Henke
Topic Author

Spelvärldsdelen i rollspelsreglerna

Tue 31 May 2011, 17:39

Förutom det jag redan känner till om den eminenta regeldelen i Svavelvinter-rollspelet så hade det varit kul att höra något om den andra delen av spelet - själva spelvärlden. Vilka är det som skriver den här delen? (förutom givetvis Erik Granström själv) vad kan man vänta sig att hitta där och hur ingående kommer den att beskriva saker? Handlar det om en övergrivande nivå som ger utrymme för expansionsböcker eller går man på djupet när det gäller t.ex. det trakoriska samhällets uppbyggnad, religion, geografi (t.ex. detaljbeskrivningar för Tricilve) etc ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Re: Spelvärldsdelen i rollspelsreglerna

Tue 31 May 2011, 19:16

Den kontinent där Trakorien ligger heter alltså numera Argond. Flera av länderna från Ereb Altor finns kvar om än modifierade och med annorlunda geografi men kanske 50% är helt nya. Det är framför allt jag själv och Axel Henriksson som har dragit upp kontinentens riktlinjer men sedan har ett tiotal välmeriterade spelrävar släppts lös i olika regioner allt efter intresse. Mattias Lilja sammanställer och anpassar texterna. Tobias "Spelknepe" Tranell, mannen bakom erebaltor.se, ritar kartor tillsammans med Christian Granath och de blir mycket bra. Tanken med Argond har varit att lägga fast civiliserade regioner åtskilda av vildare områden. Vi har också strävat efter att få Trakorien politiskt och ekonomiskt mer i vägen eftersom det mesta spel förmodligen kommer att centreras där.

Beskrivningar blir med nödvändighet övergripande av rent utrymmesskäl, men det finns väldigt många platser som känns spännande att utveckla. Just Tricilve får en egen karta byggd på det projekt jag själv och Pär Lindström drev för några år sedan. Jag ska också knåpa ihop en beskrivande text om staden. Förmodligen blir det även en översiktskarta över Fontra Cilor som jag och Mattias har skissat på.

De grundläggande strukturerna i det trakoriska samhället kommer att beskrivas, men information från de gamla spelen och romanerna kommer förmodligen inte att upprepas i detalj. Jag avser att snart göra de gamla speltexterna allmänt tillgängliga men det är inte högsta prio just nu. Lite har jag funderat på om rena data om landet Trakorien kunde förmedlas i mycket komprimerad form - kanske som en i en uppslagsbok.

Henke
Topic Author

Tue 31 May 2011, 19:50

Låter mycket trevligt! Förmodar att det är Tranell och Granath´s alster som vi fått se i FL-bloggen? En minst sagt imponerande karta som förmodligen är något av det bästa jag sett i rollspelssammanhang.

Rent allmänt känns det helt fantastiskt att rollspelet håller på att ta form på allvar. Det var inte direkt något man vågade hoppas på i sin vildaste fantasi när man hittade Svavelvinter-romanen på hyllan hos SF-bok för 5-6 år sedan.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Tue 31 May 2011, 20:49

Låter mycket trevligt! Förmodar att det är Tranell och Granath´s alster som vi fått se i FL-bloggen? En minst sagt imponerande karta som förmodligen är något av det bästa jag sett i rollspelssammanhang.
Kan bara instämma.

Vad gäller råinformation så diskuterade jag just med Mattias om man inte kunde klämma in väldigt kondenserad, not-in-game, information någonstans typ CIA:s årsbok, se: https://www.cia.gov/library/publication ... os/sw.html. Jag talar då om enkla tabeller, texter och kartor med klimat, näringar, resrutter, förvaltning etc. Vad tror du om det? Alla synpunkter välkomnas.

Henke
Topic Author

Tue 31 May 2011, 21:08

Fanns om jag inte minns fel separata kartor för t.ex. handelsrutter och väder i den gamla Trakorien-boken? Om detta går att tillföra kartan på ett snyggt sätt utan att "stöka till" för mycket så vore det perfekt. Kanske även lite flaggor och andra märken för olika samhällen?

Brior

Wed 01 Jun 2011, 08:34

Fanns om jag inte minns fel separata kartor för t.ex. handelsrutter och väder i den gamla Trakorien-boken? Om detta går att tillföra kartan på ett snyggt sätt utan att "stöka till" för mycket så vore det perfekt. Kanske även lite flaggor och andra märken för olika samhällen?
Det är sådan information som jag också funderar på, men jag var mer inne på småkartor. Jag tror att den stora kartan kan vinna på att hållas mer stämningsfull och tidsenlig.

Henke
Topic Author

Wed 01 Jun 2011, 15:55

Som småkartor så hade det ju varit trevligt med framför allt handelsrutter både inom Trakorien men kanske även mot övriga Argond. Hade, som jag också tidigare påpekat, gärna sett karta över Marjura samt de trakoriska öarna i formationen "post-konflux".

PS: Förmodar förövrigt att det är tänkt att uttalas "Ar-gond" för annars ligger ett visst mörker över en kontinent som heter både "Arg" och "Ond" :-)

Brior

Wed 01 Jun 2011, 23:08

Som småkartor så hade det ju varit trevligt med framför allt handelsrutter både inom Trakorien men kanske även mot övriga Argond. Hade, som jag också tidigare påpekat, gärna sett karta över Marjura samt de trakoriska öarna i formationen "post-konflux".
Noterat, men observera att vi bestämt ett "nu" för spelet till nio månader efter händelserna i Svavelvinter. Som av en händelse sammanfaller detta med början på Slaktare små ;-). Detta innebär förstås inte att man måste spela just då, bara att vi ville ha en fast punkt att utgår från.
PS: Förmodar förövrigt att det är tänkt att uttalas "Ar-gond" för annars ligger ett visst mörker över en kontinent som heter både "Arg" och "Ond" :-)
Ar-gónd tänker jag mig nog också men det finns säkert ilskna kulturer som använder den andra tolkningen ...

Henke
Topic Author

Thu 02 Jun 2011, 07:11

Noterat, men observera att vi bestämt ett "nu" för spelet till nio månader efter händelserna i Svavelvinter. Som av en händelse sammanfaller detta med början på Slaktare små ;-). Detta innebär förstås inte att man måste spela just då, bara att vi ville ha en fast punkt att utgår från.
Jo, det kände jag faktiskt till, men tycker det är lite synd att Marjura därmed skulle bli sidosatt från äventyr fast att ön med sitt lagoband, crurerna, shagul och konflux är en väldigt intressant plats. Lägger egentligen ingen stor tyngdpunkt vid att sådana kartor bör finnas med direkt från start, men vore trevligt om de dök upp som en senare expansion.