Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Förslag till matvanor på nordöstra Saphyna

Sat 24 Aug 2013, 20:00

Jag skriver som många säkert vet om Tigôld och funderar litet på vad man äter i staden. Nu bekymrar jag mig inte så mycket om trakoriernas matvanor, utan snarare vad saphynierna själva äter i trakten. Det rör sig ju inte om Fribolinerslätten utan basfödan torde vara mera varierad än spannmål. Jag tänker mig mera proteinrik kost.

Jag har dock mycket begränsad kunskap om matlagning i stort och matvanor genom historien mera specifikt. Har någon sett programmet Historieätarna och vill delge några godbitar?

Själv funderar jag på något äckligt, så som inälvsmat. Eller kanske inbakade fågelfoster serverade med nötter från Mumsarskogen? Stuvning på livmoder från ko? Kanderad jäst fallfrukt som nattamat till barn som kivas vid sänggåendet?

Nej, jag är inte rätt person att hitta på sådant.. :lol:
 
Kartografen
Posts: 22
Joined: Wed 28 Aug 2013, 16:23

Re: Förslag till matvanor på nordöstra Saphyna

Thu 29 Aug 2013, 12:40

Som du själv nämnde torde matlagningen på Saphyna bestå av mycket spannmålsrelaterade maträtter (mycket gröt, bröd och öl), särskilt på Fribolinerslätten i söder. Detta borde även påverka matlagningen i regionen kring Tigôld och Gudiena. Dock nämns det i regelboken att det finns riktligt med frukt- och örtagårdar i och kring Gudiena. Jag förmodar att även djurhållning förekommer och att fisk torde vara en vanlig det av kosten.

Jag skulle föreslå stuvning gjord på komage, inbakad småfisk med ört- och plommonsås och leverstuvning med stekta kryddäpplen. Men även bröd med hackade nötter i, gröt med sås av överjästa äpplen och soppa på lök och skaldjur.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Förslag till matvanor på nordöstra Saphyna

Thu 29 Aug 2013, 20:22

Mycket bra! :) Några fler förslag, någon?

Själv har jag kommit underfund med att man i Mumsarskogen, förutom de utsökta nötter som gett upphov till skogens namn, utvinner honung ur den så kallade honungskantarellen. Det rör sig alltså om en kantarell i jätteformat i vilken en speciell art av honungsbin bygger sina bon. Konsten är att utvinna honungen ur svampen utan att förstöra vare svampen eller bikolonin. Vad skulle man kunna använda denna svamphonung till i matlagningskonsten, tro?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests