• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Mon 25 Dec 2017, 20:28

Med tanke på spelets karaktär så är ett namn som ”Ärans väg” missvisande anser jag. Figurerna som skall äventyra sägs ju inte vara hjältar utan snarare vagabonder i gränslandet mellan ordning och kaos, ljus och mörker. ”Rov och ruiner” tycker jag inte heller landar riktigt rätt. Det förklarar ju mer vad spelets kärna är dvs plundra dolda skatter på övergivna platser. Det engelska namnet ”Forbidden lands” har en helt annan klang och öppnar åtminstone upp tankarna för mig. Frågor om vad som finns där och varför det är förbjudet väcks.

Jag önskar helt klart ett annat namn som mer syftar på landområdet där äventyren utspelar sig likt ”Forbidden lands” gör.

Förbjudna Landet - Fördömda Landet - Fredlösa Landet - Förödda Landet - Förseglade Landet - Fasansfulla Landet -

För övrigt vill jag bara säga tack för ert arbete med ett nytt spännande rollspel. Riktigt roligt att få följa med på äventyret.
Även om jag nu tycker att "Rov & Ruiner" är ganska snyggt kan jag hålla med om att det inte binder samman de olika utgåvorna särskilt bra. Tycker dina förslag är ganska bra, men vrider mig lite när den lösa formen i "Forbidden Lands" blir det smått låsta "Förbjudna Landet". I mitt tycke känns ju Ravland inte direkt som ett enhetligt rike i och med att det egentligen inte finns något samstyre (förutom Zygofer och Rostbröderna) utan snarare som flera småriken i samma geografiska område. Därför skulle jag yrka på att det isåfall blir Förbjudna Länder eller min nuvarande favorit; Försakade Länder. Förbjudet Land/Förbjuden Mark funkar iofs också, konstigt att jag inte tänkt på det förut...
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Mon 25 Dec 2017, 20:52

Vad tror ni om Demondimmans Dal?

Knyter an till spelvärlden på ett konkret sätt och ger lite X&X-effekten utan att köra den rakt av. Möjligen lite väl specifikt, men det kanske man kan leva med.
Fria Ligan
 
User avatar
Styrbjrn
Posts: 1
Joined: Fri 27 Nov 2015, 00:06

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Mon 25 Dec 2017, 20:55

Kul med alfan, blir pepp på att spela!
Måste dock instämma i att r&r känns lite sådär som titel. Gillar egentligen ”ärans väg”, både hur det låter och kopplingen till den gamla kampanjen men när man läser både setting och regler så tycker jag inte att ära är helt passande, så det känns inte heller helt hundra. Man kanske kan fortsätta i tangentens riktning och kalla det ”mörkrets hjärta”?
Om inte så föredrar jag nog en direktöversättning av den engelska titeln i stil med ”förbjudet land”.
 
User avatar
Svante Landgraf
Posts: 40
Joined: Thu 04 Apr 2013, 17:27

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Mon 25 Dec 2017, 21:43

"Demondimmans dal" är inte illa. DDD är en fin förkortning också.
(sound of spatiotemporal holocaust)
 
erti
Posts: 51
Joined: Tue 06 Dec 2016, 15:36

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Mon 25 Dec 2017, 21:53

Personligen tycker jag "Demon" är ett så generic fantasy-ord. Dimmornas Dal låter mer som mystik och fuktig kyla. Demondimmans dal låter som en trött SL ville få dalen att låta ännu farligare. "Det är ingen vanlig dimma... det är en... eeh... DEMONDIMMA!" (Vill inte pissa på era idéer såklart men du frågade ju :) )

Rov och Ruiner låter mer som en innehållsförteckning än något mystiskt. Vad finns där? Lite Rov och lite Ruiner. Som Gott och Blandat. Det känns som att namnet funkar men att det finns ett perfekt namn i era skallar nånstans, som bara ligger och jäser. Fortsätt nöta så kommer det!
 
User avatar
Hrodebert
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Tue 26 Dec 2017, 12:44

Heter inte spelet "Det Glömda Landet" egentligen? 

Det känns verkligen så vid en genomläsning av Alfa-texten.

Titeln behöver ju bli bra eftersom den anger spelets "riktning".

Fortsätt spåna annars kommer Zygofer och förvandlar er till vårtiga paddor!  :lol:
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Tue 26 Dec 2017, 13:00

Det Glömda Landet låter i mina öron alldeles för mjäkigt (förlåt Tomas...) och även om jag gillar Rov & Ruiner så låter det kanske lite för mycket som en stråtrövar-modul :D Min bror kom med det halvsnygga förslaget Utmarken, som iofs är snyggt, men kanske inte har nån direkt koppling till spelet... I nuläget ligger min röst på Förbjudet Land eller Förbjuden Mark.
 
Mayor
Posts: 24
Joined: Tue 26 Dec 2017, 13:56

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Tue 26 Dec 2017, 14:29

Hejsan. Förlåt om jag låter lite neggig, men nästan alla förslag i den här tråden är bättre än "Rov och Ruiner"  enligt min mening. "Demondimmans Dal" är mycket bättre, och varianter på den engelska titeln, som "Det Förbjudna Landet" och liknande, funkar också. "Rov och Ruiner" låter i mina öron lite för mycket som ett barnspel från Alga på 80-talet, och även om en del av charmen är att återskapa lite "old school känsla" i spelet, så känns titeln ändå lite... larvig. Det vore synd att paja första intrycket av vad som verkar bli ett kanonspel med en sådan titel. Min ödmjuka åsikt. :) 
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Tue 26 Dec 2017, 18:33

Heter inte spelet "Det Glömda Landet" egentligen? 
Det Förgätna Landet?
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Tue 26 Dec 2017, 18:54

Heter inte spelet "Det Glömda Landet" egentligen? 
Det Förgätna Landet?
Det är även en vanlig svordom: "Förgätna land" bland dvärgar och orcher.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests