Zod

Demoner i strid

Thu 19 Mar 2020, 12:52

Hej

Jag är ny Spelledare för Svärdets Sång och har spelat två spelmöten. Tack för ett fantastiskt spel som väcker spelglädje i farsotens dystra tidevarv.!

Jag har några funderingar på hur demoner fungerar i strid:

1. Ska de betraktas som monster som inte blir sämre av förlorad STY?
2. Hur många attacktärningar har de och av vilken tärningssorter?

EX: En framslagen demon har STY 7 och klor (T6+4 Grundtärningar).
* Är grundtärningarna att räkna som FV?
* Ska de läggas ihop med STY?
* Genereras de slumpvis vid varje attack?

3. Om demonen har ett vapen genereras redskapstärningar?
4. Får spelarna reda på den demoniska svagheten.
5. Är tanken att Vanväxare ska ha demoniska förmågor. Eller är tanken att de får mildare effekter.

:) Det var många frågor.

Mvh Martin

Fenhorn
Moderator

Re: Demoner i strid

Thu 19 Mar 2020, 14:09

1) De är monster. Alla monster slåss som monster om inget annat anges.
2) Monster slår bara Grundtärningar och hur många de slår anges för varje attacktyp. I ditt exempel (med Klor) så slår du fram hur många Grundtärningar som just denna demon har när den anfaller med klorna med T6+4. Så slår du en trea så kommer just denna demon ha monsterattacken Klor 7 grundtärningar varje gång den använder sina klor.
3) Demoner är monster och monster använder inte redskapstärningar. Demonen använder de Grundtärningar som du slår fram för monsterattacken när de använder vapnet. Så slår du fram att denna demon ska ha monsterattacken Tungt vapen - tvåhandssvärd med T6+5 Grundtärningar så slår du T6+5 och detta värde är så många Grundtärningar demonen slår när den anfaller med tvåhandssvärdet.
4) Eftersom alla demoner är olika så blir det ju svårt att just veta detta. Dock så kan ju spelarna veta att demoner har en svaghet (inte vilken). De får sedan prova sig fram.
5) I Korpens Klagan så finns det en tabell som generar demoniska förmågor för vanväxare. Har man inte den så kan man ju använda de lämpliga förmågor som är listade under monstret demon (sådana som fungerar för en humanoid).
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

Zod

Thu 19 Mar 2020, 14:39

Tack för ett mycket utförligt och snabbt svar!

När det gäller svagheten har jag en tanke om att demonens unika "entré" ska ge spelarna en ledtråd om både styrka och svaghet. Ett lyckat bildningsslag ger kännedom om detta fenomen. Ex:

Demonen sätts samman framför era ögon av små skuggfragment som ser ut att passera obehindrat genom de omgivande föremålen. En onaturligt torr luft slår emot er och era ögon och munnar torkar ut.

Styrka: Kan inte skadas av fysiska attacker.
Svaghet: Tar skada av vatten

Fenhorn
Moderator

Thu 19 Mar 2020, 15:12

Det är så jag också gör. Då får spelarna en chans att förstå sig gäller för just denna demon.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore
GZIP: Off