Klas

Re: Kraftpoängsekonomin

Tue 26 Dec 2017, 01:42

1) det blir taktik i att pressa slaget om man har 1or i första slaget för att försäkra sig om kraftpoäng (vare sig man lyckats eller inte i första slaget).
Jag tänkte att det var det som var poängen, vilket jag gillar. Men jag är inte övertygad om att spelarna verkligen kommer att bete sig så. Alla mina har lite Excel-kalkyl i sig men på sista raden är det en social sammankomst och då blir det det som är roligt först och ekonomiskt sedan.
2) det blir viktigt att ha hög grundegenskap i de färdigheter som pressas ofta (dvs troligen STY för strid, som känns vanligast att pressa), för att kunna samla kraftpoäng... 
Bra tänkt. Det ställer helt klart krav på SL att arrangera andra möjligheter som känns rimliga. Scenariot som ingår i alfan är nog mest en STY-parad med dessa glasögonen på.

Det finns således fyra grundegenskaper att pressa (och bli bruten i) så SL-tour de force blir någonstans att skapa kampanjer som erbjuder ingångar (och undergångar) för var och en. Gamla Goa Grejjer som Svavelvinter och Marsklandet känns lämpliga att köra i speltest. Oavsett vad Fria Ligan publicerar så är det trevligt att reglerna ger en konkret krok för narrativ att haka in i.

Jepis

Tue 26 Dec 2017, 11:49

Tack Fenhorn för återkoppling till MÅ0. Det känns lugnande.
Och jag tror det blir så för talangerna.
Men jag är ändå otrolig för magiker... Att bränna ut sig och behöva vila för att kunna lägga mer magi är så fundament i fantasy.
Kanske ett upplägg med att frivilligt dra på sig elände när man frigör magi utan att ha KP att spendera.
Jämför med blodsmagi eller att dra kroppsvärme som energi...
Det vore en lösning för att magikern inte ska bli handlingsförlamad vid 0 KP men gör att magi kommer med ett högt pris.

Tomas
Site Admin

Tue 26 Dec 2017, 13:30

Poängen är dock just att magiker inte blir handlingsförlamade vid noll kraftpoäng eftersom de kan vara bra på annat än magi. Tank Gandalf - han drar sig inte för att svinga svärd, och drömmer till med magin bara när det verkligen gäller. Precis så är tanken att det ska funka i FBL. :)
Fria Ligan

Jens go game

Tue 26 Dec 2017, 14:02

Här kommer min första husregel :-) det finns en gemensam pott med kraftpoäng som är lika många poäng som antalet spelare. Poängen kan inte sparas till nästa spelpass, men gruppen får nya gemensamma kraftpoäng vid början av spelmötet som är lika många som antalet spelare. Gruppen måste vara överens om till vad och vem som ska få använda KP annars kan inte poängen användas. De har KP är frikopplade från SLs KP. Jag spelar ofta med grupper där det finns med barn och det är bra att ge dom lite fördelar annars blir spelvärden lite väl grym...

Mayor

Tue 26 Dec 2017, 14:12

Hej alla. Jättekul att läsa Alfa-PDF:en, jag är verkligen taggad inför detta spel. En tanke slår mig, jag tycker också att det känns som att kraftpoängen kan bli lite få, speciellt om man (som boken uppmanar till) avhåller sig från att slå många tärningsslag. Kan en idé vara att man istället för, eller i kombination med, att offra kraftpoäng kan välja att ta INT-skada? Detta representerar i så fall en ordentlig viljeansträngning som gör en utmattad och slut. 1 p skada = 1 kraftpoäng. På så sätt har man en "reservpool" att använda om man står inför ett nödläge. Har inte spelat MÅ0 speciellt mycket, så jag har lite dålig koll på hur mycket poäng man genererar i praktiken.

Fenhorn
Moderator

Tue 26 Dec 2017, 15:27

I MÅ0 så är Mutationspoäng vanliga. Även om bortsett från att man i MÅ0 även får 1 MP per mutation man har vid varje spelmötes start så är MP ganska vanliga.

... eller snarare, det är hög omsättning på dom (i.e. de används ofta också). Detta kan ju variera från spelgrupp till spelgrupp.

Tror att det blir ganska bra med att man bara får KP när man pressar. Jag tycker inte man ska få några automatiska KP vid inför varje session, dock så tycker jag att man kan låta en startkaraktär starta med en eller två KP. Karaktären har ju levt innan den kommer med i spelet. Kanske en KP per åldersgrupp.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

mrfish

Tue 26 Dec 2017, 21:35

Forsøker meg på norsk og håper jeg gjør meg forstått...

Jeg er enig med dem som har uttrykt skepsis til at hvordan kraftspoeng (KP) fungerer, spesielt if.t magikere. Jeg tror det vil være en fordel om spillere gis alternative måter å tilegne seg KP, feks: 
* Starter med en individuell eller felles pool med KP som de kan trekke fra ved behov (selvfølgelig bør denne være begrenset).
* Magikere kan ofre STY eller SMI for å gi seg selv kraftpoeng
* Bruke "spells" gratis, men må bruke lengre tid, feks tilsvarende 2 runder. 
* Ved hjelp av formelboken bruke nivå 1 spells uten å bruke KP. 
* Legge til en "aktivitet" som en kan gjøre ila. et kvartsdygn hvor en "magiker" studerer sin formulærbok og på det viset tilegner seg X antall kraftspoeng som kan brukes ila. det neste døgnet.

AndersP

Tue 26 Dec 2017, 22:09

Håller med en hel del andra om att magikern är mer beroende av KP än andra. Även om magikern/druiden har andra kompetenser så är det ju magin som gör yrkena unika. Och denna kräver ju alltid KP till skillnad från krigarens svärdshugg.

Gillar idén om någon form av meditation. Medan andra skaffar mat kan magikern göra detta. Vill man göra det lite mer spännande skulle man kunna låta magikern slå mot sin intelligens. Detta slag skulle kunna modifieras beroende på situationen. En kall mörk kväll när trollkarlen är ensam ger -2 tärningar i att lyckas. En varm sommarkväll men ensam kanske ger -1 tärning. Får magikern sitta framför en varm brasa medan en vän vaktar kan ge +2 tärningar att lyckas i.s.v. Antalet sexor ger det antalet KP som återvinns. 1:or ger avdrag på intelligens som vanligt.

Fenhorn
Moderator

Tue 26 Dec 2017, 22:43

I en värld där alla kan och får göra allting utan begränsningar, varför ska magikern få specialregler för att få mer KP än andra. Magin är redan kraftfullare än de andras yrkestalanger och magikern har lite special för sig som gör att han kan göra kraftfullare saker (ingredienser o.s.v.) men fortfarande bara betala 1 KP. Idén är ju att magikern ska vara som vilken person som helst och använda vad kunskaper han nu har men då det verkligen behövs använda magin. Kanske är yrkesnamnet magiker fel då det får vissa att tänka på ad&d magiker. Kanske skulle byta yrkesnamn (till trollbindare, mystiker eller något annat mindre ad&d-aktigt) för att verkligen slå an att detta inte är den där magikern som lägger besvärjelser hela tiden utan, likt Svavelvinter, en person som är kunnig i magi och vet att det är krafter man inte ska hålla på med lättvindigt.

I MÅ0 så ligger de flesta spelare på runt 3-5 MP, mer (ofta 10) i fall de inte behöver använda mutationer och självklart mindre (ner till noll eller en) efter en stor scen, typ stor strid. Nu har jag inte provspelat ännu, men om man jämför med MÅ0 men tar bort den där automatiska MP:n man får varje spelmöte så skulle mina spelare snitta på 2-4 MP (och det är spelare som använder mutationer ganska ofta). Tycker jag låter ok.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

mrfish

Tue 26 Dec 2017, 22:59

Gode poenger, jeg tror det kanskje avhenger av hva slags setting en ser for seg. Jeg føler jeg vet for lite om den verdenen forbidden lands utspiller seg i til å si om det ene eller andre passer. Personlig ønsker jeg nok et system med noe bedre tilgang til KP.

Jeg er uansett enig i at det å tilnærme seg den klassiske d&d magiker, blir feil. Samtidig mener jeg at det å gi magikere/druider noe bedre tilgang til KP, ikke vil føre til det. 
GZIP: Off