Brior

Re: Korald in carnem

Wed 19 Dec 2012, 20:22

OT igen: bara för att inte sluta med en lögn så gick jag vidare med (eng) "faction" => /sv) "fraktion" / "faktion". Det visar sig att ordet "faktion" visst har funnits i denna betydelse i svenskan. SAOB och NE tar upp ordet men inte SAOL och NEs ordbok. Lustigt nog stammar dessa två ord av helt olika latinska verb och viss sammanblandning har nog förekommit.

Peter

Sat 29 Dec 2012, 13:26

Äggaskans

Mitt i Amorbukten, Amorinds hamninlopp, ligger en brant fästning. Äggaskans täcker helt ön Ovula, ett ensamt stycke sten, och tornar upp sig över segelrännan med höga, raka murar. Sitt namn har fästning fått av en gammal legend, som gör gällande att urmagikern Piglatileser begrov ett magiskt ägg under fundamentet till det trollkarlstorn som sägs vara kastellets föregångare.

Äggaskans är suveränt territorium under den grymme Kastellanen, en ärvd titel. Den nuvarande Kastellanen, Hyparanda da Kolossa, har gjort sig känd för sin grymhet men också för sin handlingskraft. Kastellanen har en ständig plats vid Menandis senat, och är enlighet med det även för en suverän bindande Gemenskapsfördraget vid livs vite förbjuden att ta ut tull från passerande traffik, eller på annat sätt störa den öppna handeln på den Enda Marknaden, Amorinds stora krämaremporium.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Castel_dell%27Ovo
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Brior

Sat 29 Dec 2012, 16:12

"Var tusan är 'like'-knappen?"

Peter

Sat 29 Dec 2012, 16:24

"Var tusan är 'like'-knappen?"

Fantasy: tafatta försök att efterlikna den bizarra mångfald som är verkligheten.. :)

Peter

Sun 10 Feb 2013, 14:39

Berg och skog
Jag tänker mig ett isolerat bergsrike, den legendariske Råttkungen, ett väldrillat krigar- och hederssamhälle med klara högländarinslag. "Första Svärmens Tassfänika". Högt skruvade och för överspända för de flesta ickeråttor - en närmast totalitär disciplin och lojalitet. Lång tradition av räder, våldgästning och länsade vistbodar.

Funderar på om det inte är i en av Koralds skogar råttmännen bor. Finns det några tankar runt skogen som heter "Timaldo". Annars tänker jag mig skogen väster om Palenke. Hela den regionen är lite tvetydig - antingen del av Soli eller, vilket jag lutar åt, laglöst stamvälde. Medan Kratind nog bara skall vara just den bergiga kusten norr om Liburgund.

Låter detta logiskt?

Lite ytterligare tankar:

Innan Autokratens maktövertagande styrdes Soli genom Riddarnas Diet och årligen utnämnda Diarker. Autokratens resa till allmakt startade i Fristadens slum och bland gatukombatanterna.

Kydatenes vilda bergstammar har avgörande inflytande vid tillsättandet av en ny prästkonung eftersom det heliga berget Saxhabut ligger mitt i deras territorium, en nödvändig station på prästkonungens årliga riksresa. Prästkonungar som gör sig till ovänner med de vilda klanerna kan räkna med kort räkning, såsom prästkonung Baslej Knopplöse erfor under sin rekordkorta regim.

Tomas
Site Admin

Tue 12 Feb 2013, 09:21

Låter vettigt tycker jag!

Brior?
Fria Ligan

Brior

Tue 12 Feb 2013, 12:34

Jag har inga speciella tankar runt Korald utöver att det består av småriken som lever i skuggan av sina mäktigare grannar Trakorien, Ransard och Magilre. Grejen var att ha ett landområde dit man kunde förlägga politiskt slalomåkande och käbbel mellan små furstendömen snarare än erövrarplaner och maktspråk. Så länge inga säregna makter eller religioner eller inkompatibla kulturer förläggs dit så tycker jag att det mesta kan passera. Det får gärna bli ett lapptäcke.

Peter

Tue 12 Feb 2013, 15:07

Det ar ungefar det jag har i bakhuvudet, da kor jag pa inslaget spar. Aterkommer nar/om detta blivit kampanj :)

Peter

Wed 27 Feb 2013, 22:28

Riddare från Soli?

http://www.kismeta.com/diGrasse/Costume ... rRuss.jpeg

Eller så här:

http://i55.photobucket.com/albums/g153/ ... avalry.jpg

(inte kommentar på filmen i övrigt)

Det vill säga - fjädrar, plymer, leopadskinn, bröstplåt över prålig kjortel