Äventyret jag tänkt skriva kretsar kring ett testamente som ett par karaktärer har skäl att bestrida. Själva äventyret handlar om positionering och om att försöka luska fram skeletten i de andra karaktärernas garderober, men om äventyret inte får ett karaktärsdrivet slut så finns möjligheten att det hela slutar i rätten. Men vilken rätt i så fall?
Jag är alltså nyfiken på hur rättssystemet i Trakoriska riket egentligen är beskaffat. Jag tänker mig att det finns domstolar, men vilka är domarna? Vem har tillsatt dem och på vilka meriter? Finns det nämndemän? Jury? Existerar det någon rättssäkerhet över huvud taget eller är utfallet i regel alltid förutbestämt av vem man är, vilka kontakter man har och hur mycket pengar som bytt ägare?
Advokater har en viktig roll, det framgår av Slaktare små. Duktiga advokater är rent av farliga! Men det förutsätter nog att det finns ett fungerande rättssystem som värnar om att lagar följs till punkt och pricka, liksom att avtal helt enkelt inte kan annulleras genom en muta till domaren.
Det vore också intressant om själva rättsprocessen skulle kunna göras till en slags retorisk konflikt. Det finns ett antal advokater av varierande karat i staden, och det bör givetvis vara av avgörande betydelse vilken man anlitar (eller har råd att anlita - det finns rättstensadvokater också).