Brior

Re: Consecterorden - uppslag till Nastrôls fjärde orden

Sun 15 Dec 2013, 00:40

Hyferer blir förstås bättre än hypherer, även om det sistnämnda som sagt kan kännas inarbetat. Men det beror nog mest på att jag är insnöad på de gamla spelen...

Så en ursäkt är på sin plats ifall kommentaren upplevdes obefogad! :oops:
Nädå, men jag tycker som du antyder att ph inget tillför fast jag förstår din poäng. Jag menar mest att jag kommer att använda "f" i fortsättningen och att Hyfererna är med på flera ställen i Vredesverk.

Henke

Sun 15 Dec 2013, 06:31

Nädå, men jag tycker som du antyder att ph inget tillför fast jag förstår din poäng. Jag menar mest att jag kommer att använda "f" i fortsättningen och att Hyfererna är med på flera ställen i Vredesverk.
Har glömt att ställa frågan tidigare. Vad är meningen med namnförändringarna (t.ex. Hypherer, Banzikan, Quafacha)? Är tanken att namnen på något sätt skall normaliseras till övriga Trakorien? Skall "Abzulvan" och "Ziddisbar" isåfall vara kvar? Finns det någon fullständig konverteringslista? :)

För egen del märkte jag detta första gången av en slump eftersom jag alltid använt begynnelsens Banzikan, och plötsligt insåg att stavningen var förändrad. Såhär långt senare känns det väldigt konstigt att skriva Banzikan. Stavningen "z" (och "q" och "ph") känns som någon form av amerikanisering.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Sun 15 Dec 2013, 11:08

Man kan faktiskt begagna sig av de olika stavningarna som olika dialekter eller som nyare/äldre former av namnen. Säg att man på gammal Laabniska skrev Banzikan, eller Kafassa är den moderna "bralorgiserade" benämningen på floden. En gammal hederlig klavyk begagnar sig dock av Bansikan respektive Quafacha, och därmed basta! ;)

Brior

Sun 15 Dec 2013, 11:24

Har glömt att ställa frågan tidigare. Vad är meningen med namnförändringarna (t.ex. Hypherer, Banzikan, Quafacha)? Är tanken att namnen på något sätt skall normaliseras till övriga Trakorien? Skall "Abzulvan" och "Ziddisbar" isåfall vara kvar? Finns det någon fullständig konverteringslista? :)

För egen del märkte jag detta första gången av en slump eftersom jag alltid använt begynnelsens Banzikan, och plötsligt insåg att stavningen var förändrad. Såhär långt senare känns det väldigt konstigt att skriva Banzikan. Stavningen "z" (och "q" och "ph") känns som någon form av amerikanisering.
Jag har rensat ut en del ord och stavningar som jag kände bar på onödig exotisering eller måttligt kul lustighet. Hyferer och Kafassa tycker jag fungerar lika bra som hypherer och Quafacha vilka i sin tur inte tillför något. Hypherer kommer av grekiska hyphae - nät och är för mig knappast någon anglicism. Quafacha är snarast spanska och en del sådant/latinsk finns kvar men ofta med germaniserad stavning. Banzikans z tror jag kom från japanskans banzai vilket egentligen inte tillför något.

Konsekvent är det dock knappast: Saphyna finns ju kvar liksom Praanz da Kaelve och Abzulvan och Ziddisbar som du nämner. Liksom Tramenze för övrigt. Det tycker jag inte är något problem - det finns ingen standardiserad stavning i Trakorien, många språkinfluenser (läs gärna på min blogg om detta) och man exoticerar ofta personnamn just för att sticka ut. Just Saphyna kommer av Vena Saphena som går på lårets insida - ett lån från latin alltså snarare än från engelska. Jag läste anatomi när jag ritade Trakorien. Trakorien = trachea, Cruri = korsbanden, Paratorna = parathormon etc.

För att svara på din fråga så har jag snarast ändrat sådant jag personligen stört mig på. Exempelvis Coffa till Mokha.

Brior

Sun 15 Dec 2013, 11:28

Man kan faktiskt begagna sig av de olika stavningarna som olika dialekter eller som nyare/äldre former av namnen. Säg att man på gammal Laabniska skrev Banzikan, eller Kafassa är den moderna "bralorgiserade" benämningen på floden. En gammal hederlig klavyk begagnar sig dock av Bansikan respektive Quafacha, och därmed basta! ;)
Det är en helt OK vinkling som jag ofta använder själv (typ Graezel - Grisselhår) fast det är nog bra om vi i böckerna använder en och samma stavning och benämning såvida skillnaden inte har betydelse för intrigen. Just namnens glidning med tiden finns ju också, t.ex. Esach-Rha => Isakra.

Jag brukar roa mig med etymologi och när man läser många svenska ords historia genom åren, exempelvis i SAOB, så slås man av hur stavningen ändrats och varierar.

Baldyr

Sun 15 Dec 2013, 13:30

Det är en helt OK vinkling som jag ofta använder själv (typ Graezel - Grisselhår) fast det är nog bra om vi i böckerna använder en och samma stavning och benämning såvida skillnaden inte har betydelse för intrigen. Just namnens glidning med tiden finns ju också, t.ex. Esach-Rha => Isakra.
Ja, precis. Man kanske ska kalla det för "kartografiska" eller "geografiska" namn, alltså en slags "objektiva" namn, till skillnad från lokala variationer, dialekter och annat.

Den typen av etymologi som intresserar mig är just den inom spelet, som är fallet med Esach-Rha och Isakra. Samma sak med Gaz Ulul, Gazela och allt av det var. Eftersom jag inte har kunskap om verkliga språk eller etymologi på riktigt så kryddar jag spelvärlden med dylikt för att ge den djup. Samma sak med att tideräkning skiljer sig åt mellan kulturer, eller att stjärnbilderna har olika namn - och även betydelse - på olika platser.

Något jag specifikt har grävt mig ner i är månens plats i världsbilden. Paradoxalt tänkte jag låta månen ha en koppling till katten som väsen, vilket ställer allt på huvudet eftersom djuret är heligt i Nastrôl samtidigt som man i landet tar avstånd ifrån allt som kan tänkas ha koppling till måndyrkan. Speciellt intressant blir det ju om en karaktär tillhör(t) Felikerorden! Föreställningen om kattens andliga ställning är helt enkelt en rest från en äldre tro som fanns i landet innan Klavykiska krigen, och som på sätt och vis kunde leva vidare tack vare Felikerordens grundande.

Brior

Sun 15 Dec 2013, 13:41

Något jag specifikt har grävt mig ner i är månens plats i världsbilden. Paradoxalt tänkte jag låta månen ha en koppling till katten som väsen, vilket ställer allt på huvudet eftersom djuret är heligt i Nastrôl samtidigt som man i landet tar avstånd ifrån allt som kan tänkas ha koppling till måndyrkan. Speciellt intressant blir det ju om en karaktär tillhör(t) Felikerorden! Föreställningen om kattens andliga ställning är helt enkelt en rest från en äldre tro som fanns i landet innan Klavykiska krigen, och som på sätt och vis kunde leva vidare tack vare Felikerordens grundande.
Katter rör sig ju under månen så den kopplingen låter bra. Kunde man inte ha det som en strid om månen där felikerna ser det som sin plikt att återövra henne från vad man ser som ondsinta vandyrkare - eller kanske som en ständigt pågående strid som måste föras. Lite som att högernationalister kan tyckas ha erövrat svenska flaggan och för all del även svastikan från tidigare sammanhang och att man söker återerövra symbolen ifråga. Eller så använder man det faktum att månen har faser där felikerna ser sig som fullmånens och månljusets förkämpar mot dem som vill dra henne in i mörkret.

Baldyr

Sun 15 Dec 2013, 14:00

Intressanta och fruktsamma uppslag! Det är just sådant jag vill förvirra spelaren med.

Ett alternativ är att man helt enkelt inte vill befatta sig med paradoxer utan förlitar sig på dogmer istället. Månen blir litet som en blind fläck, där hon hänger på himlen.
GZIP: Off