User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Hamnar på östra Palamux

Thu 28 Apr 2011, 09:53

Skissar på ett scenario där Kishatet kräver del av saltutvinningen i Fokale genom att ta ut hutlösa tullar (för passage mot Soblak landvägen och för att frakta via Kishatets hamnstäder). Vilka hamnstäder är isf fortfarande möjliga att använda för lastning (och erbjuder djuphamn) ? HOXOH? Fontra Cilor? Trybra?

Eventuellt är ett roligare scenario att Kishatet har bannlyst salt för att det främjar smakupplevelsen (vilket inte uppskattas av de styrande) och därmed är kanske Trybra enda djuphamnen österut vilket ger dem möjlighet att ta skyhöga priser för saltet?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hamnar på östra Palamux

Thu 28 Apr 2011, 10:11

Cool idé! Ser fram mot att se vart det tar vägen.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hamnar på östra Palamux

Thu 28 Apr 2011, 10:50

Trevligt!Är det tänkt som ett fristående scenario? Karaktärsdrivet eller klassiskt?
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hamnar på östra Palamux

Thu 28 Apr 2011, 10:58

Jag vet faktiskt inte riktigt. Tror det blir lite mixat... Kanske jag skulle skapa en teknisk speltråd för att förklara förberedelserna och upplägget?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Hamnar på östra Palamux

Thu 28 Apr 2011, 11:07

Skissar på ett scenario där Kishatet kräver del av saltutvinningen i Fokale genom att ta ut hutlösa tullar (för passage mot Soblak landvägen och för att frakta via Kishatets hamnstäder). Vilka hamnstäder är isf fortfarande möjliga att använda för lastning (och erbjuder djuphamn) ? HOXOH? Fontra Cilor? Trybra?
* Fontra Cilor - dålig hamn som inte kan ta större skepp. Det finns en ny hamn på östkusten i deltats sydkant. Den heter Angerda. Man tvingas sommartid bära alla varor med åsnekaravan till och från FC.
* HOXOH - ingen hamn alls, klippor mot havet. Utanför HOXOH och Fontra Cilor finns dessutom ett permanent åskväder pga utloppet av varmvindar från Fokalerslätten. Det flyttar sig på ett oberäknerligt sätt.
* Trybra - bra djuphamn, men utfart bara längs den s.k. Trybraleden i riktning mot Myxa mellan åskvädret vid Fontra Cilor i norr och Stegos i söder. Det GÅR att segla söderut innanför Stegos, men få skeppare vill göra det och absolut inte med större skepp. Därför går den mesta trafiken från Trybra till Trinsmyra eller norra Paratorna. Trybra hör INTE till Kishatet, men de har avgörande inflytande där.
* Maghurbal - halvtaskig hamn mest för spannmålspråmar som ofta går till Trybra och lastas om där.
* Albarunzia - bra hamn och Kishatets huvudstad
* Soblak - utmärkt och skyddad hamn i den vik väster om staden som kallas Lädervattnet. Trakorisk kontroll.
* Hamnarna på Ziddisbars östkust är generellt stormutsatta. Sten, timmer och andra varor skeppas ofta på tunga pråmar till Soblak och lastas om där.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hamnar på östra Palamux

Thu 28 Apr 2011, 11:26

Tack för redogörelsen!

Förmodar att Angerda lider av samma (värre?) problem än Trybra när det gäller att frakta varor med fartyg pga åskvädret? Detta skulle kunna betyda att Kishatet mer eller mindre kan stoppa salthandeln till Paratorna? Iallafall tills man ordnat en ny rutt från Trybra via någon hamn på Trinsmyra?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Hamnar på östra Palamux

Thu 28 Apr 2011, 14:10

Tack för redogörelsen!

Förmodar att Angerda lider av samma (värre?) problem än Trybra när det gäller att frakta varor med fartyg pga åskvädret? Detta skulle kunna betyda att Kishatet mer eller mindre kan stoppa salthandeln till Paratorna? Iallafall tills man ordnat en ny rutt från Trybra via någon hamn på Trinsmyra?
Angerda är förvisso ingen idealisk hamn utan en nödlösning eftersom varor måste in och ut till Fontra Cilor. Utskeppningen gäller främst viner från området mellan Moskorien och Nastrôl. Trybra besväras inte av åskvädret utan man har bara en gängse rutt.
 
User avatar
Klaatu
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Hamnar på östra Palamux

Thu 11 Aug 2011, 21:43

Hello friends. Jag har tydligen missat denna tråd tidigare. Henke hur går det med detta äventyr? Jag har själv som du kanske märkt börjat arbeta på ett äventyr, se tråden Klaatus Äventyrsfrågor! Jag har bestämt mig att förlägga en del av äventyret i Trybra och har även börjat "skissa" på en karta (se min tråd). Kanske skulle vi kunna samarbeta fram en karta som skulle kunna användas i båda äventyren om detta vore intressant. Keep in touch!
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hamnar på östra Palamux

Fri 12 Aug 2011, 08:36

Hello friends. Jag har tydligen missat denna tråd tidigare. Henke hur går det med detta äventyr? Jag har själv som du kanske märkt börjat arbeta på ett äventyr, se tråden Klaatus Äventyrsfrågor! Jag har bestämt mig att förlägga en del av äventyret i Trybra och har även börjat "skissa" på en karta (se min tråd). Kanske skulle vi kunna samarbeta fram en karta som skulle kunna användas i båda äventyren om detta vore intressant. Keep in touch!
Hallå där!

Ja jag har spellett en variant på konfluxsviten sedan några år tillbaka och är i nuläget på jakt efter det röda ögat (som bytt plats med det blå i vår kampanj). Jag skulle väldigt gärna velat samarbeta kring detta men tyvärr har jag blivit tvungen att lägga kampanjen på is pga yttre omständigheter som kräver totalt fokus på annat håll. Om situationen förändras (vilket jag givetvis hoppas att den gör) så hör jag av mig.

Tills dess önskar jag lycka till med ditt äventyrssnickrande!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Klaatu
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Hamnar på östra Palamux

Fri 12 Aug 2011, 11:25

...men tyvärr har jag blivit tvungen att lägga kampanjen på is pga yttre omständigheter som kräver totalt fokus på annat håll.
Det brukar vara så. Existensgudarna tar alltid tid från tärningsgudarna! :shock:

Hoppas att du kommer igång igen. Det skulle vara kul om det kunde bli ett litet gäng som "tillsammans" eller åtminstone samtidigt producerade fanmaterial.
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests