Anton
Topic Author

Konvertera Snösaga till svavelvinter

Mon 06 Jun 2011, 12:14

Jag har nyligen kommit över äventyren Vildhjarta och Snösaga till DoD:6, och funderar på om man skulle testa att konvertera dem till Svavelvinter (regler får vi ta när det nya spelet kommer ut, jag tänker mej mer vilka ändringar som behöver göras för att det skall passa in i världen).

Vilka ändringar tror ni behöver göras förutom de mest solklara sakerna? Det jag tänkt mej hittills är:
Vildland-->Marjura
Isvidda-->Kmorda
Orkhier-->Legoknektar (från?)
Blodyxor-->Orghinska säljägare

Henke

Re: Konvertera Snösaga till svavelvinter

Mon 06 Jun 2011, 13:42

Har tyvärr inte själv DoD6 prylarna men har gjort en mängd konverteringar för gammalt DoD material till min Trakorien-kampanj. Om du känner för att förklara storyn i Snösaga lite mer detaljerat så hjälper jag gärna till med tips.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Anton
Topic Author

Mon 06 Jun 2011, 18:41

Det är ett väldigt långt äventyr så det är lite jobbigt att dra handlingen, det är ju mest detaljerna som jag behöver hjälp med. Det kanske inte är någon som har läst både snösaga och Trakorien-modulerna?

Kosta
Site Admin

Mon 06 Jun 2011, 22:29

Det är ett väldigt långt äventyr så det är lite jobbigt att dra handlingen, det är ju mest detaljerna som jag behöver hjälp med. Det kanske inte är någon som har läst både snösaga och Trakorien-modulerna?
Tydligen anser en del att Snösaga är mindre bra, men här (länk) finns iaf nån sorts synopsislik grej och kritik. :)
.
Fria Ligan

Zapp

Wed 08 Jun 2011, 11:24

Utan att känna till några djupare detaljer om vare sig äventyrskampanjen eller de nya Trakorien tror jag ändå mig våga fråga:

Passar Snösaga i Svavelvinterspelet? Utforskas samma sorters tema? Är äventyren upplagda på ett sätt som passar Trakorienspelet?

Om exempelvis kritiken mot Snösaga är (och anta nu att jag bara exemplifierar) "kampanjen är alldeles för rälsad så att konstruktören/SL garanteras få berätta den episka storyn", så kanske det är direkt olämpligt att konvertera till ett spel som (återigen, min gissning) premierar att spelarna och deras karaktärer (och deras uppbackare) har ett direkt och avgörande inflytande över handlingen, ett spel som uttryckligen vill fjärma sig från den "klassiska" maktfördelningen mellan SL och spelare och deras "traditionella" roller som aktiv och enväldig sagoberättare respektive reaktiv överlevare?

Återigen, jag påstår inte att just detta är fallet, det kan jag för lite om både Snösaga och Trakorienreglerna för. Se det som ett exempel på vad som man först måste sätta sig in i innan (kan jag tycka) det är dags gå in på de detaljer du efterfrågar. Är giftermålet en bra matchning, helt enkelt, eller skulle du göra det mycket enklare för dig själv om du istället tog en helt annan regeluppsättning?

Henke

Wed 08 Jun 2011, 12:10

Som jag nämnde tidigare använder jag många gamla rälsade DoD-klassiker i mitt testspel med nya Svavelvinter RPG. Det finns med andra ord utrymme både för de som vill spela karaktärsdrivet spel, klassiskt spel och den mellanvariant där man blandar båda.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte