• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sat 06 Jan 2018, 22:22

Förbjudna Ruiner
P3-dokumentär :D
?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sat 06 Jan 2018, 22:38

Förbannelsens Ruiner, då?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sun 07 Jan 2018, 00:06

Förbjudna Ruiner
P3-dokumentär :D
?
Förlåt, det lät bara som ett namn på en dokumentär i typ Sveriges Radio P3. Om Maya- eller Incaimperiet. Inte meningen att vara dryg, konstig humor bara.
 
User avatar
Hrodebert
Posts: 72
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Tue 09 Jan 2018, 11:09

Jag framhärdar i min hållning angående spelets namn. På sidan 3 i Alfa-texten läser jag:

Sedan den dagen kallas besvärjarens marker Det glömda landet.

Detta uttryck återkommer sedan på fler ställen och är så att säga redan etablerat som ett namn för det område som spelet handlar om. 

Angående Rov och Ruiner så tycker jag att det känns lite obalanserat språkligt sett. Det är något med rytmen i namnet som klingar fel i mina öron. 

Rav betyder dessutom bärnsten på danska. Till skillnad från isländskans hrafn eller engelskans raven. Den svenska motsvarigheten är ram som återfinns i ortnamn som Ramberget i Göteborg och Ramdala i Blekinge eller i folktrons nattramn (en osalig ande i fågelgestalt oftast en korp). 

Spelets namn är inte oviktigt så det behöver bli ett bra som tilltalar och skapar nyfikenhet.
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Khan
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Fri 12 Jan 2018, 15:42

Jag är också skeptisk till R&R som titel. Det låter lite för... meh. Har svårt att förklara vad det är som skaver, men det låter helt enkelt fel.

Det Glömda Landet känns inarbetat i texten och passar också världsbygget rätt bra. Ingen har kunnat gå ut i blodsdimman på trehundra år och därmed har landets geografi glömts bort. Jag köper det rakt av. Det låter mystiskt, spännande och inbjudande på samma gång.

Men jag är egentligen mest sugen på att ni ska behålla ursprungsnamnet Ärans Väg. Tre anledningar. 1 - Det låter fräckt. 2 - Det anspelar både på den fysiska vägen RP går, och den metaforiska vägen när man blir bättre och hittar skatter. 3 - Det är en bra blinkning till gammel-DoD utan att det är överdrivet uppenbart för oss som inte var med på den tiden.

Så tänker jag.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Fri 12 Jan 2018, 18:32

Jag är också skeptisk till R&R som titel. Det låter lite för... meh. Har svårt att förklara vad det är som skaver, men det låter helt enkelt fel.

Det Glömda Landet känns inarbetat i texten och passar också världsbygget rätt bra. Ingen har kunnat gå ut i blodsdimman på trehundra år och därmed har landets geografi glömts bort. Jag köper det rakt av. Det låter mystiskt, spännande och inbjudande på samma gång.

Men jag är egentligen mest sugen på att ni ska behålla ursprungsnamnet Ärans Väg. Tre anledningar. 1 - Det låter fräckt. 2 - Det anspelar både på den fysiska vägen RP går, och den metaforiska vägen när man blir bättre och hittar skatter. 3 - Det är en bra blinkning till gammel-DoD utan att det är överdrivet uppenbart för oss som inte var med på den tiden.

Så tänker jag.
Jag kan förstå vad du menar med R&R (även om jag inte håller med) men för mig är det ändå bättre än både Det Glömda Landet och Ärans Väg.

I det första fallet för att Det Glömda Landet låter som en äventyrsbok för barn där man springer på dinosaurier eller mystiska älvor. Inte ett grimdark-rollspel där man återupptäcker ett land förrött och förvridet av krig och demoniska krafter. I alla fall i mina öron.

I det andra fallet eftersom Ärans Väg känns alldeles för låst på så sätt att det på något sätt blir en tvungen del av konceptet att söka ära och berömmelse. Jag har i alla fall tolkat det mer som att det drivande elementet i just det här rollspelet mer lutar åt jakten efter rikedom, makt och kunskap (i syfte att få mer rikedom och makt). Sen är det så klart upp till varje spelare vad deras drivkraft ska vara, så en del följer kanske ärans väg, men för mig blir det fel att i förväg "bestämma" vad drivkraften ska vara genom att sätta en så snäv titel.

Jag tror fortfarande på att en vettig halv-direktöversättning som behåller tonen från Forbidden Lands är rätt väg att gå. Typ Förhärjat Land eller Förbjuden Mark eller något liknande.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sat 13 Jan 2018, 12:33

Jag tror fortfarande på att en vettig halv-direktöversättning som behåller tonen från Forbidden Lands är rätt väg att gå. Typ Förhärjat Land eller Förbjuden Mark eller något liknande.
Bara Härjat land kanske?
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sat 13 Jan 2018, 14:36

Jag tror fortfarande på att en vettig halv-direktöversättning som behåller tonen från Forbidden Lands är rätt väg att gå. Typ Förhärjat Land eller Förbjuden Mark eller något liknande.
Bara Härjat land kanske?
Ja, kanske det :) Eller Härjad Mark för en schysst kombo. Och sen blir det ju att man spelar det HardMode, såklart! :D
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sat 13 Jan 2018, 16:14

Jag tror fortfarande på att en vettig halv-direktöversättning som behåller tonen från Forbidden Lands är rätt väg att gå. Typ Förhärjat Land eller Förbjuden Mark eller något liknande.
Bara Härjat land kanske?
Gillar Härjat land
Kanske Förödelsens länder? Fördömmelsens länder?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sat 13 Jan 2018, 18:46

Jag tror fortfarande på att en vettig halv-direktöversättning som behåller tonen från Forbidden Lands är rätt väg att gå. Typ Förhärjat Land eller Förbjuden Mark eller något liknande.
Bara Härjat land kanske?
Härjedalen? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests