Bengt Petter

Shaguliternas tidigare historia

Fri 19 Oct 2012, 12:35

Shaguliterna blev som bekant en gång fördrivna från de trakoriska öarna. Scenariot Död ände fick mig att fundera på hur en shagulitisk prequel i Trakorien skulle kunna se ut. Man skulle kanske kunna börja riktigt tidigt, i Shaguls tidiga livsbana, innan han hade följeslagare. Eller ungefär fyra, fem år innan händelserna i Död ände. Vilka platser, personer och situationer vore intressanta tror ni? Vilka öppningar ger romanerna? Jag tänker mig alltså att Död ände skulle kunna vara en del av något större.

Henke

Re: Shaguliternas tidigare historia

Fri 19 Oct 2012, 18:11

Vi hade en tidigare diskussion kring shaguliternas flykt från Vumbra på Järnringens forum så den staden bör vara skådespel för en del av dramat när shaguliterna kördes på porten. Förmodar att Kamalkus vid det tillfället inte bodde på Hoskas klippa? Hur som helst borde ett besök av Kamalkus vid Järntornet finnas med då han kom dit i jakten på Elmesum. Skulle kanske också vara intressant att se hur Broder Harkaton lyckades knyta sin relation med det Trakoriska hovet.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Bengt Petter

Tue 23 Oct 2012, 14:30

Ja, det låter som intressanta uppslag. Jag funderar också på vad som kan ha hänt sektens förflutna i övrigt. Tänker exempelvis på diverse vetenskapliga och magiska experiment, kanske en del dimensionsresor. Och fiender och kontakter som Shagul har hunnit skaffa sig. Lär ju vara en del...

Baldyr

Wed 24 Oct 2012, 18:15

Se där ett uppslag till en kampanj som utspelar sig i det förgångnas dimmor... Låt spelarna bestämma detaljerna och se var här det hela leder. Grafficanus torde vara novis eller dylikt, för övrigt!

Baldyr

Wed 24 Oct 2012, 18:43

Det jag grunnar på är hur sektens tidiga ideologi kan ha sett ut. Man kan ju tänka sig att Shaguls ursprungliga lära skilde sig från den som senare fick sekten fördriven, vilket i sin tur lär ha gjort läran ännu mera extrem! Shagul och det övriga ledarskapet lär ju haft slutmålet klart för sig från första början, men det betyder ju inte att noviser och andra oinvigda sysslade med att utfodra demoner med misslyckade försökskaniner... :o
GZIP: Off