• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Thu 28 Dec 2017, 22:40

”Korpgudens vilja”
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
omygawd
Posts: 1
Joined: Wed 03 Jan 2018, 21:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Wed 03 Jan 2018, 22:03

Måste sälla mig till gruppen som har en del invändningar mot namnet "Rov & Ruiner". Låter som en modul, snarare än ett nytt system som någon så klokt påpekade tidigare i tråden. Dessutom ligger det farligt nära den lite grövre synonymen till ändalykt, vilket glada spelare i min grupp redan påpekat. Personligen tycker jag att det är bra att hålla kvar vid den engelska titeln så långt det går. "Det förbjudna landet" har en viss mystik över sig som tilltalar mig och min spelgrupp i alla fall.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Thu 04 Jan 2018, 08:38

Av någon anledning så får "Det förbjudna landet" mig att tänka på orientaliskt tema med samurajer och ninjor :-) (Hellre det glömda landet isåfall).

Vad tror ni om "Det Förseglade Landet" ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Lalipat
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Thu 04 Jan 2018, 09:28

Alla land-varianter (även den engelska) får mig att tänka på Den oändliga historien och Landet för längesedan. De träffar alltså nostalgi-nerven, men lite fel settings. Jag har tolkat spelets kärna som att utforska och övervinna fiender i en ganska smutsig och mörk setting. Det talar i och för sig för att land är ett bra ord (eftersom det förmedlar utforskande), men oavsett vilket ord som sätts före blir alla land-titlat för ljusa för mig. Jag tycker att symboler som korpar och ruiner funkar bättre, och att Raven Ruins är det bästa namnet spelet kan ha, men den engelska titeln kanske inte är under diskussion. Dessutom är Korpruiner inte lika snyggt.

Äsch... Rov & Ruiner är helt okej för mig! Hellre det än något land.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Fri 05 Jan 2018, 00:21

Vad sägs om Sargade Länder (Sundered Lands på engelska)?
 
lordnephilim
Posts: 3
Joined: Thu 15 Oct 2015, 13:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Fri 05 Jan 2018, 11:38

Jag gillar Rov & Ruiner! Satte sig direkt. Skön retrokänsla som verkar passa känslan av just detta spel. X & Y är liksom rollspel för mig. Mycket bättre än Ärans Väg eller nån typ av översättning av Forgotten Lands.
the Man, the Myth, the Legend...
 
Oddball_E8
Posts: 442
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Fri 05 Jan 2018, 12:38

Ok, nu kommer jag låta jäkligt småsint, men när är det för sent att ändra sin kickstarter?

För om titeln förblir Rov och Ruiner, så tror jag att jag vill ha den engeslka utgåvan istället  :?
 
__mahju
Posts: 1
Joined: Fri 05 Jan 2018, 12:37
Location: Stockholm, Sweden

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Fri 05 Jan 2018, 17:47

Heh, "Rov och Ofog" kom lite skämtsamt upp som förslag när några vänner och jag spånade möjliga svenska namn för spelet över en en öl en kväll. "Rov och Ruiner" är ett väldigt bra namn. Det känns unikt, evokativt och resonerar klart med känslan i spelvärlden. 

I min mening är det viktigaste är att titeln inte smälter in bland andra. "Ärans väg" och "Det glömda landet" känns båda lite väl anonyma och sticker helt enkelt inte ut tillräckligt. 

Andra förslag kan vara Korpens Lag, Blodsdimmans ruiner eller Ruiner i Dimman. Jag förstår att man kanske inte vill ha en titel på formen "Ravland: X" p.g.a. likheten med Coriolis, men det hade kunnat öppna för en del förslag som Ravland: Ruiner i Dimman.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sat 06 Jan 2018, 15:45

Förbjudna Ruiner
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sat 06 Jan 2018, 21:54

Förbjudna Ruiner
P3-dokumentär :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests