User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Korald in carnem

Tue 11 Dec 2012, 17:19

"O är den oförlåtande staden, där den ovärdige delar ovana med den omhuldade. Där otäcka ogärningar omkastar organisationer och där odåd gör oduglig omnipotent, omedelbart. "
Mans Broman, Erebaltor.se

Söker forumets kvorum och berättarens tankar runt lite idéer jag har runt hur Korald och Staden O (respektive) kan få ytterligare kött på benen, mest tänkt for eget kampanjbruk. En av anledningarna att jag vill lägga upp detta här är att jag är rädd att snubbla över idéer som används på annat håll.

Staden O Breda Gatan/Gudarnas marknad: Från ön Dingul över Väckelsebron till Nolan. Detta är ett marknadsstråk för trossatser och syndernas förlösning. Igenom Dingul i en täckt bazar, vid sin slutpunkt på Nolan en lång räcka av barockfasader (på skröppliga ruckel, tänk en blandning mellan romerska barockkyrkor och nybyggarfasader á la vilda västern). Skådespel, galna predikanter och heliga ceremonier. Skådespel och religion är nära sammanlankade i regionen - på korald är så kallade "Gudomliga Komedier" en etablerad dyrkansforum. Endast i Staden O får dock dessa den overdådiga och taskspelsartade glans som syns längs breda gatan. De tjänar stora pengar på inträdeskollekt.

Korald Korackel: En traditionell båt längs den Koraldiska kusten och samt tidigare Ommardaus delta. En enkelt, skinnklädd ram som paddlas. Ibland avlång, ibland som en rund kittel.

Staden O Den Glömda Gudinnan:Tidigare skyddsgud for traktens stammar. Denna krigar- och härskargudinna (Nol, Skyarnas och pölarnas härskarinna) övergavs av sina dyrkare när moderniteten och profiten trängde sig på. Hennes ruckel till tempel ligger fortfarande vid det övergivna torg som utgör Breda Gatans kulmen. Det lokala tabut är att inte titta på byggnaden, som bringar otur. Detta är helt riktigt, eftersom den gamla hjältegudinnan nu rasande förbannar sina gamla dyrkare och deras stad. Hennes furier stryker längs taknockarna och plockar då och då upp ett olyckligt offer.

Styrkt av Eriks signal om carte blanche och blank karta nedan tankte jag bygga vidare med ideer for Staden O och for Korald i den har traden. Bjuder in alla goda tankar, ideer, tillrop, kritik och berom!
Last edited by Peter on Wed 12 Dec 2012, 23:47, edited 2 times in total.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Korald in carnem

Wed 12 Dec 2012, 09:11

Peter: Jag ser inget i dina beskrivningar som krockar med något sagt eller tänkt. Jag förmodar att du minns tråden om Staden O på forumet erebaltor.se: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=128.

Som det ser ut så planerar jag inte att skriva mycket om Staden O eller Korald över huvud taget i romansviten. De är mer med som bakgrund till personer och företeelser här och där. Det beror inte på ointresse utan på att så mycket annat ska med. Kanske blir det tillfälle till noveller eller så runt om i norra Argond när böckerna skrivits klart.
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Korald in carnem

Wed 12 Dec 2012, 09:51

Tackar för svaret - jag antar att det jag funderade över är om inte Gudomliga Komedien redan används någonstans?

P.s. Da slapper jag pa dammsparrarna!

P.p.s. Nu förstår jag varför jag var osäker: jag har ju själv redan lagt in "Gudarnas marknad" på Dingul. Går nog fortfarande att sy ihop. Återkommer med något mer genomarbetat.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Korald in carnem

Thu 13 Dec 2012, 12:39

Spännande ! FYI så finns furstessan Trinibel Talberina från Staden O med i det kommande äventyret "Lojalisternas tid". Huset O'Talberad är oroligt efter Nya Sfärens fall eftersom de var lierade med den fraktionen och försöker bevaka sina handelsintressen i Tricilve.
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Korald in carnem

Thu 13 Dec 2012, 15:57

Furstehusen

Tre inhemska furstehus, O'Talberad, O'Molo och Kapot, är inflytelserika nog att vara kända långt bortom Staden Os gränser. Ett par saker brukar vara utmärkande för furstehus i Staden O:

- De gör anspråk pa suveränt styre över staden. Detta är väldigt sällan ett faktiskt mål for dessa politiska grupper, men själva anspråket upprätthålls av alla furstehus med självrespekt.

- Deras styrande klick är en ätt, som ofta gör anspråk på digra anor (verkliga eller fiktiva) i Staden O, gärna tillbaka till Prinçipalian, den ohämmade vinfest som enligt vissa legender utgorde stadens grundande. Ordet för furste på det lokaldialekten Soggaphar, Prinçesk, stammar faktiskt från ordet för "Begynnelse".

- Heraldik: Livre, baner och pomp och ståt är oerhört viktigt for furstehusen. De håller sig inte bara med råskinn och lönnmördare, som de flesta hus, utan med ett veritabelt husgarde och privatarme (om än stundtals i miniatyr) med titlar som Husmajor, Konstabel och Paladin. Varje furstehus har ett eller flera huvudresidens, välbefästa torn eller palats med djupa källare dit dissidenter och rivaler lätt kan försvinna för gott.

- De anser sig företräda de vanliga Oborgarna - de infödda från Staden O, och är kanske den typ av hus som ägnar mest tid åt att dela ut mat, tjänster och ynnestar till befolkningen i sina kvarter. Klientelism är grunden i det Staden O'ska styret, och Furstehusen är på många sätt de klassiska företrädarna for klientelismen. Fursteklientelism är ofta kostsammare än den som andra hus ägnar sig åt, med en förkärlek för kostliga upptåg och festivaler. O'Molo är t.ex. förknippad med "Röda Ankan", en festival runt midvintertid då man njuter av diverse fågelvilt i blodsoppa.

Mindre Furstehus: Det finns en uppsjö mindre furstehus, ofta lokala kvartersöverhuvuden med begränsad uppbackning. Ofta är de lokala raskinn som försöker säkra sin legitimitet. Förfalskning av ättelangder är en viktig näring for Staden Os lilla intelligentia. Utmärkande för små furstehus är färgranna kläder och banér, och dominans av en enskild, karismatisk furstefigur. Furstehus uppstår ofta ur ligor etablerade for själv- och kvartersförsvar, gäng av etablerade Oborgare som vänder sig mot utbölingar och främlingar i ren xenofob våldsamhet.
Last edited by Peter on Thu 13 Dec 2012, 22:07, edited 2 times in total.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Korald in carnem

Thu 13 Dec 2012, 17:41

Helt OT språklig kommentar:

Peter, jag noterar att du använder ordet "faktion" om "grupp", precis som jag själv ofta gjort i en rak översättning från engelskans "faction". Detta ord finns emellertid inte i svenskan vad jag kan se utan översätts till "fraktion" i lexikon. "Fraction" finns förstås också på engelska och detta ord kommer av latinets ord för att "dela", medan "faction" har ett annat latinsk ursprung av att "göra" som också har givit de svenska orden "faktor" och "manufaktur". Intressant tycker jag. Jag försöker på inget sätt att mästra utan tänkte bara att det kunde vara av etymologiskt intresse.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Korald in carnem

Thu 13 Dec 2012, 17:42

I övrigt gillar jag din beskrivning!
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Korald in carnem

Thu 13 Dec 2012, 17:59

Helt OT språklig kommentar:

Peter, jag noterar att du använder ordet "faktion" om "grupp", precis som jag själv ofta gjort i en rak översättning från engelskans "faction". Detta ord finns emellertid inte i svenskan vad jag kan se utan översätts till "fraktion" i lexikon. "Fraction" finns förstås också på engelska och detta ord kommer av latinets ord för att "dela", medan "faction" har ett annat latinsk ursprung av att "göra" som också har givit de svenska orden "faktor" och "manufaktur". Intressant tycker jag. Jag försöker på inget sätt att mästra utan tänkte bara att det kunde vara av etymologiskt intresse.
Dessutom skriver jag pa brittiskt tangentbord. Jag ar val medveten om utstrackningen till vilken jag anvander anglicismer i mitt dag till dag skrivande. :P

Sa tack for papekandet, och sprakkommentarer ar sallan mastrande och alltid valkommna. :)

p.s gillar egentligen varken faction eller fraktion. Det blir nog grupp av det hela

P.p.s. Valdigt intressant etymologisk iakttagelse. Lustigt nar tva ord blir sa lika i BADE form och betydelse, fran helt olika rot. Far mig att tanka pa t.ex. Konung/Kung och Khagan/Khan.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Korald in carnem

Wed 19 Dec 2012, 13:36

Råttmän i Korald

Råttmänn känns som potentielt lovande halvfolk. Och gärna utifrån det gamla äventyrsspels/narniaperspektivet (fast med mer nyans). Kanske en ide för Korald?

Jag tänker mig ett isolerat bergsrike, den legendariske Råttkungen, ett väldrillat krigar- och hederssamhälle med klara högländarinslag. "Första Svärmens Tassfänika". Högt skruvade och för överspända för de flesta ickeråttor - en närmast totalitär disciplin och lojalitet. Lång tradition av räder, våldgästning och länsade vistbodar.

Fysiskt småväxta ala träskfolk med varierande råttdrag. Har de svans...?


Namnforslag: Råttingar, Råttlingar, Råttmän, Råttfolk, Rodentier, Rodenter, Murider

Råttkungen
När du slår upp dorrarna till ditt forråd, och finner det utätet och lansat. När du ser krokta ryggar bolja bakom närmsta ås infor stundande bakhåll, nar du hor de infernaliska flojternas visslande i vinden. Då vet du att Råttkungen är runt hornet. Men hans blodstänkta rykte har ocksa sina ljusa sidor - den ensamma vandringsmannen som raddas undan ett bergslejon, de svältande bergsbonderna vars lador plotsligt fylls istallet for att tommas, kampen for frihet och brodraskap ("Vi ar alla samma kull, bergens kull!"). De som lever under rattväldets beskydd djupt i Kydatenes berg ser honom stundstals som en frälsare och en benefaktor. De som tvingas mota hans svarmar och rattlegioner ser honom som en best.

Rattbevapning: Bucklare och dirk.

P.s. Har finns som vanligt mycket gott: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... c&start=75
Last edited by Peter on Wed 19 Dec 2012, 16:43, edited 4 times in total.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Korald in carnem

Wed 19 Dec 2012, 14:49

Kul tråd detta! Följer den med intresse. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests