Helgaborg
Topic Author

Nybörjarfrågor

Sun 21 Nov 2021, 20:08

Hej!

Första spelmöte till helgen; blir underbart! Kort nybörjarfråga ang magi; en nyskapad Magiker som hoppar över allmän talang kan börja med nivå 2 på sin magväg. T.ex ”Blodets väg 2”. M.h.a. en formelbok (s.116) kan hon alltså direkt lägga besvärjelse som tillhör nivå 3 (eftersom dessa räknas som nivå 2)?

Fenhorn
Moderator

Re: Nybörjarfrågor

Sun 21 Nov 2021, 22:54

Om man gör en karaktär på "vanligt sätt" och inte med livsstigar och grejer så kan man i stället för en av sina allmänna talanger, öka sin yrkestalang (så som t.ex. Blodets väg) ett steg. I spelet så kan man kasta alla besvärjelser i sin yrkestalang upp till den nivå man besitter och även alla allmänna besvärjelser upp till den nivån. Man kan chanskasta besvärjelser som är en nivå högre än den man har så har man Blodets Väg 2 så kan man chanskasta alla Blodets Väg 3 besvärjelser och alla Allmänna 3 besvärjelser.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Mr Oldtimer

Sun 21 Nov 2021, 23:11

Och ja, om du använder formelboken där en nivå 3 besvärjelse är nedskriven kommer du kunna kasta besvärjelsen och slippa det automatiska magiska missödet eftersom den då räknas som en nivå 2 besvärjelse.

Fenhorn
Moderator

Sun 21 Nov 2021, 23:27

Och ja, om du använder formelboken där en nivå 3 besvärjelse är nedskriven kommer du kunna kasta besvärjelsen och slippa det automatiska magiska missödet eftersom den då räknas som en nivå 2 besvärjelse.
Tack, glömde bokj*veln i min beskrivning.

Helgaborg
Topic Author

Mon 22 Nov 2021, 20:24

Tackar!

Nästa fråga; ingredienser (fort ”Magi”):
”När du kastat besvärjelsen är ingrediensen förbrukad…”.

Ok; det innebär att man behöver ha en instrumentmakare nära till hands; det kommer att gå åt ett antal lyror, harpor, flöjter och trummor som Stensångare… Right?

Och; när talanger läger till tärningar; vilken typ av tärning är det då?
Last edited by Helgaborg on Mon 22 Nov 2021, 21:50, edited 1 time in total.

Fenhorn
Moderator

Mon 22 Nov 2021, 21:45

Tackar!

Ok; det innebär att man behöver ha en instrumentmakare nära till hands; det kommer att gå åt ett antal lyror, harpor, flöjter och trummor som Stensångare… Right?
Det står att ingrediensen är förbrukad och inte kan användas som ingrediens igen. Det här betyder ju inte att lyran inte längre är en lyra utan att lyran inte längre går att använda som ingrediens igen. Det här kan man ju tolka på olika sätt. Men personligen så gillar jag inte att man har en massa extra bokföring som skulle bli fallet om du som spelare skulle behöva skriva upp vilka lyror som går att använda som ingredienser och vilka som bara är lyror. Det jag gör är att jag helt enkelt bryter föremålet. Föremålet är sönder och måste lagas för att kunna användas igen, som lyra eller som ingrediens. Vissa ingredienser är självklart sådana som är förbrukade, så som järnfilspån eller facklor.

Vi har en husregel när det gäller ingredienser som utav typen, kritor, ljus, järnfilspån, o.s.v., d.v.s. småsaker som verkligen förbrukas. Vi använder resurstärningar till det, på samma sätt som för facklor. Så druider och trollkarlar har en liten bältesbörs (eller kanske flera) med ingredienser, så som Järnfilspån T8, Ljus T10, Kritor T6. När han använder en ingrediens så slår han tärningen och kollar om den sänks ett steg. Det blir mer spännande då, för man vet aldrig riktigt när den sista kritan är använd.

Mr Oldtimer

Mon 22 Nov 2021, 23:47

Vi kör med liknande husregler men jag har sagt att detta även gäller för större föremål, då jag tycker det är en ganska dyr affär att vara magiker ändå. Dessutom har jag en liten spelargrupp med bara 3 spelare så den extra kraften en magiker kan lägga bryter inte sönder spelet för min del. Små föremål förbrukas efterhand ur ett litet lager. Större artiklar, som en luta, har en större inneboende kraft/magisk resonans (eller vad man nu vill kalla det) och kan nyttjas fler gånger innan den är förbrukad. Inget satt i sten utan mer som riktlinje. En vanlig luta kanske fungerar som resurstärning T6 medan en vackert ornamenterad/skickligt tillverkad luta skulle få T8. Kanske en artefakt skulle kunna fungera som T10? Det har fungerat bra genom en lång kampanj och inget som jag ser inverkat menligt på vårt spel. De tillfällen detta nyttjas mest är druidens läderpung med lera till "Helande händer". Den rymmer dock aldrig mer än T8 eftersom leran måste hållas fuktig och det skulle räknas som om det väger mer om han vill bära med sig mer.

Fenhorn
Moderator

Mon 22 Nov 2021, 23:58

Bra idé det där med att använda resurstärning även på större ingredienser, då blir det lite spänning när man använder större ingredienser med, man vet aldrig när lutan blir "förbrukad".

Mr Oldtimer

Tue 23 Nov 2021, 00:09

Bra idé det där med att använda resurstärning även på större ingredienser, då blir det lite spänning när man använder större ingredienser med, man vet aldrig när lutan blir "förbrukad".
Blir fort dyrt annars och magikernas risk för missöde och dyra talang (det är ont om lärare i mina kampanjer) gör att jag inte har något problem att låta dessa saker få fungera mer än en gång. Det blir mest en massa strul om magikerna måste ta med sig flera lutor/trummor/vaddetnukanvara ut på äventyr. Tycker jag. Och min spelgrupp.

Skops

Tue 23 Nov 2021, 23:33

Tackar!

Och; när talanger läger till tärningar; vilken typ av tärning är det då?
Notera att ingredienser endast höjer effektgraden (s.114). De är inte ett krav för att kasta besvärjelsen förutom i vissa speciella fall ex. ritualer.