pellejones

Re: Är magiker värdelösa?

Mon 27 Apr 2020, 09:50

Vår magiker misslyckades med en magi, blev sjuk och dog efter 3 dagar. Fan va feta regler. 
Då hade ni ett perfekt upplägg för ett scenario - hitta ett botemedel, ni har tre dagar på er. Sjukt roligt!

Byrax

Mon 27 Apr 2020, 10:16

That will teach him/her to meddle with the Dark Arts...

Attackmack

Mon 11 May 2020, 10:07

Vår magiker misslyckades med en magi, blev sjuk och dog efter 3 dagar. Fan va feta regler. 
För tankarna till WFRP vilket är positivt i min mening!

Tjohobbit

Thu 21 May 2020, 16:37

Jag hävdar det.
Ju bättre du är desto störra chans dessutom att få rulla på den dåliga tabellen. Är såvitt jag vet den enda klassen som blir dubbelstraffad så jag har slutat helt att använda skillen vilket iof inte gör mig så mycket då dom flesta är rätt meh.

Enligt mig så är ju Fria ligans spel endast en lång grind. Som jägare i mutant så minst var 6 pil du skickar så går pilbågen sönder osv osv.

Gillar man grindspel utan progress så funkar sytemet och om man vill spela hardcore survival men annars är det rätt sunkigt imho.

Fenhorn
Moderator

Thu 21 May 2020, 16:46

Jag hävdar det.
Ju bättre du är desto störra chans dessutom att få rulla på den dåliga tabellen. Är såvitt jag vet den enda klassen som blir dubbelstraffad så jag har slutat helt att använda skillen vilket iof inte gör mig så mycket då dom flesta är rätt meh.

Enligt mig så är ju Fria ligans spel endast en lång grind. Som jägare i mutant så minst var 6 pil du skickar så går pilbågen sönder osv osv.

Gillar man grindspel utan progress så funkar sytemet och om man vill spela hardcore survival men annars är det rätt sunkigt imho.
Om inte svenska är ditt modersmål så finns det en engelsk del i forumet. Det kanske är enklare att göra sig förstådd på engelska.

Vad gäller det övriga du säger (om jag förstår rätt) så kan jag bara hänvisa till att antingen läsa reglerna igen eller kanske bättre, hitta någon som förklarar reglerna.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Tjohobbit

Fri 22 May 2020, 15:49

Näe. Säger rätt mycket om Fria ligan när dom har en moderator som är drygar sig mot oss som har ett hadikapp så jag är rätt klar med er.
Finns ju fler ställen att diskutera på och där jag kan visa hur fina moderatorer som jobbar här =)

Möjligt att vi spelat fel och det hade du kunnat påpeka men när det gäller magiker känns det rätt solklart

"ROLLING DICE: Unlike skills, you can never
fail at casting a spell. Instead, you roll a number of Base Dice equal to the number of Willpower Points you spend. If you roll one or several x, the spell is overcharged, and if you roll
one or several l you suffer some sort of magic
mishap. You cannot push this roll."

Moderatormeddelande: Om du har problem med mina inlägg så kan du rapportera det till en utav administratörerna på denna sajt eller direkt till mig och inte ta det här i forumet, tack.
- Fenhorn

Fenhorn
Moderator

Fri 22 May 2020, 16:07

Jag skrev så som jag gjorde ovan för att ditt inlägg såg ut att komma från ett översättningsprogram och om så är fallet så brukar engelska vara ett bättre alternativ då de flesta översättningsprogrammen har mycket svårt för det svenska språket. Jag får be om ursäkt om det ligger en bakomvarande sjukdom och inte ett översättningsprogram till att texten såg ut som den gjorde. Om man inte gillar ett system så kan man ju alltid spela något annat spel eller använda settingen men till ett annat system som funkar bättre för dig.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Eldhierta

Fri 22 May 2020, 16:20

Jag hävdar det.

Hej Tjohobbit!

På vilket sätt anser du att magiutövare blir dubbelt straffade av systemet i Svärdets Sång? Ju högre rang du har i talangen, desto lättare blir det ju att kasta "säkra" besvärjelser eftersom du då kan välja att kasta färre tärningar i slaget för magiskt missöde. Om du även lägger till möjligheten att använda en formelsamling för att ytterligare minska risken för missöde och möjligheten att använda ingredienser för att få en effektökning utan ökad risk för missöde tycker i alla fall jag att systemet premierar erfarna och väl förberedda utövare. Många tredjerangsbesvärjelser behöver dessutom sällan mer än ett kraftpoäng för att ge tillräcklig effekt.