och fler aspekter på halvlingarna kommer att framkomma i settingen.
GZIP: Off