User avatar
Eldhierta
Posts: 398
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Mina samlade alster

Fri 26 Jun 2020, 20:27

Här kommer ett slumpmöte som ni gärna får låna:

Teaterkompaniet och kartan
Ni är på väg upp för en liten uppförsbacke. När ni närmar er backkrönet hör ni plötsligt ett märkligt, plåtaktigt muller från andra sidan och sedan en kvinnoröst som utbrister: ”Hjälp, min ädle konung, folket i byarna lider!” En mans röst svarar: ”Öh, min sköna mö...vad fattas dig i denna...?”
Plötsligt avbryter en upprörd mansröst: ”BRYT! ALEJIKS! FÖR TIONDE GÅNGEN, DET SKA VARA DU TAPPRA MÖ. TAPPRA! VAD FATTAS FOLKET I DENNA VACKRA BYGD?! Och snälle rare Grush, kallar du det där ETT DOMEDAGSMULLER?! Nog ska väl en stor och stark orch som du kunna få till ett ordentligt DOMEDAGSMULLER! Och vart var flöjtmelodin...” osv


Rösterna och ljuden rollpersonerna har hört kommer från Otivald Fagers Berömda Teaterkompani vars vagn har gått sönder efter att ha kört på en stor Sten. Dvärgen Trond , allmänt kallad Skägget, håller på att undersöka skadorna. Under tiden passar de övriga på att repetera sin kommande pjäs, en hjältesaga om en gudautnämnd kung som undsätter ett folk i nöd. Ganska taffligt, regissören Otivald Fager låter mycket irriterad när han leder repetitionen. Orchen Grush får en utskällning för att hans ljudeffekt för åska inte låter tillräckligt domedagsaktigt och den unge skådespelaren Alejiks fåör att han inte kan sina repliker.
Om äventyrarna ger sig till känna kommer hela teaterkompaniet utom Trond och Otivald att samla sig runt om och tjattra nyfiket, frågorna haglar. Otivald försöker förgäves hålla igång repetitionen men ger upp efter en stund. Efter ett tag ansluter Trond och meddelar att han behöver åtminstone ett dygn för att laga vagnshjulet tillfälligt och att de sedan behöver komma till en hjul- eller vagnmakare som kan göra ett mer gediget jobb.
Då vänder sig Otivald till rollpersonerna för att be om hjälp. Han tar fram en karta över närområdet och undrar var närmsta by med en vagnmakare kan tänkas finnas. Rollpersonerna lägger märke till att en intressant äventyrsplats är utmärkt på kartan (eller något annat som gör att de gärna vill ha den, i min kampanj var kartan utriven ut en bok och på baksidan fanns info om en för kampanjen viktig artefakt).
Otivald kommer också att erbjuda att dela läger med dem med baktanken att de nog utgör bra extra säkerhet i dessa farliga trakter. Han kommer att erbjuda dem en gratis föreställning av deras nuvarande uppsättning, en komedi som heter Resen reser söderut, och om inte det fungerar erbjuder han dem en liten summa pengar.
Otivald Fager är en gammal regissör som vill få en trygg tillvaro med en rik mecenat för att slippa resa runt. Med sig har han totalt nio personer. De slickar just nu sina sår efter ett misslyckat framträdande i den senaste byn/borgen.
Föreställningen Resen reser söderut är något man antingen älskar eller hatar. Ju högre INT desto mindre chans att man gillar den. Varför inte låta de som misslyckas med slag i Bildning bli helt eld och lågor över teaterkompaniets ädla konster?

Försök locka rollpersonerna att spendera en stund tillsammans med teaterkompaniet så att de hinner lägga märke till alla intriger som ligger och puttrar under ytan.

Personer:
Otivald Fager (64 år)
Tänk Ingmar Bergman, allt för konsten! Tror att Bedina har ett förhållande med Tasko Pina och överväger därför att avskeda honom vid nästa lämpliga tillfälle. Otivald har i sin ägo en åtråvärd karta över närområdet.
STY 3 SMI 2 INT 4 KAR 4
Närkamp 1 Bildning 3 Skaldekonst 3 Genomskåda 1 Manipulera 3
(Svarta kläder, märklig hög hatt, koppartratt med handtag (megafon), åtråvärd karta över närområdet, ett antal pjäser nedskrivna i slitna böcker, en penningpung med lämplig mängd silvermynt)

Bedina Fager (35 år)
Otivalds nya fru, hatar sin styvdotter, har ett hemligt förhållande med Alejiks.
Skicklig med kniv.
STY 3 SMI 3 INT 3 KAR 5
Närkamp 2 Skaldekonst 2, Rörlighet 1 Genomskåda 1, Manipulera 2 Knivkämpe 2
(Kniv, flera uppsättningar kläder, smink, tre uppsättningar enkla pråliga smycken totalt värde 3 guldmynt, 2T6 silvermynt)

Tyvel Fager (22 år)
Otivalds dotter, hatar sin styvmor, har ett hemligt förhållande med kvinnokarlen Tasko Pina. Väldigt ful i mun. Bjuder gärna på karameller som hon skaffat i den senaste byn.
STY 3 SMI 4 INT 3 KAR 5
Närkamp 1 Rörlighet 1 Läkekonst 2 Manipulera 2 Skaldekonst 3
(Flera uppsättningar kläder, smink, två uppsättningar enkla pråliga smycken totalt värde 2 guldmynt, 3T6 silvermynt, påse med karameller)

Alejiks Tistle (20 år)
Ung ,snygg, obegåvad, Bedinas älskare. Sköter även kompaniets hästar. En syssla som han trivs bättre med än skådespelandet. Vill göra slut med Bedina och lämna kompaniet för att återgå till att jobba med hästar.
STY 4 SMI 4 INT 2 KAR 4
Närkamp 2 Rörlighet 2 Djurhantering 3
(Två uppsättningar kläder, smink, 1T6 silvermynt)

Tolge Fager (49 år) (Otivalds lillebror)
Llite vrickad i skallen, tar allting alltför bokstavligt och vid missförstånd reagerar han ofta med ilska, ibland till och med våld, gärna genom att bitas. Otivald år den enda som riktigt når fram till honom när han blivit arg.
STY 5 SMI 4 INT 2 KAR 3
Närkamp 2 Rörlighet 3 Skaldekonst 1 Hantverk 1 Överlevnad 1
Slagskämpe 2
(Kläder, 1T6 silvermynt, pipa, tobak)

Grush Merrkat (30 år, medelålders)
Orch bågskytt, ljudeffekter, trivs inte med orcher som han inte anser uppskatta den ädla teaterkonsten tillräckligt. Börjar tröttna på bli utskälld av Otivald och funderar på att försöka starta en egen teatergrupp.
STY 4 SMI 4 INT 2 KAR 2 Styrkeprov 1 Närkamp 1 Skytte 2 Speja 2 Överlevnad 2
(Huggare, kortbåge, pilar, nitläderrustning, två säckar med märkliga föremål som han använder för att skapa ljudeffekter, 2T6 silvermynt)

Miria och Tretov Ostskivling (28 år)
Halvlingar, tvillingar, musikersyskon, alltid på jakt efter nya instrument. Pratar i varandras mun. Miria är kleptoman och Tretov försöker omärkligt lämna tillbaka det som hon stjäl.
STY 2 SMI 5 INT 3 KAR 4
Närkamp 2 Skytte 2 Rörlighet 2 Fingerfärdighet 2 Skaldekonst 2
(Träklubba, lätt armborst, diverse instrument,1T6 silvermynt)

Trond ”Skägget”(60 år, medelålders)
Dvärg, vagnförare, snickare, handyman, bitter över att inte ha lyckats lika bra i livet som sin syster Grynda som är en framstående stensångare. Är den enda som har koll på alla intrigerna i teaterkompaniet. Något han gärna pratar med främlingar om över en bägare öl.
STY 5 SMI 3 INT 3 KAR 3
Närkamp 2 Hantverk 2 Styrkeprov 2 Uthållighet 2
Byggare 1
(Stridshammare, verktygsbälte, nitläderrustning, 2T6 silvermynt)

Tasko Pina (40 år)
Teaterkompaniets vakt och statist. Super, spelar och ränner efter kvinnor. Tyvels älskare)
STY 5 SMI 3 INT 3 KAR 3
Närkamp 2 Skytte 1 Speja 1 Styrkeprov 1 Genomskåda 1 Överlevnad 1
(Handyxa, liten sköld, läderrustning, öppen hjälm, 2T6 silvermynt)
Kul slumpmöte! Finns det en tanke med att alla har grundegenskaper enligt reglerna utom orchen? Vad jag kan se har han två poäng för lite.
 
Klas Bas
Topic Author
Posts: 37
Joined: Tue 29 Jan 2019, 09:03

Re: Mina samlade alster

Fri 26 Jun 2020, 21:19

Bra att du märkte det, han har fått för lite i INT och KAR. Ska genast åtgärda det.
 
Klas Bas
Topic Author
Posts: 37
Joined: Tue 29 Jan 2019, 09:03

Re: Mina samlade alster

Sun 28 Jun 2020, 23:50

BERÄTTAREN

Mörkret har redan börjat falla när ni anar det inbjudande skenet från en lägereld, inte alls långt bort. ”Äntligen en lämplig lägerplats och så är den redan upptagen. Korpguden är inte med oss idag.”
Lukten av matlagning retar era näsor och ni kan inte låta bli att ta några steg till för att kunna se vilka det kan vara som gjort sitt nattstopp här. En ensam gammal man sitter vid elden och rör om i en gryta. Han tar ut pipan ur munnen och säger med knarrig röst: ”Välkomna, maten är just klar. Det vore trevligt att dela den med er. Jag kan berätta en historia eller två.”


Mannen heter Jesaja och är en riktigt mysig gammal jägar- eller fiskegubbe, beroende på vad som passar bäst. Hans båt eller häst är fastbunden i ett träd i närheten och hans mat är enkel men utsökt. Han bjuder gärna på några bloss och har några enkla pipor som han gärna skänker rollpersonerna som tack för gott sällskap. Jesaja är en mästerlig berättare och under kvällen berättar han historier från sitt liv som jägare. Den gamle mannen är en verkligt gudabenådad berättare. Ibland berättar han snarlika historier som får lyssnaren att undra om han kanske ändå hittar på. Frågar man honom om det svarar han:

”Du vet, jag har varit med om så mycket i mitt liv att det mesta har jag faktiskt varit med om minst två gånger.”

Många av historierna är vardagliga jakt- eller fiskehistorier, andra är mer fantastiska. Släng gärna med en sägen eller två som du ändå vill förmedla till rollpersonerna.
Jesaja hostar till några gånger, tackar för trevligt sällskap. Precis sådant sällskap han önskat sig en minnesvärd kväll som denna. Han önskar alla en god natts sömn och lägger sig att sova. På morgonen visar det sig att han somnat in för gott.

Efter sig lämnar han lite matlagningsutrustning, pipor, tobak, kryddor, en filt, snaror eller nät, båt eller häst, en kniv samt ett enkelt träskrin. I det olåsta skrinet ligger 7 kopparmynt och ett enkelt halsband.

JESAJAS HALSBAND
Halsbandet består av en läderrem med torkade bönor fästa som pärlor. Ett genomborrat bronsmynt delar plats med bönorna. Halsbandet är magiskt och ger bäraren en artefakttärning 1T8 i bonus till Överlevnad vid slag för Söka föda, Jakt och Fiske.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests