Hemlock

Re: Kraftpoängsekonomin

Fri 29 Dec 2017, 21:21

Klockren idé :) Magi borde kosta givetvis. Tänker på Oden hängandes upp och ner 9 dagar utan mat och vatten. Där finns ju tradition på många håll som du säger peter. Jag kan dock tänka mig att iaf för egen del begränsa sådan frivilliga bane utgöra en tidsbestämd kraftpoäng och / eller öronmärka den för magi. 

Tomas
Site Admin

Sat 30 Dec 2017, 16:33

Idén att låta magiker skaffa extra kraftpoäng genom att ta elände är inte dum i sig, kruxet är bara att man redan får kraftpoäng genom att ta elände - när pressar slag. Att skapa en annan, alternativ men liknande väg att göra samma sak blir lite oelegant och kan bli förvirrande. Dessutom öppnar det för möjligheter att ladda upp med väldigt många kraftpoäng. Samma sak om man kan sova till sig kraftpoäng.

Om vi vill nerfa halvalvens släktestalang (vilket jag inte är säker på att vi vill) skulle jag nog hellre ge halvalven en extra kraftpoäng i början av varje spelmöte eller dylikt.
Fria Ligan

Eldhierta

Sat 30 Dec 2017, 17:21

Idén att låta magiker skaffa extra kraftpoäng genom att ta elände är inte dum i sig, kruxet är bara att man redan får kraftpoäng genom att ta elände - när pressar slag. Att skapa en annan, alternativ men liknande väg att göra samma sak blir lite oelegant och kan bli förvirrande. Dessutom öppnar det för möjligheter att ladda upp med väldigt många kraftpoäng. Samma sak om man kan sova till sig kraftpoäng.

Om vi vill nerfa halvalvens släktestalang (vilket jag inte är säker på att vi vill) skulle jag nog hellre ge halvalven en extra kraftpoäng i början av varje spelmöte eller dylikt.
För mig ligger nog problemet i att alla andra släktens talanger är något du aktiverar för en kraftpoäng. Halvalvens är bara passiv förstärkning. Den platsar liksom inte med de andra. Hade kunnat tänka mig den talangen som en allmän talang (med bara en nivå iofs och endast för klasser med magiskolor), men som släktestalang känns den malplacerad. Men det är ju bara i mitt tycke, alla har ju sin egen åsikt, såklart.

Tomas
Site Admin

Sat 30 Dec 2017, 17:37

Att den funkar annorlunda än övriga är inte tu tal om. Som jag ser behöver det i sig inte vara en nackdel.
Fria Ligan

Blatifagus

Sat 30 Dec 2017, 18:56

Halvalvens talang är utan tvekan the-odd-one-out, och det är lätt att se att den kommer dra till sig power gamers. Men det är inget större problem enligt mig. De andra släktenas talanger är intressantare.

Vad gäller KP och magiker/druider, så var min initiala reaktion den som lyfts här. "Men va fan! Magiker kan ju INGENTING!" Men jag har ändrat mig.
Jag gillar den syn på magi som presenteras i spelet. Den är kraftfull, lite oberäknelig/farlig, och trots att den är ständigt närvarande så är den sällsynt. Magikerna är lärda, men inte exklusivt inom det ockulta.
Perfekt!
Image