Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

letarger och exorcism

Sat 11 Aug 2012, 21:33

Jag har funderat litet kring andeutdrivning och gillar tanken att det onda kan drivas ut ur en person - och in i en annan varelse. Exempelvis ett djur eller exempelvis en slav. Alltså att istället för att fördriva anden/spöket/demonen från världen så förvisar man enbart den ur den besatta kroppen. (Vad man sedan gör med den nya värdvarelsen är en annan sak.)

I det sammanhanget kom jag på en idé kring letarger - som i brist på närmare beskrivning - verkar vara ungefär voodoo-zombier. Alltså levande men själlösa, viljelösa slavar. (Används i romanerna som roddare i galärer.) Vad om man låter en fördriven ande besätta en letarg? Skulle anden ta över letargens kropp, och därmed bryta det zombielika tillståndet - eller skulle letargens själlösa kropp kunna fungera som "behållare" åt dylika andar? Kanske kan man använda en letarg som förvaringsplats åt allehanda onda väsen?

Tankar, funderingar? Jag står själv i begrepp att beskriva en kargomitiättad andeutdrivare och tänkte att denne använder en letarg som... instrument.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: letarger och exorcism

Sat 11 Aug 2012, 23:33

Jag har tolkat letagerna som lobotomerade slavar - i högsta grad levande. Men det är ju också en av böckernas och världens bra grejer - man kan tolka det som man vill. Kanske inte svarar något men det är en fundering :)
Fria Ligan
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: letarger och exorcism

Sun 12 Aug 2012, 09:16

Det var så jag också tolkade det - alltså att de inte är döda. Precis som en "riktig" voodoo "zombie". (Man undrar ju om inte även en letarg skapas med giften från en blåsfisk, blir skendöd och begravs innan den grävs upp igen med grava hjärnskador och utan egen vilja.)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: letarger och exorcism

Mon 13 Aug 2012, 10:28

Det var så jag också tolkade det - alltså att de inte är döda. Precis som en "riktig" voodoo "zombie". (Man undrar ju om inte även en letarg skapas med giften från en blåsfisk, blir skendöd och begravs innan den grävs upp igen med grava hjärnskador och utan egen vilja.)
Då e jag med :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests