User avatar
Broffe
Topic Author
Posts: 11
Joined: Tue 06 Aug 2019, 09:14

Rätt stämning som SL

Tue 25 Jan 2022, 11:31

Jag har svårt att komma i rätt stämning när jag ska spelleda svärdets sång, hur gör ni för att komma in i rätt "mode"?
Har ni förslag på filmer eller serier som har dark-gritty fantasykänsla liknande svärdets sång?
Btw, jag har såklart läst alla svärdets sång-böcker som finns men de ger mig inte tillräckligt tyvärr.

ps Jag längtar till Erik G. är klar med sin novell
 
Erik M
Posts: 16
Joined: Wed 21 Jul 2021, 20:02

Re: Rätt stämning som SL

Tue 25 Jan 2022, 13:49

The Witcher känns hyfsat rätt på.
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Rätt stämning som SL

Wed 26 Jan 2022, 14:02

Sweden Rolls podcast
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Rätt stämning som SL

Fri 28 Jan 2022, 13:48

Alla kämpar för att överleva.
Slaveri är allmänt accepterat.
Orcher är hatade.
Alver är läskiga (i min värld är de ondast av allt)
Rost har nässlat in sig överallt, men många bypräster är lata.
Odöda vandrar om natten.
Monster äter upp vandrare i skogen.
Allt är förjävligt!
Att hitta en by där man kan leva till gammal ålder är en dröm! Någon jagar dig alltid!
 
User avatar
Broffe
Topic Author
Posts: 11
Joined: Tue 06 Aug 2019, 09:14

Re: Rätt stämning som SL

Fri 28 Jan 2022, 19:10

Jag tror att det är just det här som gör svärdets sång så svårt för mig att sätta i rätt stämning jämfört med andra rollspel som jag spelleder.
Alla raser i Ravland ser väldigt annorlunda på det mesta. I spel som Ur Varselklotet har de flesta rollpersoner liknande tankar om vad det innebär att vara 10 år i ett samhälle där vuxna inte lyssnar på en, de har det gemensamt. Men hur ser en vargman på monster i skogen? Är slaveri något som påverkar andra raser lika mycket som orcher? Det är så klart upp till mig som SL att förmedla målande bilder till varje enskild rollperson beroende på vilken ras/yrke/personlighet men ofta blir det för komplext och för mycket vid bordet vilket leder till att jag kör något halvdant som skulle passa de flesta rollpersonerna utan att exkludera någon. Kanske lägger för mycket ansvar på mig som spelledare men jag leder ofta spel för mindre erfarna spelare som kanske inte vågar/vill komma med hur deras karaktärer upplever specifika situationer. Oj nu blev det lite långt men jag tror att jag pratar om perspektiv och hur man spelleder en grupp spelare med väldigt olika sådana.
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Rätt stämning som SL

Fri 28 Jan 2022, 21:36

Kom ihåg att allt ansvar för stämningen inte ligger på dig! Ni bygger berättelsen tillsammans. Vet dina spelare inte så mycket om världen eller släkternas inneboende världsåskådning/hållning gentemot varandra, ge dem den infon i bitar du tycker känns naturligt. Ge bakgrund, beskriv, informera och spela ut vad du tycker känns viktigt för dig. Välj ett par saker, kanske någon varje spelpass, sådant du verkligen vill trycka på och spela ut dem. De av dina spelare som känner sig trygga och har intresset för det, kommer själva hjälpa till genom att fråga eller spela ut en uppfattning. Har de inte det intresset utan bara vill spela "en stark enstöring till barbar med stort svärd", men alla har trevligt när ni spelar, så räcker det. Det är också ok att spela en karaktär av ett släkte som inte beter sig som sina släktingar.

Beskriv inte hur de känner inför slaveri, det måste de få bestämma själva. Visa dem effekterna av det istället! Är alver nobla och eftertänksamma i alla andra spel du kört? Presentera ett scenario där de måste söka upp en stam alver för att få viktig kunskap/hjälp/pryl och visa sedan hur omänskligt de slaktat nybyggarfamiljen eftersom de bröt mark där alverna för länge sedan lämnat en vän som skulle omvandla sig till ent. "Människor får inte hållas så långt norröver, det fastslogs i Landalagen för länge sedan. De var lagbrytare!" Orcherna vägrar ställa kämpar till ert förfogande för att mota de annalkande trollen eftersom ni är vänner med de där förb....de slavägarna (gruppens dvärg/alv). Byprästen, rostbrodern, som verkligen hjälper byborna med både läkekonst, andlig ledning, skolgång.... och med gråt i ögonen plockar ut tre ynglingar att att sända till Haggahus för kommande skördeblot...

För vem är bakgrund/världsbyggandet viktigast? För mig är det... för mig. Som SL njuter jag av allt coolt bakgrundsmaterial men efter en mer än tre år lång kampanj har mina spelare inte sett allt än. Än mindre tagit det till sig. De har sett mycket. Och tycker det har varit coolt. Men de är fortfarande mer intresserade av vad just DERAS karaktärer upplever, av äventyret, än av min coola värld med intriger/maktkamp/glömd kunskap/märkliga släktesegenheter/legender och historia. Sånt är mest för att jag ska kunna porträttera mina SLP desto bättre och mer differentierat, för att jag ska komma på trovärdiga och intressanta äventyrskrokar.

Kör inte allt på en gång. Har du och dina spelare roligt när ni träffas och spelar? Bra. Kom ihåg att det är det viktigaste.
 
User avatar
Broffe
Topic Author
Posts: 11
Joined: Tue 06 Aug 2019, 09:14

Re: Rätt stämning som SL

Sat 29 Jan 2022, 23:00

Tack för alla svar!
Mr Oldtimer: Mycket av det du säger behöver sägas så att man inte glömmer att vi skapar berättelser tillsammans runt bordet. Tack för att du tog dig tid med ett sånt detaljerat svar och en inblick i hur du spelleder :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests