• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Jens go game

Re: Titel: Rov och Ruiner, är det bestämt?

Sun 24 Dec 2017, 19:14

Jag tycker Rov & Ruiner funkar. Gillar det. Och bilderna anspelar på Drakar & Demoner innan Ereb Altor. Ja det är helt enkelt underbart att namnet också anspelar på den den gamla tiden på samma sätt som bilderna.

Mindfighter

Sun 24 Dec 2017, 20:29

Absolut, hela spelet är en härlig hyllning till 80-talet, därför ”Ärans väg” var så bra, det bästa drakar&demoner äventyret, även om premisen inte är skinande hjältar så tycker jag det passar. Annars kan det heta ”Nisse spelet”. Vill personlingen inte ha rovor upprycka ur marken eller korpar som kraxar...

Eldhierta

Mon 25 Dec 2017, 10:13

Absolut, hela spelet är en härlig hyllning till 80-talet, därför ”Ärans väg” var så bra, det bästa drakar&demoner äventyret, även om premisen inte är skinande hjältar så tycker jag det passar. Annars kan det heta ”Nisse spelet”. Vill personlingen inte ha rovor upprycka ur marken eller korpar som kraxar...
Men "Ärans väg" känns så styrt... Det kan ju tänkas att folk inte BARA vill spela hjältar som jagar ära? De kanske endast är ute efter pengar och berömmelse? Och nu är det ju inte den typen av "rov" som det handlar om utan den typen som du återfinner i till exempel rovdjur, rovdrift, brudrov, rovriddare, rovgirighet eller rovlysten.

Mackie_74

Mon 25 Dec 2017, 10:52

Jätteintressant att höra alla förslag! Det tyder på engagemang! Det är klart att ärans väg kan ses som styrt... Rov framkallar inte någon bild direkt för mig.. känns lite vardagligt... utan direkt spänning, "mitt i naturen" typ... . kan man hitta något annat som går hållet, men med ner feeling? Kanske spelkonstruktöretna kan göra någon "poll" om de anser att det finns intresse? God fortsättning på er alla!

johnnii

Mon 25 Dec 2017, 11:04

Föredrar också Ärans väg, men kanske upphovsrättsproblem med det namnet?

Eldhierta

Mon 25 Dec 2017, 11:11

Jätteintressant att höra alla förslag! Det tyder på engagemang!  Det är klart att ärans väg kan  ses som styrt...  Rov framkallar inte någon bild direkt för mig.. känns lite vardagligt... utan direkt spänning, "mitt i naturen" typ... .  kan man hitta något annat som går hållet, men med ner feeling? Kanske spelkonstruktöretna kan göra någon "poll" om de anser att det finns intresse? God fortsättning på er alla!
Det är jäkligt spännande hur evokativt ett ord kan vara för en del samtidigt som det faller helt platt för andra. För mig är rov ett jätteladdat ord, jag får direkt upp en hel uppsjö av bilder i skallen när jag hör ordet. Mörka uppgörelser i natten, våldsamma strider och nesliga mord. What can I say, jag gillar't!

Svante Landgraf

Mon 25 Dec 2017, 12:03

Jag gillade "Ärans väg". Jag gillar även "X & Y"-titlar, och är ett stort fan av "Ruiner", men "Rov" känns rätt mesigt för mig. Tror fortfarande att jag argumenterar för "Fasornas land" för att behålla allitterationen och en liten del av innebörden från den engelska titeln. :)
(sound of spatiotemporal holocaust)

Hrodebert

Mon 25 Dec 2017, 16:56

Med tanke på spelets karaktär så är ett namn som ”Ärans väg” missvisande anser jag. Figurerna som skall äventyra sägs ju inte vara hjältar utan snarare vagabonder i gränslandet mellan ordning och kaos, ljus och mörker. ”Rov och ruiner” tycker jag inte heller landar riktigt rätt. Det förklarar ju mer vad spelets kärna är dvs plundra dolda skatter på övergivna platser. Det engelska namnet ”Forbidden lands” har en helt annan klang och öppnar åtminstone upp tankarna för mig. Frågor om vad som finns där och varför det är förbjudet väcks.

Jag önskar helt klart ett annat namn som mer syftar på landområdet där äventyren utspelar sig likt ”Forbidden lands” gör.

Förbjudna Landet - Fördömda Landet - Fredlösa Landet - Förödda Landet - Förseglade Landet - Fasansfulla Landet -

För övrigt vill jag bara säga tack för ert arbete med ett nytt spännande rollspel. Riktigt roligt att få följa med på äventyret.
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."

Oddball_E8

Mon 25 Dec 2017, 17:10

Jag önskar helt klart ett annat namn som mer syftar på landområdet där äventyren utspelar sig likt ”Forbidden lands” gör.

Förbjudna Landet - Fördömda Landet - Fredlösa Landet - Förödda Landet - Förseglade Landet - Fasansfulla Landet -
Ja, jag undrar varför man aldrig gick med en någorlunda direkt översättning i första hand...

Just de exemplen du gav tycker jag passar utmärkt.

Känns oerhört konstigt att det heter något fullständigt annorlunda på engelska.

Ungefär som om Mutant: År Noll skulle hetat "Ruins and Mayhem" på engelska, eller nåt liknande...

Simpa

Mon 25 Dec 2017, 17:46

Kul med alphan! Inga direkta överraskingar, förutom att magisystemet verkar riktigt bra (och är väldigt likt ett D&D Expert-mod jag kört en del! Tyder på att fler tänkt rätt oberoende av varandra :)

Men saknas inte talanger för magiker (utöver "magiskolorna" alltså)? Eller har jag missat något?

Riktigt schyst stämning i Vädersten också, ingen mjäkfanatsy här inte - full rulle! Skattkatapulten kanske var lite väl tecknad film, men annars riktigt gjutet. Hoppas fler äventyrsplatser håller det här måttet, då kommer det bli riktigt skoj att äventyra i Ravland!! :D

Måste dock ge mig in i namn-debatten. Rov & ruiner slog tyvärr inte an nån sträng hos mig, eller det slog an en rätt kass bra sträng. &-namn känns så gjort. Gillar både Briors Korp-varianter och framförallt "Fasornas land" och de andra varianterna som mer lutar åt "Forbidden Lands" vilket jag gillar skarpt. 

Mina 50 öre i debatten!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
GZIP: Off