Baldyr

Stadsvapen - Tigôld

Tue 22 Oct 2013, 20:56

Efter ett smärre avbrott tänkte jag knyta ihop påsen Tigôld, se annan tråd.

En detalj jag inte funderat över så mycket på tidigare är stadens vapen, alltså heraldik. Trakoriska riket har, om jag inte missminner mig, exempelvis fartyg och tunnor, vilket torde symbolisera handel.

Tigôld är just en trakorisk handelsstad, men det vore trevligt med någon lokal saphynsk prägel också. Förutom att vara en handelsstad har jag beskrivit staden som en fiske- och sjöfararstad. Ett skepp torde vara lämpligt, oavsett.

Om man ska tänka på annat så hyser ju staden ett Anxalistempel - frågan är bara hur man avbildar gudinnan? Har Ambaquaorden kanske ett eget emblem som skulle kunna inkluderas? Fast även Kastyke är allestädes närvarande i staden, så varför inte två kvinnofigurer? "Två systrar", så att säga.

Om man ska tänka i termer gammalt vs nytt så vore det kanske tänkbart att riket har bibehållit element från ett tidigare vapen och lagt till eget gods efter annekteringen? En sådan äldre företeelse som omnämns i min egen text är annars titeln "fiskarkonungen", som dock inte ens har nominell makt längre. (Inspirationen kommer från den gamla Trakorien-modulens "konungarnas råd", som ska finnas i Gaz Ulul.) Vad symboliserar lämpligast en "konung"? En kungakrona, helt enkelt?

När alla element är identifierade - hur sammanför man alltsammans till en vapensköld, enligt konstens alla regler? Några hobbyheraldiker närvarande?

Kartografen

Re: Stadsvapen - Tigôld

Sat 21 Dec 2013, 15:36

Du missminner dig inte. Trakoriska riket har skepp (blå i fält av silver) på sin vapensköld. Men också ett gyllne torn på röd botten samt sex gyllne mynt på rött. Vilket symboliserar makt, handel och rikedom.

Medan ön Saphyna (Trakoriska rikets kornbod) har ett blå sköld delat med en sparre i silver. I det övre fältet finns två gyllne sädeskärvar och i det nedre fältet en gyllne tunna.

I Tigôlds stadsvapen borde det, som du säger, nästan finnas ett skepp eller förslagsvis ett ankare. Jag gillar din idé om de två gudasystrarna (kanske i silver på blå botten) flankerandes en gyllne krona (centralt placerad).

Har även suttit och funderat på stadsvapen till de övriga fyra städerna på Saphyna och endast kommit fram till att Gudiena och Gaz Ulul borde ha ett torn eller ett fällgaller i sina vapensköldar. I Gaz Ululs fall skulle även en tupp kännas passande. Frimbole Olvi borde ha sädeskärvar. Krindenmaar vet jag nästan inget om.

Baldyr

Sat 21 Dec 2013, 17:51

Krindenmaar vet jag nästan inget om.
Måhända har de Valliman-dyrkande druiderna i staden satt ett avtryck även på stadens vapen?

Kartografen

Sun 22 Dec 2013, 11:23

Valliman är väl nån solgud, eller har jag fel?

Brior

Sun 22 Dec 2013, 11:45

Valliman är väl nån solgud, eller har jag fel?
Det är riktigt. Det finns minst fyra solgudar i Trakorien med omvärld:

Bröderna Valliman och Drigel som mer mekaniskt sköter solens gång och håller dess eld brinnande
Shamash i betydelsen övervakning / genomlysning / himlens öga
Tigwalvan i betydelsen solens milda välsignelse över landen

Baldyr

Wed 25 Dec 2013, 20:44

Insåg att min tanke med att avbilda två gudinnor mer eller mindre innebär att den ena ska ha sex ben och sex armar... :shock:

Baldyr

Wed 25 Dec 2013, 22:27

Resultatet av lite klipp-o-klistra från nätet:

Image

Image

Image

Kosta
Site Admin

Thu 26 Dec 2013, 15:40

Nice!
Fria Ligan

Kartografen

Fri 27 Dec 2013, 11:40

Snyggt jobbat Baldyr. Jag gillar dem också. Särskilt den andra och tredje.
GZIP: Off