Svante Landgraf
Topic Author

Kraftpoängsekonomin

Mon 25 Dec 2017, 12:01

Jag såg det här diskuteras i Kickstarterkommentarerna men jag tänkte att det lämpar sig bättre för en egen tråd.

Man får Kraftpoäng (vilket är ett väldigt bra namn, för övrigt; jag är ett stort fan av alla nostalgiska beteckningar i reglerna), som man behöver för att aktivera talanger, endast genom att pressa slag. Gott så; det fungerar ju i Mutant. Här leder det till att en magiker inte kan använda magi om hen inte först pressat något slag, och det är ju också okej, om magi ska vara något ovanligt och magikerna kompetenta på annat sätt också. Risken är dock att magikerna känns magiskt inkompetenta nästan på samma sätt som i gamla DoD, vilket kanske inte är avsikten. Vad värre är: bara för att man pressar ett slag är man ju långtifrån garanterad att få någon kraftpoäng för det. Kraftpoängen är viktiga för att man ska fullt ut kunna utnyttja alla häftiga förmågor ens rollperson har. Då tycker jag att det borde vara lite lättare att få dem. Att få kraftpoäng genom att man pressar och skadas känns mer som ett plåster på såren än det primära sättet att skaffa sig dem. Den enklaste lösningen är att man får 1-2 eller 1T6 kraftpoäng i början av varje äventyr eller spelmöte, men det går säkert att lösa på andra sätt också. Exempelvis att olika yrken har olika sätt att erövra kraftpoäng, kanske genom handlingar man utför en gång per spelmöte (krigaren tränar lite innan nattvilan, trollkarlen mediterar eller läser i sina böcker, nasaren räknar pengar; samt även att krigaren besegrar en skrämmande fiende, trollkarlen stöter på forntida trolldom, etc. Lite achievements alltså).

I sammanhanget kan nämnas att jag inte vet om jag gillar "kasta" besvärjelser som term. Är det inte bara en anglicism från "cast spell"? "Lägga" besvärjelser i stället, kanske?
(sound of spatiotemporal holocaust)

Fenhorn
Moderator

Re: Kraftpoängsekonomin

Mon 25 Dec 2017, 12:24

Eftersom alla kan göra allting i spelet. En magiker kan slåss med svärd och rustning som alla andra så tycker jag det är okej. Starten på en kampanj är tuff då ingen har kraftpoäng för någonting, inte ens SL (som ju startar varje spelmöte med en pott lika stor som de KP som spelarna har). Både spelare och spelledare får ju pressa och kommer nog att känna pressen att pressa för att få kraftpoäng vilket kan bli dramatiskt värre kan jag tänka.

Sedan vad gäller kraftpoäng och relationen mellan spelare och SL så är väl Idén bakom det här är ju för att det ska råda balans mellan spelarna och SL vad gäller kraftpoäng. Risken blir ju om man lägger till extra regler för hur olika yrken kan tjäna bonus-KP under ett spelmöte att man bör hitta på liknande för hur SL ska få extra poäng, annars så blir det ju obalans. Nu finns det ju de som tycker att sådana här saker ska inte kopplas till SL men jag tycker att det är bättre att reglerna är uppstyrda (om än hårda) för att sedan de spelgrupper som vill husreglar extra KP till spelarna eller att frikoppla KP relationen mellan spelarna och SL.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Tomas
Site Admin

Mon 25 Dec 2017, 12:27

Bra frågeställning, och något som jag har klurat en hel del på under designarbetet. Ytterligare speltest krävs förstås, men jag ska sammanfatta designtankarna bakom systemet.

Många klassiska fantasyspel har problemet att magiker är usla på allt annat utom magi. De är därtill ofta rätt dåliga även på magi till en början, och måste lägga all sin erfarenhet på att bli bättre på det. När de väl blir skickliga magiker blir de ofta i stället overpowered.

I FBL försöker vi komma runt detta genom att göra magi beroende av kraftpoäng snarare än erfarenhet. Magi är kraftfullt och du kan kasta kraftfulla besvärjelser från spelstart - begränsningen kommer i stället av tillgången till kraftpoäng. Det gör att magiker kommer att kasta besvärjelser ganska sällan, vilket är avsikten. I gengäld kan de vara nästan lika bra som andra yrken på att fajtas med svärd och allt möjligt annat. Vi vill ha ett fåtal mäktiga besvärjelser kastade per spelpass i stället för massor av mesiga besvärjelser. Magiker ska inte bara hålla på med magi.

Som sagt behöver detta testas mer i praktiken, men detta ät tänket bakom systemet. :)
Fria Ligan

Svante Landgraf
Topic Author

Mon 25 Dec 2017, 14:39

Jag förstår, det är en bra tanke. Det återstår att se om man ändå får kraftpoäng tillräckligt enkelt, eller om det behövs något annat (just eftersom det inte räcker att pressa slag, utan pressa och därefter slå dåligt), men det handlar ju om speltestning. Tack för svaret, det är alltid intressant att höra om designtankarna bakom reglerna.
(sound of spatiotemporal holocaust)

Eldhierta

Mon 25 Dec 2017, 15:44

Jag undrar lite om kraftpoängens ursprung. Är de en resurs djupt inom varje äventyrare som de kanaliserar till enastående bragder eller var tar de kraften ifrån? Drar de kraften från en yttre källa? Typ andar, demoner eller det eteriska planets vilda råmagi? Är alla talanger i grunden av magisk natur eller är vissa helt enkelt ackumulerad erfarenhet? OM de är ackumulerad erfarenhet, varför måste du då spendera kraftpoäng för att använda dem? Symboliserar kraftpoängen att du fokuserar på en specifik uppgift och när dina kraftpoäng nått noll är du alldeles för ofokuserad för att kunna frammana den koncentration/styrka/uthållighet/magiska kraft/etc. som krävs? Borde man då inte kunna återhämta kraftpoäng med god sömn/meditation?

Många frågor, mindre mängd svar. Ursäkta min röriga train-of-thought.

Klas

Mon 25 Dec 2017, 16:24

Utan att ha prövat något i praktiken så vill jag gärna tro att det kommer att fungera som det förklarats. Jag gillar't. Om kraftpoängen kommer från naturen eller prestationsångesten av att ha misslyckats i en pressad situation känner jag kan göra detsamma, men lutar åt det senare bara för att det är bra för narrativet då det ger spelarna lite vägledning i karaktärstolkning.

Eventuellt inför jag något slags naturliga kraftkällor i still med noder från Mage där magiker kan "tanka" ett par poäng eller tre. Det säger nästan sig självt att sådana platser för det mesta redan är tagna i besittning av någon annan, vilket kan leda till spännande problem.

Fenhorn
Moderator

Mon 25 Dec 2017, 18:44

I MÅ0 så tycker jag att det är ett ganska bra in-och-ut flöde utav MP. Att man skippar automatiska poäng (som i MÅ0 är en per mutation i början av ett spelmöte) kommer ha betydelse för det första spelmötet då ingen har KP (inte heller SL), men sedan så blir det nog ett bra flöde.

Det enda som står om vad kraftpoäng representerar är när man att pressar  ... "det ger dig viljestyrkan som krävs för att använda dina mest kraftfulla förmågor".

Tomas
Site Admin

Mon 25 Dec 2017, 20:44

Kraftpoängen representerar din viljestyrka, som du kanaliserar och fokuserar genom att pressa slag.

Gillar idén om magiska noder som kan ge extra kraftpoäng. Det finns ju redan besvärjelser med denna effekt, så detta vore ju en naturlig utveckling av det temat. :)
Fria Ligan

Jepis

Tue 26 Dec 2017, 00:34

Kopplingen mellan kraftpoäng och talangerna är givande! Men, när det kommer till magin blir det knepigt.
Magikerns spelbarhet blir helt oavhängig av kraftpoängen. Utan dem kan han inte göra nånting! 
Normalt får ju magikern regenerera kraft av vila. Men inte här -varför då?
Varför krävs det att man pressar ett klättraslag för att kunna rita en symbol ???
Det går att ge ett absurt exempel:
Om man hamnar på 0 kraftpoäng kan man alltid försöka utmatta sig genom att lyfta en stor sten, pressa slaget och hoppas att man får ett ryggskott För då får man kraftpoäng och kan lägga sin besvärjelse. Men om man klarar det utan ryggskott så får man ingen magisk kraft...
-Det känns skevt.
Jag ser även rena meta-spel-tekniska aspekter:
1) det blir taktik i att pressa slaget om man har 1or i första slaget för att försäkra sig om kraftpoäng (vare sig man lyckats eller inte i första slaget). 
2) det blir viktigt att ha hög grundegenskap i de färdigheter som pressas ofta (dvs troligen STY för strid, som känns vanligast att pressa), för att kunna samla kraftpoäng... 
Det ger ett implicit min-max optimeringstänk som gör mig fundersam om det sätter hinder för "rollspelandet" där man behöver meta-förhandla om tärningsslag för att kunna använda sina krafter.

Fenhorn
Moderator

Tue 26 Dec 2017, 01:23

Skevt?

Det är ju likadant i MÅ0. Man pressar sig för att förstå hur en artefakt fungerar och  vips så kan man hoppa 10 meter eller i R&R om man pressar sig när man klättrar så kan alven meditera bättre. Om man tänker rent regelmässigt på det så kan man nog få huvudvärk, oavsett. Visst man här tänka sig att om man pressar sig ofta och lever farligt och på gränsen men ändå överlever, så kommer man viljemässigt stärkt ur det hela men om allting flyter på så lever man på rutin och man kanske tappar det där jävlarinamma. Personligen så tycker jag inte det är så viktigt. I de flesta fall så slår en spelare för de färdigheter de är bäst på och med de GE de är bäst i och då blir ju "källan" till en karaktärs KP allt-som-oftast ganska logisk till vad den karaktären förmodligen kommer använda KP till. Att en magiker inte lägger så många besvärjelser tack vare detta tycker jag är bra. De blir lite som den där trollkarlen i Conan: Förgöraren, han använder inte så mycket magi, men i bland så, eller de där gamla mystikerna som gör en brygd lite då och då när det behövs, inte för att fylla hyllmeter.

1) det blir taktik i att pressa slaget om man har 1or i första slaget för att försäkra sig om kraftpoäng (vare sig man lyckats eller inte i första slaget). 
Visst men det är ju bara GE-ettor som ger kraftpoäng och de orsakar ju även Elände. Har inte haft en enda spelare som frivilligt har tagit Styrka eller Kyla trauma i MÅ0 då dessa GE är väldigt viktiga i strid och MÅ0 är ett action-rollspel som är oerhört lätt att dö i, de pressar bara om de känner att de måste. I MÅ0 så är MP som man får när man slår pressade GE-ettor snarare ett tröstpris i de fallen.

2) det blir viktigt att ha hög grundegenskap i de färdigheter som pressas ofta (dvs troligen STY för strid, som känns vanligast att pressa), för att kunna samla kraftpoäng... 
Åtminstone mina spelare pressar i princip alla slag som är viktiga, oavsett GE. I strid så har jag märkt att om GE-tärningarna och Pryl-tärningarna är säkra (alltså är lyckade redan) så kan man göra självklart pressa fast det kanske inte är nödvändigt om som sagt mina spelare är oerhört försiktiga med att ta skada i Styrka och Kyla (eller att ta sönder utrustning). I MÅ0 så helar man upp Förvirring och Känsla ganska enkelt (speciellt Förvirring) så de färdighetsslagen tenderar att chansas lite mer med har jag märkt. I R&R så har de gjort det lite tuffare att hela upp Intelligens och Karisma men enklare att hela upp Styrka och Smidighet så det kan nog lugna ner spelare som gillar att chanspressa.

Det ger ett implicit min-max optimeringstänk som gör mig fundersam om det sätter hinder för "rollspelandet" där man behöver meta-förhandla om tärningsslag för att kunna använda sina krafter.
Har spelat MÅ0 sedan det kom ut och har aldrig märkt någon min-max optimering. Det kan ju bero på spelare i.o.f.s. Men jag tror att spelare som försöker köra någon slags min-max kommer att duka under förr snarare än senare av orsaker som jag redan nämnt.