User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Enkät: Din favoritö?

Fri 20 Dec 2013, 16:20

Satt och funderade på vilken ö i Trakorien jag gillat mest att spela på, eller tycker verkar roligast. Förr i tiden var det helt klart Palamux, då jag verkligen älskar Fontra Cilor och att ön har så mycket olika miljöer. Men nu för tiden och ffa efter Tobbes fantastiska Trakorienkarta så har Saphyna åkt upp på första plats - kartan ger så mycket inspiration och som ävntyrare är det korta sträckor samt mkt olika miljöer nära på varandra.

Vad tycker ni andra som äventyrar (el inte) i Trakorien?
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Enkät: Din favoritö?

Fri 20 Dec 2013, 17:04

Jag måste nog hålla med om Saphyna, som jag skrivit en hel del om själv. Fast just nu känns det som att Palamux känns som en väldigt intressant miljö att spela i... :D

Trinsmyra känns nog som en ganska utmanande miljö, förmodligen på grund av politiska och kulturella inslag som behöver hanteras på ett lämpligt sätt. Paratorna känns något begränsad som spelmiljö, på något vis. Det är lätt att få intrycket av att allting är utforskat och organiserat, men det behöver givetvis inte vara sant!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Enkät: Din favoritö?

Fri 20 Dec 2013, 19:16

Marjura av så fantastiskt många olika skäl. Det är den centrala platsen i den första modulen om Trakorien. Det är den centrala platsen för den inledande romanen. Det är den centrala platsen för den avslutande äventyrsmodulen (och förmodligen romanen). *SPOILER* Det är platsen där Den Femte Konfluxen (brukar) äga rum. Det är platsen där Shaguliterna och Shagul huserar. Det är platsen där Ottar, Ebharing och Jordblodskällan huserar. Det är Kmordadruidernas hemvist. Nyhamnen Arhem är en politisk oroshärd utan dess like. På stadens värdshus Junker Hildur brukar världshusvärden hjälpa gycklaren Moska undan den otäcke slavdrivaren Abrelax och till folks förtjusning jaga den storvuxne Abrelax med spiselkroken. Kvicksilvergruvan på ön huserade en gång i världen draken Blatifagus som reds av Stegosiernas konung Arn Dunkelbrink. etc etc.

Somliga (däribland öborna i Trakorien) skulle förmodligen avfärda polarön som en del i ögruppens geografi, men jag hävdar bestämt motsatsen. :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Enkät: Din favoritö?

Fri 20 Dec 2013, 19:50

Mycket listigt, Henke! :D
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Enkät: Din favoritö?

Fri 20 Dec 2013, 21:53

Minsann :)
Fria Ligan
 
Kartografen
Posts: 22
Joined: Wed 28 Aug 2013, 16:23

Re: Enkät: Din favoritö?

Sat 21 Dec 2013, 15:11

Det beror på. De olika öarna har ju alla helt olika prägel, men jag gillar personligen Paratorna. Tätt följt av Trinsmyra på andra plats. De galna milackerna har alltid haft en plats nära hjärtat.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Enkät: Din favoritö?

Sat 21 Dec 2013, 15:29

Tätt följt av Trinsmyra på andra plats.
Minns att jag själv älskade Isakra i Konfluxsviten (DoD) och skrev om/kortade det ut utkast som vi hade till SV-regelboken, samt gillar hela grejen med sjungandet och eldandet ("En sång för lite", s254 och "Eldar på berget", s256) - tack för påminnelsen :) Isakra är som Saphyna, en ö som inte utnyttjat sin fulla potential när jag spelat i Trakorien.
Fria Ligan
 
Kartografen
Posts: 22
Joined: Wed 28 Aug 2013, 16:23

Re: Enkät: Din favoritö?

Sat 21 Dec 2013, 15:39

Kartan över Isakra i den gamla konfluxsviten var en av de bättre.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Enkät: Din favoritö?

Sat 21 Dec 2013, 15:42

Kartan över Isakra i den gamla konfluxsviten var en av de bättre.
Word! :D
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Enkät: Din favoritö?

Sat 21 Dec 2013, 17:53

Kartan över Isakra i den gamla konfluxsviten var en av de bättre.
Om ni gillar Isakra så kan jag glädja er med att flera kapitel i den kommande romanen Vredesverk utspelar sig i staden. Jag föreslår att vi gör en reviderad stadskarta i den nya världsboken. Beskrivningarna i boken stämmer ganska väl med kartan i de gamla spelböckerna. Fjorden 'Lekvattnet' ('Leikvatna' lokalt) som kan stängas med lodfallet uppges vara 7,2 kilometer lång och 3,6 km bred (dvs fyra respektiv två trakoriska mil). Fjorden är alltså ganska mycket för stor på den nya kartan.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests